Droga od morza do morza…

fot. Danuta B.

W ubiegłym tygodniu Czesi zainaugurowali (z udziałem polskiego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka) budowę autostrady D11 na odcinku Smiřice – Jaroměř. Droga będzie częścią szlaku prowadzącego z Pragi do granicy z Polską w Lubawce, gdzie połączy się z drogą ekspresową S3.

- Bardzo się cieszę, że nasi czescy partnerzy konsekwentnie realizują budowę autostrady D11. Chcę zapewnić, że po naszej stronie istnieje równie wielka determinacja do ukończenia drogi ekspresowej S3 aż do polsko-czeskiej granicy w Lubawce - mówił podczas inauguracji minister Adamczyk.
Te słowa oddają całe lata niepewności po obu stronach granicy, o to, jaki będzie zakres inwestycji. W Polsce długo ważyły się losy odcinków ekspresówki między Legnicą a Lubawką. W Czechach także były okresy, kiedy negowano sens budowy autostrady D 11. Teraz wiadomo już na pewno, że najkrótszy korytarz transportowy łączący porty w Szczecinie i Świnoujściu z Pragą, a szerzej Bałtyk z Adriatykiem, na pewno powstanie.
Po stronie czeskiej, w ciągu autostrady D11 na realizację oczekują już tylko odcinki położone najbliżej granicy; w Polsce wszystkie odcinki drogi S3 na północ od Bolkowa są już w budowie lub oddane do ruchu, a transgraniczny odcinek Bolków – Lubawka jest na etapie postępowania przetargowego. W obu krajach przewiduje się zakończenie inwestycji na 2021 r. Możemy więc kibicować, czy to Polacy, czy Czesi zakończą swoje prace szybciej.
 

Komentarze (26)

Odcinek drogi do Bolkowa mógł być już gotowy w 2015 a w obecnym roku odcinek do Lubawki.Nie zostały one zrealizowane na skutek przesunięcia funduszy na rzecz budowy obwodnicy Warszawy.Byla to kiełbasa wyborcza przed referendum o odwołanie HGW w 2013.W imię solidarności partyjnej nawet posłowie PO z naszego regionu temat przyklejali.Natomiast w owym czasie pani Czernow wmawiała nam że drogi nie będzie przez Czechów.Efekt ,Warszawa ma fragment obwodnicy,HGW jest w poważnych opałach i być może będzie miała zarzuty prokuratorskie.Droga do Bolkowa jesienią powinna być oddana,do lubawki w fazie projektowania.Mamy pięć lat w plecy .Dzięki HGW której i tak nie uratowano i PO która jest w stanie agonalnym.

To się zgadza. A dodatkowo PO nie widziało żadnego sensu tworzenia osi komunikacyjnej północ-południe. Wszystkie środki inwestowano w połączenia z Niemcami, tak żeby zaborca miał lepsze szlaki transportowe ze swoją kolonią. Na szczęście rząd PiS pokazał, że to Niemcy powinni za nami biegać, a nie my za nimi. Jeszcze teraz Amerykanie ich krytykują, grożąc sankcjami za Nord Stream 2 i już Merkel nie ma takiego banana na twarzy, jak przy współpracy z Tuskiem.

Taaa i to nie PO budowało S3 od Nowej Soli.......Co ty bredzisz idioto.

zdrówka życzę, bo widzę że pilnie potrzebne ;-)

to było do endrju

Janek wracaj do lasu a najlepiej do pisowskich macierzy i nie opowiadaj takich dyrdymalow,popatrz ile drog zbudowano za czasów PO/PSL i wszystko w temacie,a Smolensk już wyjasnil wasz AS Antoni ? a wrak sciagneliscie do Polski ? to jest wasza pisowska kielbasa wyborcza i obluda ale jeszcze trochę i was usuniemy przy urnach !

Antoni nie gorączkuje się.Pochwal się tymi kilometrami wybudowanymi kosztem upadłych firm podwykonawczych.Pochwal jedne z droższych autostrad.Tematu smoleńskiego by nie było gdyby śledztwo nie zostało oddane w rosyjskim władzą

"Władzą"? Qrwa, typowy wyborca pisu, ortografia na poziomie pierwszoklasisty, ale wiernie powtarza dyrdymałki z tvp i radia m.

