Rowerzyści pojadą singletrackami, kierowcy nowymi drogami

Singletracki będą miały cztery stopnie trudności - od łatwych dla początkujących rowerzystów po bardzo trudne

Na duże zmiany mogą już przygotowywać się kierowcy w Jeleniej Górze. Zgodnie z planem przebiega budowa obwodnicy w Maciejowej. Wkrótce ruszą przetargi na remonty wielu innych ulic. Lubiących aktywność ucieszą powstające już singletracki pod Chojnikiem oraz pumptrack na Zabobrzu.

- A to jedynie kilka z planowanych przez miasto inwestycji - zapowiada Jerzy Łużniak, zastępca prezydenta Jeleniej Góry.

Obwodnica Maciejowej
Prace związane z budową obwodnicy Maciejowej są zaawansowane. - Wszystko przebiega zgodnie z planem i wygląda na to, że trasa będzie gotowa w marcu przyszłego roku, tak jak planowano - mówi Jerzy Łużniak.
Obwodnica ma mieć 5,3 km długości. Koszt inwestycji oszacowano na 52 mln zł. Drogę buduje firma BUDIMEX. Trasa swój początek ma przy węźle Grabarów, a koniec około 150 m przed rogatkami miasta. W ramach budowy nowego połączenia przewidziano dwa ronda, dwa skrzyżowania i kilka dróg technologicznych.
- Dzięki obwodnicy Maciejowej ruch będzie bardziej płynny i znacznie poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców oraz kierowców - zapowiada Jerzy Łużniak.

Łomnicka i inne ulice
Kierowcy i rowerzyści doczekają się także naprawy drugiej części ulicy Łomnickiej (od torów do pętli autobusowej). Prace wykona jeleniogórska firma „Parys”, która wygrała przetarg. - Przebudowa ulicy Łomnickiej oznacza m.in. wykonanie 1,2 km ciągu pieszo-rowerowego i remont nawierzchni odcinka jezdni - wyjaśnia Jerzy Łużniak. Droga będzie oświetlona latarniami fotowoltaicznymi. Droga w Łomnicy ma być gotowa do marca 2019 roku. Prace ruszą lada dzień.
Na budowę trasy pieszo-rowerowej przy tym odcinku ulicy Łomnickiej samorządowi jeleniogórskiemu udało się pozyskać 888 tys. 827 zł dotacji z projektu „Bliżej przyrody, chroniąc przyrodę”. Remont nawierzchni jezdni zostanie sfinansowany z budżetu miasta. Także samorząd sfinansuje naprawę pozostałego odcinka ulicy Łomnickiej (od pętli autobusowej do granic miasta). Ostatnia część drogi z Jeleniej Góry do Łomnicy należy do powiatu jeleniogórskiego.
- Mamy z powiatem wspólny projekt budowy ścieżki rowerowej i chodnika prowadzącego do Łomnicy. Gdy zostanie zrealizowany, można będzie bezpiecznie dotrzeć rowerem z Jeleniej Góry do Doliny Pałaców i Ogrodów - wyjaśnia zastępca prezydenta miasta.

Polepszy się jazda ulicą Tabaki w Cieplicach
Bezpieczniej będziemy poruszać się po Cieplicach. Właśnie ogłoszony został przetarg na przebudowę
600-metrowej ulicy Tabaki o secesyjnej zabudowie. Będzie przebudowana od ulicy Cieplickiej do Staszica, wraz z odwodnieniem, wymianą lamp, itp.
- Zainstalujemy tam lampy w technologii „LED” - wyjaśnia Jerzy Łużniak. Światło będzie więc lepsze, a zużycie energii - mniejsze. Po przebudowie jezdnia ulicy Tabaki będzie miała 6 m szerokości, chodniki - około 2 m, a ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż tej ulicy - 2,5 m. Wymienione zostaną niektóre drzewa, a w kilku miejscach zainstalowane progi, co zwiększy bezpieczeństwo pieszych.

