To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Unia wyhamowuje budowę drogi ekspresowej

fot. wizualizacja fragmentu drogi S3 - węzeł Lubawka

Pod znakiem zapytania stanęła szybka realizacja budowy odcinka drogi ekspresowej nr 3 pomiędzy Bolkowem, a Lubawką. Komisja Europejska mimo pozytywnej oceny odrzuciła wniosek o dofinansowane inwestycji kwotą 4 miliardów złotych.

Droga S3 jako część międzynarodowego korytarza komunikacyjnego, łączącego Bałtyk z Chorwacją jest jedną z priorytetowych inwestycji drogowych dla naszego kraju, łącząc jego północ z południem. Budowa drogi po polskiej stronie została skomunikowana z inwestycjami na obszarze Czech. Połączenie drogi ekspresowej S3 i czeskiej R11 ma pozwolić na udrożnienie jednego z głównych tranzytowych szlaków drogowych łączących oba kraje. Ma ono także kluczowe znaczenie dla rozwoju naszych portów, które staną się znacznie bardziej otwarte dla czeskich kontrahentów. Mimo jednak ogromnej wagi inwestycji dla obu krajów nie uzyskała ona dofinansowania z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europe”.
Poseł Marzena Machałek winą za odrzucenie wniosku o dofinansowanie inwestycji obarcza zbiurokratyzowane podejście unijnych urzędników. - Mimo, że polska aplikacja uzyskała bardzo wysokie oceny formalne i merytoryczne Komisja Europejska uznała, że priorytet w obecnym okresie rozliczeniowym mają inwestycję kolejowe – mówi M. Machałek. Jestem po rozmowie z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem i wiem że nasz kraj będzie się odwoływał od decyzji Komisji. Brak dotacji z Unii nie powoduje wprawdzie usunięcia inwestycji z planów rządowych, jednak pozyskanie środków na ten cel z innego źródła będzie bardzo trudne. Oznaczać będzie też przesunięcie w czasie rozpoczęcia inwestycji.
Dodajmy, że budowa 31 kilometrowego odcinka ekspresowej trójki pomiędzy Bolkowem jest jedną z najtrudniejszych inżynieryjnie inwestycji drogowych w naszym kraju, a co za tym idzie niezwykle kosztowną. W jej ramach ma powstać między innymi najdłuższy tunel drogowy w naszym kraju. Obiekt położony obok Starych Bogaczowic ma mieć długość 2290 metrów.

Komentarze (38)

Nasi euro-posłowie i byli niemiaszkowie widać działają ale we własnym interesie i siedzą cicho. A może czas się nam wytłumaczyć?

Szkoda, ale troche to bylo do przewidzenia. Czesi juz od dawna mowili, ze chcieliby budowac dobre polaczenie kolejowe Praga-Wroclaw-Warszawa wlasnie przez Jelenia Gore (i przez Liberec). Jak zwykle Polaczki sie nie popisaly i teraz zbieramy efekty. Dla Jeleniej Gory lepsze jest takie polaczenie kolejowe niz ten kawalek drogi ekspresowej. Jak znam zycie nic w tej sprawie sie nie ruszy.

NOWA MARSZAŁKINI nam to załatwi-ma wprawę w zadań i jest konsekwentna!!!!

Panimachałek expert na polecenie jarozbaw.

Brawo komisja, priorytet dla kolei !

i bardzo dobrze przynajmniej środowisko i zwierzęta na tym nie ucierpią

Na sam początek powinni zabrać się za rozbudowę istniejącej już DK nr 3 z Jeleniej Góry do Kostomłotów, a dopiero potem zabrać się za budowę odcinka S3 z Bolkowa do Lubawki. Tak samo powinno być w przypadku DK nr 30 prowadzącej z Jeleniej Góry do Zgorzelca, która aż się prosi o dodatkowe pasy ruchu w obu kierunkach.

Myślicie, że dlaczego inwestorzy omijają szerokim łukiem Jelenią Górę podczas wielomilionowych inwestycji? Odpowiedź jest bardzo prosta. Ponieważ do Jeleniej Góry nie ma porządnej drogi. Przykładem tego może być ponad dwudziestotysięczny Jawor, gdzie ma powstać pierwsza w Polsce fabryka silników do Mercedesa.

