Święty patron dla Jeleniej Góry

Święty patron dla Jeleniej Góry

Kandydatury są trzy. Radny Mróz nie chce jednak zdradzić, jakie. Uchyla jedynie rąbka tajemnicy - jest wśród nich Jan Paweł II.

Krzysztof Mróz, radny Prawa i Sprawiedliwości, wygadał się, że zgłosiła się do niego grupka jeleniogórzan z propozycją ustanowienia nad miastem świętego patrona. Przypierany do muru powiedział nam jedynie, iż wśród trzech kandydatur znajduje się Jan Paweł II.

- Wydaje mi się jednak, że mamy tu małe szanse na wyprzedzenie Świdnicy - twierdzi. - Tam o nadanie miastu patronatu Ojca Świętego zabiega się od dawna. Są pod tym względem bardzo zaawansowani.
Po tych słowach radny nabrał niestety wody w usta i za żadne skarby nie zdradził, kim są dwaj pozostali kandydaci.

- Jest nawet związek miast papieskich - mówi prezydent Marek Obrębalski. - Jelenia Góra jednak do niego nie należy.
Kandydatura Jana Pawła II ma jednak poważną wadę - papież nigdy nie był z naszym miastem związany. Gościł w nim bodaj raz, odprawiając mszę Świętą w kościele Erazma i Pankracego. Tyle.

Nepomucen, Erazm i Pankracy
Kto jeszcze mógłby być patronem miasta? Marcin Zawiła, historyk i poseł PO, uważa, że w grę mogłoby wchodzić niewielu kandydatów.

- Jak pewno św. Jan Nepomucen - mówi. - Bardziej jego kult rozwinięty był w Czechach, ale u nas też cieszył się dużą popularnością.

- W samej Jeleniej Górze stoją dwie jego rzeźby - dodaje Ivo Łaborewicz, kierownik Archiwum Państwowego w Jeleniej Górze. - Jeden przy kościele św. Erazma i Pankracego. Dawniej stał zaś na moście przez przy ul. Mostowej.

Inną kandydatką mogłaby być św. Jadwiga - patronka Śląska. Była Niemką. W 1190 r. poślubiła księcia śląskiego Bolesława Brodatego. Szybko wrosła w nowe otoczenie i nauczyła się języka polskiego. Pomogła mężowi w polityce i w gospodarce. Opiekowała się poddanymi, pomagała ubogim, fundowała kościoły. Zmarła w Trzebnicy w 1243 r. Niestety, w Jeleniej Górze nie ma nawet kościoła pod jej wezwaniem. Najbliższy znajduje się chyba we Wleniu.

- Może więc pójść innym tropem? - zastanawia się Marcin Zawiła. - Weźmy taką świętą Martę - siostrę Marii i Łazarza. Jest między innymi patronką hotelarzy. W turystycznej Jeleniej Górze, jak znalazł.

Najpoważniejszy trop znalazła chyba jednak Gabriela Zawiła, dyrektor Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze:
- Naturalnymi patronami miasta są święci Erazm i Pankracy - twierdzi. - Pod ich wezwaniem znajduje się najstarszy kościół w mieście.

Cały artykuł w najnowszych "Nowinach Jeleniogórskich" nr 23/09.

Komentarze (33)

Ze wszystkich możliwych świętych najbardziej podoba mi się święty Serapion. Ma tak brzydkie imię, że aż piękne.

miasto nie potrzebuje zadnego swietego patrona jezeli do tej pory go nie bylo i dalo sie z tym zyc dlaczego ktos wymysla rzeczy zeby tylko cos wymyslec inne miasta niech wymyslaja, dlaczego Jelenia nie moze byc bardziej kreatywna i da sobie z tym spokoj,sa wazniejsze sprawy zwiazane z rozwojem miasta !!!!!!

A św. Marek ?
A tak poważnie to może św. Wawrzyniec - był czczony jako patron ubogich, administratorów, bibliotekarzy, studentów, na równi ze świętym Florianem był opiekunem straży pożarnych, ale i innych zawodów związanych z ogniem; pszczelarzy, prasowaczek, piekarzy, kucharzy, piwowarów, destylatorów, oberżystów i winnic. Szczególnym kultem w Karkonoszach otaczali go wytapiacze szkła, hutnicy, górnicy oraz walońscy poszukiwacze skarbów, minerałów i kamieni szlachetnych. Pod wezwaniem św. Wawrzyńca jest kaplica na Śnieżce.

to już te nieroby w urzędzie nie mają czym się zająć??? Kilka dni temu byli wyświęcani przez prawosławnych duchownych na Ukrainie, to może i prawosławnego wybrać? Paranoja! Kogo my mamy na stołku prezydenta i radnych?!

..Najlepszy kandydat..to Swiety MAREK !.Nasz Pan-Prezydent na pewno go poprze..

Proponuję Erazma i Pankracego, albo samego Erazma - bez Pankracego :D

..do - [~Niewiedzacy..]..A moze jakis Pan..z BRODA i BRZUSZKIEM ??.

..do - [~Cien..]..Mysle,ze to jest kolejny..STRASZNY podszywacz !.

a ja proponuję Kinga ;P Jelenia Góra, rowerowa stolica Polski (bez ścieżek) pod wezwaniem cudownej Kingi (zawsze dziewicy; dyżurnej dziewicy kraju---to ta od soli) hehehehe

..do ~ [~Klara131..]..Kobieta-PATRONKA ?.Cudownie..

