To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Podzielili pieniądze na inwestycje turystyczne

Punkt startu nowych single tracków będzie znajdował się przy Transgranicznym Centrum Turystyki Aktywnej.

Budowa chodnika przy ul. Łomnickiej, pumptracka, tras rowerowych oraz... promenady Jagniątkowa – to kolejne inwestycje, jakie wkrótce zostaną zrealizowane w Jeleniej Górze. Miasto otrzymało dotację ze środków unijnych na te projekty.

 

Pieniądze rozdysponowano w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej.

Największą dotację – ponad 2,5 miliona złotych Jelenia Góra otrzymała na budowę tras rowerowych MTB w Karkonoszach. W praktyce jest to sieć single tracków.
– Razem z gminami Podgórzyn i Piechowice wybudujemy około 62 kilometrów single tracków wokół Chojnika – wyjaśnia Jerzy Łużniak, zastępca prezydenta Jeleniej Góry. – Powstanie 11 tras o różnym stopniu trudności.
Najtrudniejsza będzie wiodła wokół Chojnika i góry Żar. Przewidziano 7 tras średnio trudnych – wokół Grzybowca, Góry Sobiesz i Przesieki, oraz trzy trasy łatwe.
– Wytyczonych zostanie 6 punktów startu, głównym punktem będzie Transgraniczne Centrum Turystyki Aktywnej – wyjaśnia J. Łużniak. – Pozostałe znajdą się m.in. w Piechowicach, Michałowicach i Przesiece.
Cały ten projekt opiewa na 3 miliony złotych. Różnicę dołożą gminy.
Ponad milion złotych będzie kosztowała budowa ciągu-pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Łomnickiej. Z tego dofinansowanie w tramach ZIT-u to 888 tysięcy złotych. To zadanie jest o tyle ważne, że mieszkańcy od lat domagają się tam budowy chodnika. Remont Łomnickiej, wraz z wymianą nawierzchni drogi, budową chodnika, kanalizacji oraz oświetleniem został też złożony do programu rewitalizacji dróg. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie z tego programu, będzie mogło wybrać, z którego źródła finansowania skorzystać.
Przewidziano też budowę promenady Jagniątkowa, za kwotę niespełna miliona złotych (dofinansowanie z ZIT to niespełna 900 tysięcy złotych). – Chodzi to, by wyprowadzić ruch pieszych z ulicy Michałowickiej, Karkonoskiej i poprowadzić go ulicą Zarzeczną oraz wzdłuż Domu Hauptmanna – wyjaśnia J. Łużniak.
W końcu realizacji doczeka się też długo oczekiwana budowa pumptracka, czyli parku dla rowerzystów. Ma on powstać na jeleniogórskim Zabobrzu, nieopodal marketu Leroy Merlin. Jelenia Góra otrzyma na jego budowę 1,33 mln. Złotych, a cały projekt będzie kosztował niecałe 1,6 mln złotych. – Zdecydowaliśmy się na najbardziej bogatą wersję tego pumptracka – powiedział Jerzy Łużniak.
Inwestycje te rozpoczną się – i w większości także zakończą – w przyszłym roku.
W ramach tego samego rozdania środków (zadanie bioróżnorodność) dofinansowanie otrzymało też Miasto Szklarska Poręba na projekt budowy ścieżek rowerowych i tras widokowych.

Komentarze (7)

Miasto nie potrafi od kilku lat wybudować promenady nad Bobrem, a chcą budować trasy rowerowe. Co to za kiełbasa wyborcza? Zawiła i reszta zwijajcie się już bo mieszkańcy mają dość tego ściemniania.

Anonimolixolixo, ty flecie!

wokół Chojnika i Żaru? A co na to Parku Derektor?

Nie bardzo pasuje mi trasa wokół góry Żar, jak to ma się do powstałej ostoi muflonów i bielika na górze Żar.

Oczywiście droga dla rowerów i pieszych wzdłuż Łomnickiej zostanie wybudowana zgodnie ze współczesnymi standardami? Przypominam, że zgodnie z prawem droga dla rowerów i pieszych powinna mieć fizycznie wydzieloną część dla rowerów, oddzieloną konstrukcyjnie od chodnika. W innych miastach buduje się to tak, że wylewa się asfaltową drogę dla rowerów o szerokości około 2 metrów (kierownica roweru ma szerokość około 70-80cm, a muszą się minąć dwa), a obok buduje się przylegający chodnik o szerokości około 1,5m z kostki fazowanej. Cały trakt powinien mieć więc około 3,5-4m szerokości. Zrobicie tak? Jeśli nie, to w ogóle tego nie róbcie i zróbcie sam chodnik. Szkoda kasy, bo i tak rowerzyści będą jeździć jezdnią. Zgodnie z prawem nie mają obowiązku jeździć chodnikiem, który nie ma fizycznie wydzielonej drogi dla rowerów. Jako rowerzysta od razu mówię - nikt nie będzie jeździł po 1,5 metrowym chodniku z kostki. Będzie to samo co na Sobieszowskiej.

Zróbcie cywilizowaną drogę rowerową z Cieplic do Jeleniej. Proszę. Singultrucki później. Dobrze?

Fantastyczna wiadomosc! Nareszcie pozytyw :-) ekstra news