Tak - powinni, ale tu trzeba sie ubiegac o inne srodki - z innych funduszy. Masz calkowita racje, ze nie mamy porzadnych drog. Na droge ekspresowa nie ma co liczyc, ale droga do Zgorzelca powinna byc porzadnie przebudowana, w niektorych miejscach powinna byc budowana w systemie 2+1. To by wystarczylo i byloby tanie w utrzymaniu. To samo z droga do Bolkowa - dobrze, ze w planach jest obwodnica Maciejowej, ale potrzebna jest rowniez obwodnica Kaczorowa. Kolejna dobra inwestycja bylaby budowa obwodnicy Szklarskiej Poreby. Mamy trudne polozenie w gorach, ale jednoczesnie dobre polozenie w centralnej czesci Europy. Moze nie powstanie u nas taka duza fabryka, jak w Jaworze, ale moze powstac wiele malych i ciekawych firm, ktorym zwykla porzadna droga wystarczy. Tylko politycy musza zaczac ze soba wspolpracowac, ale na to sie nie zanosi.

Piszesz z punktu widzenia naszego miasta, a unia daje pieniądze na inwestycje o dużym znaczeniu przede wszystkim dla unii. Droga łącząca polskie porty z południem Europy ma dużo większe znaczenie, niż łącznik JG z Wrocławiem.

no prosze, unia winna wszystkiemu. sloneczko karpat obrazil juz kazdego ale po kase lape wyciaga. machalkowa moze sie wybrac na kolanach do brukseli, to jej najlepiej wychodzi.

To wszystko wina Tuska!!!!

Nadrzednym celem jest poprowadzenie calego tranzytu europejskiego polnoc poludnie przez Niemcy i Szwajcarje. Dlatego wydali kilkadziesiat miliardow na wydrazenie tunelu w Szwajcarii. Chca pominac wschodnie kraje takie jak Polska Czechy czy Slowacja. Przepisy eurpoejskie teraz beda dostosowywane do realizacji tego celu. Czyli oranie naszej gospodarki ciag dalszy. Pobudka.

Tancowali , tancowali i wytancowali , tak kończy sie "polityka zagraniczna PiS"
inaczej jak w cudzysłów tego wziąć nie mozna, obrazaja sie na wszystkich i za wszystko to teraz mają, a właściwie nie maja, i juz widać efekty jaropolitykowania

Trzeba pogratulować "dobrej zmianie" pierwszych efektów polityki zagranicznej i swoistego "przestrzegania" prawa konstytucyjnego.

Nikogo nie powinno dziwić. Caly fundusz ‘łącząc europę” to 50 mld euro na 7 lat na 27 krajów. Więc ten miliard eur - 2% funduszu -na kawałeczek drogi na peryferiach Europy byłby marnotrawstwem. PRZEDE WSZYSTKIM dlatego, że dla wszystkich myślących polityków w Europie stało oczywiste, że Polska jest kolejna na wylocie po GB – naturalnym celem kaczora jest wyprowadzenie polski z ue. Prymitywna machina propagandowa dopiero się rozkręca. Można lekceważyć programy tvpis jak ‘wtylewizji’ uznając je za folklor - ot, takie produkcyjniaki robione przez inteligentnych inaczej dla inaczej inteligentnych, ale niestety gebelsowska zasada jest uniwersalna: kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się ‘prawdą’; po kilku latach piso-szczucia na UE większość Polaków będzie za wyjściem z UE, bo gospodarczo będzie raczej gorzej niż lepiej i ludzie uwierzą, że tylko ta wredna unia stoi na przeszkodzie osiągnięcia przez PL powszechnej szczęśliwości i dobrobytu, i wybiorą sobie w 100% niezależne katolicko-narodowe państwo. W brukseli plują sobie w brody, że przez ponad 2 dekady wpompowali stokilkadziesiąt mld euro w prowincjonalny kraik, który teraz pokazuje faka UE, ale generalnie Zachodnioeuropejczycy sa naiwni – wierzą ludziom, ale w końcu nawet oni pojęli, że Polakom zależy głównie na „wydojeniu brukselki” (ot, np. taki niewinny biznesik męża Szydło) i słusznie uznali, że pompowanie dodatkowych pieniędzy do kraju, którego za kilka lat w UE nie będzie jest zupełnie bezsensowne. Więc moja propozycja dla p. poseł Machałek i całej pisowskeij ekipy w ministerstwie infrastruktury jest następująca: należy zacząć pisać wniosek o dotację na S3 do Putina (to w końcu nasz przyszły sojusznik) lub Chińskiej Republiki Ludowej – ostatnio jej prezio był w PL z wizytą i wg Dudy już zostaliśmy strategicznym partnerem Chin, a to przecież zobowiązuje! Przestańcie w tym Pisie żebrać o marny miliard euro od tej UE, której nienawidzicie (wg waszej propagandy ue=pedały, araby, lesbijki, eutanazja, sodoma i gomora) – zwróćcie się na wschód, do którego mentalnie pasujecie - niech Rosja z Chinami Ludowymi dorzucą się do S3 – można jakoś po polsku zakombinować w papierach udowodniając, że to będzie część Jedwabnego Szlaku ;)

