To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Filmy trzymały widzów w napięciu

Fot. Marcin Oliva Soto / Festiwal ZOOM-ZBLIŻENIA

Wczorajsze (19 lutego) dwa seanse na Festiwalu Filmowym ZOOM-ZBLIŻENIA wciągnęły widzów w intrygę i pozwoliły im na śledzenie z ciekawością losów bohaterów . I choć „Fuga” i „ Winni” reprezentują zupełnie różne gatunki, to wywołały podobne emocje. 

„Fuga” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej dotyka problemu „fugi dysocjacyjnej" – zaburzenia wywoływanego długotrwałym stresem i uczuciem braku szczęścia. Człowiek poddany tym emocjom może stracić pamięć, a jego mózg może stworzyć nową osobowość biegunowo odmienną od dotychczasowej.

Czy dobrze jest nic nie pamiętać?
Tak jak bohaterka filmu Alicja, która znika na dwa lata, a po powrocie nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Czekamy na rozwikłanie tajemnicy. Co sprawiło, że kobieta tak bardzo chciała uciec od poprzedniego życia? Zastanawiamy się, co byśmy zrobili, gdybyśmy się obudzili pewnego dnia nic nie pamiętając? A może przydałby się i nam taki totalny reset?
Agnieszka Smoczyńska, reżyserka (można mówić, że jest „naszą”, bowiem jej młodzieńcze lata związane były ze Szklarską Porębą), szerszej publiczności dała się poznać filmem „Córki dancingu". Za scenariusz „Fugi” odpowiedzialna jest Gabriela Muskała, która wciela się także w główną bohaterkę.
Film opowiada historię odrzucenia starej maski przez kobietę, która zaczyna swoje życie kompletnie od nowa. W najbardziej dosłownym tego słowa znaczeniu. Według Smoczyńskiej i Muskały brak pamięci może być też zbawienny, widziany jako coś pozytywnego. Pozwala nam bowiem na wciśnięcie w naszej głowie przycisku „restart”. Wymazanie wszystkich błędów, przykrości, traum i tragedii. To też sposób na wybaczenie innym czynów, które w normalnych warunkach byłyby niewybaczalne. Daje więc możliwość powrotu do normalnego funkcjonowania.

Na nr 112 dzwoni kobieta: Porwano mnie. Co dalej?
Film „Winni” najnowszy duński thriller Gustava Mollera, oparty jest na jedności czasu, miejsca i akcji. Przypatrujemy się pracy Asgara Holma (świetna rola Jakoba Cedergrena), który siedzi przy słuchawce infolinii i odbiera numery alarmowe 112. Pewnego dnia odebrał telefon od kobiety, która dawała mu znać, że została porwana. Asgar zaczyna działać. Razem z nim nie wychodzimy z ciasnego pomieszczenia. Widzimy przeważnie tylko jego twarz. Cała reszta wydarzeń ma miejsce gdzieś po drugiej stronie słuchawki. To działa na wyobraźnię. Zamykane drzwi auta, hałasy, deszcz walący o szyby? Co tam się dzieje? Z napięciem czekamy na wyjaśnienia.
Dostajemy nie tylko odpowiedź na to pytanie, ale także coś więcej. Gustav Moller pod przykrywką thrillera opowiedział nam bowiem historię człowieka targanego wyrzutami sumienia przez błędy przeszłości. To bardzo wciągająca opowieść.

Więcej o festiwalu i szczegółowy program imprezy w publikacjach, do których odnośniki znajdują się poniżej.  

22zoomMOS2d (1).jpg
22zoomMOS2d (2).jpg
22zoomMOS2d (3).jpg
22zoomMOS2d (4).jpg
22zoomMOS2d (5).jpg
22zoomMOS2d (6).jpg
22zoomMOS2d (7).jpg
22zoomMOS2d (8).jpg
22zoomMOS2d (9).jpg
22zoomMOS2d (10).jpg
22zoomMOS2d (11).jpg
22zoomMOS2d (12).jpg
22zoomMOS2d (13).jpg
22zoomMOS2d (14).jpg
22zoomMOS2d (15).jpg
22zoomMOS2d (16).jpg
22zoomMOS2d (17).jpg
22zoomMOS2d (18).jpg
22zoomMOS2d (19).jpg
22zoomMOS2d (20).jpg
22zoomMOS2d (21).jpg
22zoomMOS2d (22).jpg
22zoomMOS2d (23).jpg
22zoomMOS2d (24).jpg
22zoomMOS2d (25).jpg
22zoomMOS2d (26).jpg
22zoomMOS2d (27).jpg
22zoomMOS2d (28).jpg
22zoomMOS2d (29).jpg
22zoomMOS2d (30).jpg
22zoomMOS2d (31).jpg
22zoomMOS2d (32).jpg
22zoomMOS2d (33).jpg
22zoomMOS2d (34).jpg
22zoomMOS2d (35).jpg
22zoomMOS2d (36).jpg