..A moze Sw. SARENKA(dla Jelonkow) ??.

tak! św Sarenka jest the best!!!

piipi napisał:
..do ~ [~Klara131..]..Kobieta-PATRONKA ?.Cudownie..
zgadzam sie na patronke kobiete i niech bedzie to PIIPI

..do - [~Niewiedzacy..]..Jelenia Gora pw..Św. Piipi ??.Brzmi CUDOWNIE !.A POMNIK na Placu Ratuszowym..tez bedzie ?.

Piipi - owszem mogłaby być, ale czy ona dorówna świętemu Wawrzyńcowi, który był przecież opiekunem destylatorów!
Z tego wszystkiego najbardziej podoba mi się patronowanie właśnie destylatorom.

..do - [~Jacek.K..]..Masz racje !.Moze lepiej niech bedzie..Sw. MATEUSZ(patron alkoholikow),albo NEPTUN(..parton pijakow i narkomanow).. Co Ty na to ?.

..do - [~Cien..]..Witaj na naszym NOWYM forum !.

Do Piipi: Jak szaleć, to szaleć - niech będzie ŚWIĘTY FLASZENCJUSZ.

..do - [~Jacek.K..]..A moze Swiety "PROCENTUSZ" ??.

jacek.k napisał:
Do Piipi: Jak szaleć, to szaleć - niech będzie ŚWIĘTY FLASZENCJUSZ.
Jestem za ..... :cheer: :cheer: moze by przeprowadzic jakies głosowanko :woohoo: :woohoo:A co na to piipi :lol: :lol:

Pomyłka, "Cień" (ten zarejestrowany)z Jelonki zwyczajnie zakosił mi nick którym się tam wcześniej posługiwałem. Nie mam z tym kolesiem nic wspólnego.

..do - [~Niewiedzacy..]..To moze byc patron..jelonkowych MEZCZYZN !.

..c.d..a co z DAMAMI ??.

Żądam równouprawnienia dla wszystkich religii, pastafarianizm jest równie prawdziwy jak katolicyzm, a o wiele mniej agresywny i bez trupów na sumieniu. Niech patronem miasta zostanie jedyny prawdziwy Bóg - Wielki Latający Potwór Spaghetti.

piipi napisał:
..do - [~Niewiedzacy..]..To moze byc patron..jelonkowych MEZCZYZN !.
a dla kobiet Blandyna :evil:

Tylko nie Blandyna, już lepsza TRADYCJA (oczywiście niepijąca).

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :D :D :D :( :( :( Propozycja już tajnie przegłosowana , jednak będzie jak przewidziano to na zamku Krzyżackim w Malborku jednomyślnie , zaaprobowano kandydaturę wysuniętą przez Wielkiego Mistrza Zaknu : JURLIKA VON JUNGINGINUSA, to: dawien dawny opiekun /około 14 wiek datowany/ Ćcigodny rajca KUSIOKIEWICZ, obwołany śćwiętym mężem.NIE MA JUŻ ODWOŁANIA!!!!od tej decyzji ponieważ główny sprawca propozycjonalista, wzioł i se polegszy obalił sie pod głazem wielgaśnym na polu bitewnym we wsi Grunwaldów Dolny //zara za Podgórzynowem Dolnym , na skraju Puszczy Karkonoskiej w Zaborze Austro-Węgrowskim , koło smoczej jamy.//

:s :s :s :s :s :s :s :( :( :( Świątek zapewne już ma rogi ?? tylko kto je mu przyprawił , bo ja byłem poza Jelonką, i mam na to kwity z IPN-u ,i mnie nie wrobita w te bezeceństwo!!!! Na wszelki wypadek PROTESTUJĘ !!!!!!

:( :lol: :( :shock: :woohoo: :woohoo: :lol: :lol: :lol: PIIPI I jACENTY - trafita na moją zmianę piekielną , gdzie będzieta gotowane bez żenady W CEBRZE smołowym , na mojej zmianie nie wolno oddychać, będzie pełne zanurzenie , jak robił to Batyskafus, w Rowie Maryjańskim!!!Wy dusze nieczyste, szykujta się!!!

:shock: :shock: :( :( :( Do ANONIMUSA !One były przeganiane nie wyświecane z kraju Tryzuba!!.Ale czmychały ino zelówy se popaliwszy zatrzymały się dopiero vis avis Ratuszowskiego, a spragnione były okrutnie , bo chłeptały z wodotrysku miejscowych źródłów , z wszelakim dobrodziejstwem nasyconych miejscową Tablicą Mendelejewa .Oj spragnione były Dobrodzieje jedne , do zamczyska echa niosły na Sobieszowskie skaliska dotarłszy opuściły z tonu , bo toć Kunegundównę sprawiłoby i obudzić by się mogła w dym napojona trunkiem znamienitym, /Bimberus Gromiasty /, i źle Niewieście błogie i niewinne zarazem oceniwszy dystanse konkórów konnych , sama by na mordusię przepięknie przepitą stoczyć by się zamiarkowała, i historyja nie była by taka jak być jest w dni owe aktualne!!!!

Do [Palacza]: Smoła wychodzi z mody. ASFALT - to jest to!

Napisz komentarz

WERYFIKACJA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.