masz, niestety, qurva 100% racji :-(

100% racji? Dobre. Póki co to Holandia, Francja i Słowacja, chcą robić referendum za wyjściem z unii, a nie my. Rozumiem, że tym krajom pieniądze zostaną też zablokowane?

Wytłumacz mi jaki Putin ma interes w budowie szlaków transportowych z polskiego gazoportu na południe?

Jakim cudem droga północ-południe ma być elementem jedwabnego szlaku, który biegnie wschód-zachód?

Na jakiej podstawie mamy się ubiegać do krajów, z którymi nie mamy żadnej umowy stowarzyszeniowej, o jakiekolwiek pieniądze? Może na podstawie tego, że Rosja nakłada embargo na polskie produkty? Może na podstawie tego, że głównym partnerem handlowym Rosji na kierunku zachodnim są Niemcy i Francja (patrz niemiecki Nordstream, francuskie Mistrale)?

Piszesz tak, jakbyś właśnie wrócił z lunchu z ministrami spraw zagranicznych krajów unii i opowiadał historie zasłyszane w kuluarach. Tymczasem jesteś tylko średnio ogarniętym trollem, który myśli, że populistyczne hasła to to samo co fakty. Na szczęście tak nie jest. Twój poziom wiedzy gospodarczo-politycznej nie wykracza poza parkowe pogawędki z sąsiadami.

Jeżeli z kimkolwiek innym możemy współfinansować tę drogę, to tylko z Cze****i i Węgrami w ramach np. grupy wyszehradzkiej. Tyle, że oni nie będą zainteresowani finansowaniem naszego odcinka, bo budują też swój. Może się dorzucić też Katar, od którego kupujemy gaz, ale wątpię, że będzie to w jakikolwiek sposób dla szejków opłacalne. Transport cysternami samochodowymi jest bez sensu, ze względu na ich małą pojemność. Dużo bardziej opłacalne są cysterny kolejowe lub najlepiej gazociągi. Jeżeli więc do czegokolwiek Katar się dołoży, to na pewno nie do dróg. Z kolei Chiny nie zbudują nam tej drogi za darmo. Muszą dostać w zamian jakieś wymierne korzyści, nawet niekoniecznie gospodarcze. To nie są frajerzy, a umowy o współpracy mają z całą masą krajów, wśród których Polska jest na pewno bliżej końca, niż czołówki.

Ogarnij się więc człowieku, bo pleciesz od rzeczy.

Sam się ogarnij Pisowczyku , piszesz takie bzdury że masakra , po pierwsze nie zrozumiałeś zupełnie ironii , która ktos tutaj zgrabnie umieścił pisząc o "Jedwabnym Szlaku" to jedno.
drugie to zanim napiszesz sprawdź co piszesz bo Francuzi Mistrale , które spawali dla Ruskich , po nałożeniu sankcji zdjeli z nich barwy Rosyjskie , i sprzedali je do Egiptu!!!
Ale czego mozna spodziewac sie po zwolenniku PiS...

http

co sie dziwisz, to taki wypierdek rydzykowy.

I myślisz, że Egipt potrzebuje okrętów tego typu? Przecież to oczywiste, że sprzeda je za jakiś czas Rosji. Ogarnij się, bo nie masz pojęcia kompletnie o czym piszesz.