Rondo przy ul. Goduszyńskiej
We wrześniu zostanie ogłoszony trzeci przetarg na budowę ronda przy ul. Lubańskiej, Goduszyńskiej i drodze krajowej nr 3.
- Mam nadzieję, że teraz znajdziemy wykonawcę - mówi Jerzy Łużniak.
Zakres zamówienia obejmuje: budowę skrzyżowania typu rondo, budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej, budowę sieci wodociągowej itp, a także wykonanie nowej organizacji ruchu. Przebudowy skrzyżowania przy ul. Lubańskiej, Goduszyńskiej i drodze krajowej nr 3 domagali się m.in. mieszkańcy Goduszyna, którzy wskazywali, że w tym miejscu jest niebezpiecznie. W godzinach szczytu kierowcy jadący od ulicy Lubańskiej mają utrudniony wyjazd. Budowa ronda ma zakończyć się do 2020 roku.

Ulica Krakowska z parkingiem
Ruszy też w końcu przebudowa ul. Krakowskiej - najbardziej dziurawej ulicy w mieście. Przetarg na budowę drogi łączącej dworzec PKP z Aleją Solidarności zostanie wkrótce ogłoszony. Droga ma być gotowa za dwa lata. Równocześnie ma też zacząć się budowa parkingu „Park&Ride” przy ulicy Krakowskiej, co pozwoli zostawić samochód przed dworcem i pociągiem pojechać np. do Wrocławia.

Węzły przystankowe w Cieplicach
Dwa węzły przystankowe z parkingami powstaną w Cieplicach. Jeden przy ulicy Sobieszowskiej, przy centrum edukacyjnym budowanym przez Karkonoski Park Narodowy. Drugi węzeł przystankowy, z nowymi wiatami i bezpiecznym wyjazdem dla aut, zostanie zbudowany na osiedlu Orle.

Ulica Nadbrzeżna ze ścieżką dla rowerów
Również we wrześniu zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Nadbrzeżnej w Jeleniej Górze. To powinno ucieszyć mieszkańców, którzy do domów dojeżdżają po wertepach i dziurach.
- Ruszamy z przetargami na przebudowę wielu ulic właśnie we wrześniu, by wyłonione w nich firmy mogły przetrwać zimę i na wiosnę od razu ruszyć z pracami - wyjaśnia Jerzy Łużniak.
Jak zapowiada, przebudowa ulicy Nadbrzeżnej ujęta jest w planach remontowych w ramach lokalnego ZIT (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne). Z tych środków będzie budowany ciąg pieszo-rowerowy, zaś jezdnia będzie remontowana za pieniądze z budżetu. Po remoncie ul. Nadbrzeżna stanie się strefą tzw. ruchu uspokojonego, z ograniczeniem prędkości do 30 kilometrów na godzinę i z zakazem ruchu dla samochodów ciężarowych.

Ulica Wojska Polskiego do przebudowy
Ruszy także modernizacja nawierzchni przy ulicy Wojska Polskiego. To wprawdzie oznacza dla kierowców spore utrudnienia, bo rozkopana zostanie jedna z głównych ulic miasta, ale zakres prac jest ogromny. Do końca 2019 roku zostanie wymieniona sieć gazowa i wodociągowa. Położona będzie nowa nawierzchnia na jezdni, powstanie ścieżka rowerowa oraz nowe chodniki.

Łatwiej do Urzędu Skarbowego i strefy aktywności
Dobiega końca budowa dwóch krótkich ulic, które są ważne dla mieszkańców. Na Zabobrzu powstaje łącznik, który ułatwi dojazd z ulicy Ogińskiego do nowej siedziby Urzędu Skarbowego przy ul. Thebesiusa. Trasa będzie gotowa w październiku. Powstanie 200-metrowa droga, którą będzie można łatwo dotrzeć wprost na parking przed Urzędem Skarbowym. Inwestycja kosztuje 1,5 mln złotych.
Trwa także budowa niewielkiego odcinka ulicy Spółdzielczej. Odcinek jest o tyle ważny, że pozwoli na lepsze skomunikowanie się ze strefą aktywności gospodarczej w Jeleniej Górze. Zadanie powstaje w ramach projektu „Utworzenie strefy aktywności gospodarczej w Jeleniej Górze - uzbrojenie terenów inwestycyjnych - obszar ulicy Spółdzielczej”.

