Marszałek przedstawił projekty zgłoszone do Programu Kolej Plus

Marszałek przedstawił projekty zgłoszone do Programu Kolej Plus

Aż pięć projektów województwo dolnośląskie złożyło do rządowego Programu Kolej Plus. Samorząd wskazał inwestycje kluczowe dla rozwoju sieci kolejowej w regionie. 

Spośród pięciu zgłoszonych inwestycji jedną z nich jest poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska - Wrocław. Zadanie miałoby przede wszystkim polegać na budowie podstawowej infrastruktury kolejowej dla Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki - Wrocław Muchobór.

- W projekcie została ujęta między innymi odbudowa infrastruktury kolejowej prowadzącej do stacji Wrocław Świebodzki. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) w  relacjach Wrocław - Środa Śląska, Wrocław - Wołów oraz Wrocław - Jaworzyna Śląska - informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Bezpartyjni Samorządowcy.

- Dodatkowo, na zlecenie PKP PLK, przygotowywane jest wstępne Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego, które obejmuje kompleksowe rozwiązania infrastrukturalne dla całego węzła wrocławskiego również pod kątem ruchu towarowego - dodaje.

Przebudowie poddana zostanie także stacja Środa Śląska, tak by pociągi WKM mogły kończyć i  zaczynać tam swój bieg.

Wśród licznych propozycji Zarząd Dolnego Śląska zgłosił także rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 284 Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój. Inwestycja pozwoliłaby na włączenie Złotoryi i powiatu złotoryjskiego do sieci wojewódzkich kolejowych połączeń pasażerskich. Jednocześnie umożliwiłaby także rewitalizację dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdroju do Lwówka Śląskiego, który został już przejęty przez samorząd województwa.

Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem to kolejna inwestycja na liście zgłoszonych projektów do Programu Kolej Plus. Będzie to możliwe poprzez wznowienie ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce - Piława Górna (będącej już własnością Samorządu) oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny - Kobierzyce, która znacznie poprawi przejezdność odcinka podmiejskiego.

- W przypadku realizacji linii nr 285 Wrocław Główny - Kobierzyce projekt zakłada rozbudowę tego odcinka do układu dwutorowego. Umożliwi to uruchamianie połączeń na linii Wrocław - Kobierzyce - Niemcza - Piława Górna - Dzierżoniów Śl. - Bielawa przebiegającej na linii kolejowej nr 310 - tłumaczy Tymoteusz Myrda.

Do rządowego Programu zostały zgłoszone także dwie rewitalizacje linii kolejowych: linia nr 181 na odcinku Oleśnica - Syców - Kępno oraz linia Zgorzelec - Bogatynia. Mają one za zadanie skomunikować Syców, Kępno, Wieluń oraz Bogatynię ze stolicą Dolnego Śląska.

- Konsekwentnie realizujemy nasz plan przejmowania i rewitalizowania linii kolejowych na Dolnym Śląsku, a jego uzupełnieniem jest rządowy Program Kolej Plus. Chcemy zapewnić dogodne połączenia kolejowe, tak by każdy mieszkaniec naszego województwa mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją - mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, Bezpartyjni Samorządowcy.

Inwestycje zgłoszone do rządowego Programu Kolej Plus będą sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. przez samorządy. Według szacunków Zarządu Województwa łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 500 mln złotych.