Dobra zmiana ma już swoJE skutki .Warto nie tylko rozmawiać, jak to czyni nawiedzony pisior w reżimowej telewizji ale pukać się w Łby pisiacze.Bedzie się działo jak chłopi i proboszcze przestana łykać dotacje z UE.

Dobra zmiana ma już swoJE skutki .Warto nie tylko rozmawiać, jak to czyni nawiedzony pisior w reżimowej telewizji ale pukać się w Łby pisiacze.Bedzie się działo jak chłopi i proboszcze przestana łykać dotacje z UE.

pierwsze efekty dobrej zmiany, nie można tylko chcieć i żądać wkładając patyk w szprychy

Wszyscy psioczą na lewacką unię, ale prawda jest taka, że bez ich dotacji bylibyśmy dalej w głębokiej d**pie.

Buta, arogancja, nietoleracja PiS-u powoli odbija się na rozwoju Polski. Myślę, że Pani Machałek powinna sobie odpowiedzieć na pytanie, czy pomogła by finansowo komuś, kto ją bezpardonowo i w każdej sytuacji opluwa i obrażą.
Bo czyż w taki własnie sposób PiS zachowuje się wobec Unii Europejskiej. Efekty takiego zachowania już widać .

Zanim błękitna flagę unijną nazwało się szmatą należało użyć to małe szare pofałdowane. O ile takowe sie posiada.

precz z pis, po, sld, psl i pozostaymi kłamcami - należy jak najszybciej wyjść z tego eurokołchozu, a tak ogólnie o to na całym świecie powinno się zorganizować światowe zgromadzenie narodowe i pod sąd z tymi politykami,jak w islandi zrobili zgromadzenie to szczury które zadłużyły ten kraj spieprzały że aż hehe

lepiej posiać trawę,zamiast budowy tej drogi,no a dłuższy tunel się przyda już jeden taki mamy na Przełęczy Kowarskiej i jesteśmy z tego dumni

Polska kojarzy się z PiS zatem koniec z inwestycjami za unijne pieniądze. Szkoda bo tylko 6 mln ludzi zagłosowało na tą partię a ucierpią wszyscy. Ale Polak mądry po szkodzie. PiS to mi się z samymi tragediami kojarzy. Nic pozytywnego.

Program KRAJ W RUINIE nabiera realnych kształtów. Mieszkającym w i żyjącym z socjalu drogi są niepotrzebne. Do MOPsu i Biedronki dojdą pieszo.

Nową przypowiesć Polak sobie kupi, że przed szkodą i po szkodzie g****. (Pieśń 5.)
Tak pisał Jan Kochanowski 500 lat temu.

Kaczyński wychodzi z założenia,że można ot tak sobie wejść na jakieś przyjęcie,nażreć się po korek,beknąć,pierdnąć skrytykować kieckę gospodyni i wyjść bez pożegnania.Skutki tej filozofii widac gołym okiem i nie zmienią tego zaklęcia piętrowego nudziarza Anonimousse'a (Egipt kupił statki,żeby je opylić Rosji,jasne nasz ty analityku ),czy jego kolegi Reala,a juz zwłaszcza posłanki Machałek-ta już przekroczyła wszelkie granice obciachu ,coraz pewniej zaczyna podbijać kolejne obszary,tym razem już głupoty.Przyjmijcie do wiadomości,że UE zrobiła nam łaskę przygarniając sieroty po Związku Sowieckim i pompując w nie grube miliardy,to jasne,że otwierając sobie rynki zbytu,ale też otwierając własne,no tak to kurde działa.A,ze iluś tam gamoni sobie w tym systemie nie radzi ,a inny gamoń założył partię i zbiera pozostałych gaoni głosy to juz osobna sprawa.Bekniemy za to wszyscy,ale na miejscu Kaczyńskiego bałbym się już górniczych kilofów i wściekłości rolników.

a kim ty jesteś machalek ? co zrobilas ? czym możesz się pochwalić ? poza posłuszeństwem bezgranicznym jaroslawowi ???

W imieniu większości Polaków proszę Unię o nie przyznawaniu żadnych środków Polsce do czasu odsunięcia PiSu od władzy. Wytrzymamy !

to w takim razie poproś, żeby Unia nie żądała składki i nie ustalała, co Polacy (Rząd i prezydent) mają robić.