Sam sobie zaprzeczasz. Z jednej strony mówisz o upadłych firmach, z drugiej o najdroższych autostradach. Przecież te firmy upadły bo dawały ceny za niskie i nie mogły zrealizować zadania. Wygrywały przetarg za kwoty na granicy opłacalności lub poniżej jej. Trzeba spojrzeć na kosztorysy wstępne, wykonywane przed postępowaniem przez GDDKiA (szacunkowe określenie kosztów inwestycji dla zabezpieczenia środków) i ujrzeć jak zwycięzca proponuje 70 albo 80% wyszacowanych kosztów. Za takie kwoty nie da się zbudować dobrej jakościowo drogi ekspresowej lub autostrady, a szacunki GDDKiA były raczej rzetelne.

Panie janek z lasu a może tak cos merytorycznie ? a nie atak personalny i bredzenie cos o gorączkowaniu ?

Tylko PiS może pomóc. Proponuję zaprosić premiera Morawieckiego!

Chyba Mazowieckiego? Ale on już nie żyje.

Najpierw był niepokój, że Czesi nie garną się do budowy swojego odcinka, a teraz jak zaczęli jest niepokój, że trzeba będzie znaleźć wykonawcę najtrudniejszego polskiego odcinka, no i ile to będzie kosztować? A może nam pomoże wspierający nas w różnych (dziwnych, bo niedemokratycznych) poczynaniach Orban?

Jak w 2021 roku ma być gotowa skoro na wybudowanie Bolków-Lubawka ma być przeznaczone 50 miesięcy, a jeszcze nic nie zaczęli robić. Proszę autorów aby rzetelnie pisali artykuły.

W latach 30-tych Niemcy planowali budowę autostrady łączącej Zgorzelec, Jelenia Górę, Wałbrzych. Oni zawsze potrafili podchodzić po gospodarsku, z rozmysłem. Dbali o rozwój całego regionu. Po głupawej reformie administracyjnej Solidarności, gdy powstały olbrzymie, niemrawe, praktycznie niemożliwe do uczciwego administrowania województwa Wrocław rozpoczął się spektakl okradania z pieniędzy reszty województwa. Tylko powrót do poprzedniego podziału administracyjnego może zapewnić równomierny rozwój Polski.

Stefan Kisielewski pisał"to,że jesteśmy w d...e to jasne,problem w tym,że zaczynamy się w niej urządzać".

Niemcy chcieli zrobić autobane z wro do wiednia przez brno , jelenia góra była omijana łukiem nawet wtedy :D

To znaczy trzeba ten region przyłączyć do Niemiec?

Zablokowali lajki do mojej powyższej wypowiedzi.Cenzura czuwa.

Nic nie zablokowali, za dużo chciałeś sobie sam natrzaskać.

A w Szklarskiej od zeszłego roku trwa remont ul.turystycznej brak nadzoru ze strony miasta ogólne zamieszanie i spychologia z UM do wykonawcy lub do koparkowego i zpowrotem brak informacji i uzgodnień z mieszańcami właścicielami obiektów.MIASTO NIEPRZYCHYLNE DLA MIESZKAŃCÓW JA SIĘ WYPROWADZAM DOŚĆ MAM JA I MOJA RODZINA.

Artykuł pozytywny, a pod artykułem wojna . No ogarnijcie się. Faktem jest , że ta droga już dawno powinna powstać, ale nie powstała. Teraz wzięli się do roboty i fajnie jest. Szkoda tylko, że Jelenia Góra pozostanie na uboczu i cały transport i turyści będą jeździć D11 - S3.

Dobrze, że te drogi powstają i lepiej późno, niż wcale. Szkoda tylko, że wyjazd z Jeleniej, czy do Zgorzelca, czy w kierunku Legnicy przez Złotoryję, w kierunku Wrocławia wygląda kiepsko; wąskie, kręte drogi prowadzące przez wsie sprawiają, że wydostanie się z kotliny to istny koszmar nie tylko dla samochodów, ale i ciężarówek i autokarów.
Powstaje obwodnica Maciejowej - duży plus, a gdzie reszta?

Co wy PO-lszewicy bredzicie ,PO budowało ale najdroższe drogi , małe polskie firmy wykonawcze padły a Nowak zmieniał zegarki po 20 tys, to jest prawda o waszych inwestycjach drogowych > A1 miała być gotowa na 2012 na ME , a który rok mamy? Już więcej w Polsce nie będziecie rządzić nawet minuty !!!

Napisz coś jeszcze, pośmiejemy się...

Jak ktoś jeżdzi często do Wrocka to zapewne widzi to co ja. Od str. Jel. Góry tuż przed przejazdem 500m przed kolejowym (wiaduktem ) powstaje droga z prawej str.omijająca Bolków. Oj w zimie może być problem bo jest bardzo duże wzniesienie. Ale będzie za to można szybciej przejechać drogę z J.G do Wrocka

Napisz komentarz

WERYFIKACJA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.