Rowerem wokół miasta
Jelenia Góra udowadnia, że tytułu rowerowej stolicy Polski nie piastuje gołosłownie. Dowodem są liczne inwestycje, które poprawią jazdę rowerem.
- Chcielibyśmy połączyć ścieżkami rowerowymi wszystkie osiedla jeleniogórskie - planuje Jerzy Łużniak.
Kontynuowana będzie ścieżka od ulicy Ogińskiego do ulicy Powstańców Śląskich na Zabobrzu. Będzie także można dojechać bezpiecznie rowerem do Cieplic. Planowana jest ścieżka z ulicy Sudeckiej przez osiedle Czarne i dalej do uzdrowiska.
Do 2020 roku powstanie wyczekiwana przez mieszkańców trasa rowerowa z ul. Ogrodowej do ulicy Bronka Czecha. Pozwoli to na bezpieczne dotarcie do Transgranicznego Centrum Turystyki Aktywnej w Sobieszowie.

Singletrack pod Chojnikiem
Zapowiada się, że Sobieszów stanie się mekką ludzi lubiących aktywny tryb życia. Do istniejących w CTA tras dla biegaczy i nartorolkarzy dołączą singletracki. Ich budowa już trwa. Inwestycja o wartości 4 milionów złotych obejmuje około 70 km jednokierunkowych tras rowerowych, biegnących przez gminy: Jelenia Góra, Piechowice i Podgórzyn.
- Dwa punkty startowe mają być w Jeleniej Górze, przy ul. Bronka Czecha i w Jagniątkowie - wylicza Jerzy Łużniak. Kolejne będą m.in. w Piechowicach, Podgórzynie oraz Zachełmiu. W sumie na trasy będzie można wjechać z 13 punktów startowych. Ścieżki mają być gotowe do końca przyszłego roku.
W pomoc przy realizacji projektu zaangażowała się Maja Włoszczowska. Jej zdaniem plan przygotowany przez firmę POMBA zapowiada fascynujące singletracki z malowniczymi widokami. Ścieżki będą miały cztery stopnie trudności - od łatwych dla początkujących rowerzystów po bardzo trudne, gdzie poradzą sobie tylko doświadczeni cykliści.

Pumptrack na Zabobrzu
Specjalny tor do jazdy na rowerze, deskorolce lub rolkach powstaje za rondem koło sklepu Leroy Merlin oraz Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze. Pumptrack ma być gotowy w listopadzie. Flow Track w Jeleniej Górze składać się będzie z garbów, zakrętów profilowanych oraz małych hopek, które pozwolą na rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez pedałowania. Przeszkody toru wraz z zakrętami stworzą zamkniętą pętlę, po której można jeździć w obu kierunkach. Pojawią się liczne odnogi i alternatywne linie przejazdu. Po drugiej stronie powstanie Mini Pump, specjalny tor dla młodszych dzieci. Oba tory będą oświetlone. Budowa toru kosztuje ponad 1mln 200 tys. zł. Pumptrack stawia firma „Kama” z Mysłakowic.

Ten wykaz obejmuje ważniejsze drogowe i rowerowe inwestycje. Mniejszych remontów jest o wiele więcej. Gdy zostaną zrealizowane, po mieście będzie można się poruszać samochodem lub rowerem o wiele szybciej i bezpieczniej.
 

JG - droga do US.jpg
JG - obwodnica Maciejowej.jpg
JG - pumptrack.jpg
JG - singletrack2.jpg

Komentarze (21)

Takie cuda jak utrzymamy obecny uklad wladzy?

Cieszy , bardzo cieczy . Trzymam za słowo ! Pięknie nareszcie Łomnicka będzie zrobiona , węzeł przesiadkowy na Orlim i w Sobieszowie . Wszystko cieszy !

Właściwie to wszystko łączy jedno ,że dopiero będzie. Oprócz obwodnicy w budowie i przetargu na Łomnicką reszta jest opóźniona o wiele lat, nic tylko ręce załamać i w podzięce zagłosować na nich jeszcze raz.

single traki, pomptraki, ale co to znaczy po polsku, bo ja też chciałbym wiedzieć.

w zasadzie to nie musisz, i tak nie zobaczysz ich na oczy.

Jest jedno określenie adekwatne - szajs!

Niech żyje rok wyborczy!

Znowu laurka dla Łużniaka, a o problemach z remontem teatru ani słowa. Ani słowa również o tym, że opozycja wnioskuje o odwołanie Łużniaka za nieudolny nadzór nad teatrem i bardzo duże ryzyko utraty 15mln zł dotacji. NJ24 jest tak samo stronnicze, jak TVN. A ten fotomontaż z uśmiechniętą babą na rowerze jadącą po namalowanej w photoshopie ścieżce, to po prostu mistrzostwo sztuki malunku. Ostatnio pokazywany był fotomontaż z szynobusem na stacji Zabobrze, a dziś mamy taki kwiatek. 8 lat nic nie robili, a teraz nagle wszystko będzie. Nie chwalcie się tym, co będzie, ale tym, co jest. Co zrobiliście przez 8 lat i dlaczego mam uwierzyć, że coś będzie, gdy ponownie wybrany zostanie Łużniak? Nic nie będzie, tak samo jak nic nie było do tej pory.

K..., Łużniak nigdy nie zrozumie, że ciąg pieszo rowerowy to nieba iezka rowerowa, i jej nie zastąpi. Jazda pomiędzy pieszymi to żadna jazda. Poza tym ja mu nie wierzę w kwestii tych obietnic rowerowych, przez ostatnie lata nic w tej materii nie zrobił i nie zrobi, bo o rowerach wie niewiele. Żaden rowerzysta w Jeleniej nie powinien głosować na Łużniaka, bo on nie gwarantuje tego, że cokolwiek się w trasach dla rowerów ruszy. Rowerowa stolica, dobre sobie weź Pan Panie Łużniak pojedź w Polskę i zobacz jak wyglądają miasta które sobie takich durnych łatek nie przypinają.

Karkonosze, Izery, Kaczawy, Rudawy a tu jakiś cymbał uparł się żeby rowerem jeździć w centrum miasta. Idź pan w ch...

A jak dojedziesz w te wszystkie góry? Autem? Baran.

Co z nim będziesz gadał, jak on samochodem jeździ na siłownię, żeby pobiegać.

Łużniak raz w roku wsiada na rower i jedzie na paradę, żeby się polansować w mediach. Tylko, że wtedy trasa biegnie środkiem jezdni asfaltem, a nie tymi żałosnymi ścieżkami, więc Łużniak nie ma pojęcia, jak źle się nimi jeździ. Budowa ciągów pieszo-rowerowych to pieniądze wyrzucone w błoto. Piesi nie czują się w pełni bezpiecznie, bo może im wyskoczyć rower, a rowerzyści nie chcą jeździć po nawierzchni z polbruku wśród pieszych. Powinno się budować drogi dla rowerów osobno i chodniki osobno, a nie ciągi pieszo-rowerowe. Droga dla rowerów jest asfaltowa i fizycznie oddzielona od innych części drogi, w tym też od chodnika. Jeśli Łużniak tego nie rozumie, to znaczy, że nigdy nie staniemy się żadną rowerową stolicą Polski. Fajne lasy do jeżdżenia w okolicy nie czynią z miasta żadnej stolicy, bo leżą w sąsiednich gminach. W granicach miasta nie ma praktycznie żadnej infrastruktury dla rowerów. Wszędzie ruch pieszy jest kolizyjnie puszczony razem z rowerami, a w większości miast już dawno się od takich rozwiązań odchodzi. U nas ciągle panują lata 90-te. Ale czego się spodziewać po prezydencie, który urodził się w latach 40' ubiegłego wieku. Ten człowiek nie nadąża i nigdy nie nadąży, bo stary nigdy młodym powtórnie nie będzie. Sędziów się wysyła przymusowo na emeryturę i pora to samo zrobić z samorządowcami dinozaurami.

Widze , ze nic się nie zmieniło.
Nowiny liżą d...e władzy
Artykuł na zamówienie.
Dużo się dzieje

Morawiecki też obiecuje, że wszystko będzie. Wszyscy leją wodę ile wlezie przed wyborami. Zero skromności. Zrób jeden z drugim a potem chwal się.

Trzeba więc rozegrać to tak, aby WYBORY SAMORZĄDOWE BYLY ROK W ROK. Budowa będzie "szła pełna parą" rok rocznie!:)

Ja poproszę wybory co roku!

Oby plany „wypaliły” Trzymam kciuki, bo „single” uwielbiam! Co do preferencji politycznych, nie sympatyzuje z partiami, lecz z szczerymi i rozsądnymi politykami... Tak, tak... wiem, utopia... ;-)

Brawo !!! Hiphip hura !!!

Jest super , jest super , więc o co ci chodzi......

Obwodnica Maciejowej w stopniu zaawansowanym to bardzo dobra informacja. To bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia mieszkańców, a przede wszystkim szansa na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu.

Napisz komentarz

WERYFIKACJA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.