Rusza budowa kolei aglomeracyjnej

Rusza budowa kolei aglomeracyjnej

Dwa nowe przystanki zostaną wybudowane na linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Dwa istniejące zostaną zmodernizowane. Tak zapowiedziały Polskie Linie Kolejowe. To oznacza, że forsowany od lat pomysł utworzenia Szybkiej Kolei Miejskiej wchodzi w fazę realizacji.

Kilka dni temu PKP PLK zawarły umowę na wykonanie tej inwestycji, która ma kosztować prawie 18 milionów złotych. W ramach zadania zostaną zaprojektowane oraz wybudowane dwa nowe przystanki osobowe w Jeleniej Górze, w rejonie Al. Jana Pawła II (przy estakadzie) i ul. Spółdzielczej. 

Nowe przystanki będą miały perony o długości 150 m. i standardową wysokość 76 cm. Dojścia na perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zostaną zamontowane m.in. wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Perony będą wyposażone w system oznakowania dotykowego i oznakowanie stałe. Przy dojściach będą zamontowane stojaki rowerowe. Łącznie zostanie wybudowanych 6 nowych peronów. Na nowych przystankach mają być urządzenia zabezpieczające dla pieszych, by nie wtargnęli pod nadjeżdżający pociąg, oraz system monitoringu. Miasto ma dobudować chodniki łączące nowe przystanki z istniejącymi ciągami pieszymi.
To nie wszystko. Przebudowane będą też przystanki Jelenia Góra Cieplice i stacja Jelenia Góra Sobieszów. W Sobieszowie PLK planuje budowę dwóch nowych peronów wraz z elementami małej architektury. Z kolei peron w Cieplicach będzie przesunięty względem dzisiejszej stacji, w stronę przejazdu przy ul. Lubańskiej. To spowoduje, że piesi będą mieli bliżej z pociągu do centrum uzdrowiskowej części miasta.
Obiekty znajdują się na 13 kilometrowym odcinku linii w obrębie miasta. – Ich gęstość sprzyja rozwojowi systemu kolei aglomeracyjnej – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PLK. To oznacza, że forsowany osiem lat temu przez obecnego prezydenta Marcina Zawiłę pomysł utworzenia Szybkiej Kolei Miejskiej wkrótce dojdzie do skutku. Co prawda, plany były większe. – Chcieliśmy jeszcze, by powstał przystanek w rejonie ulicy Kubsza – mówi Marcin Zawiła. – Niestety, okazało się to technicznie niemożliwe. Są tam trzy tory i przebudowa ich byłaby zbyt kosztowna.
Zakończenie prac planowane jest na listopad 2019 r. 

Komentarze (16)

no i kurde stało się:) nie byłem za tym pomysłem ale patrząc na mapkę może faktycznie będzie to dobre rozwiązanie. Inna sprawa czy wydatek 18 mln i utrudnienia w kursach pociągów będą współmierne do korzyści - ale jeśli to pieniądze z PKP-PLK to już ich sprawa :):):)

Żeby robić kolej AGLOMERACYJNĄ, trzeba mieć aglomerację. Potrzebna wam ta "szybka kolej miejska" jak dziura w moście. SKM ma z założenia pomóc w szybkim dostaniu się z obrębów aglomeracji do jej centrum. W Jeleniej nie ma problemów z dostaniem się z Sobieszowa i Cieplic do centrum istniejącymi środkami komunikacji.
Rzadko można powiedzieć o czymś "na pewno", ale akurat tutaj jest to bez cienia wątpliwości pomysł nieudany i NA PEWNO nie wypali - kolej nie przejmie potoków pasażerskich, ponieważ potoki te radzą sobie bardzo dobrze na istniejących liniach komunikacyjnych.

Dobrze że PLK w końcu za JG Cieplice się weźmie.Nowy peron jest tam bardzo potrzebny.Przydał by się jeszcze pociąg wieczorny taki żeby w Szklarskiej z ostatniego Liberca było skomunikowanie i poranny żeby dowoził ludzi na 6 do pracy.

Najważniejszy przystanek nie powstanie, JG CENTRUM przy ul. Kubsza.

Będą wozić powietrze w ramach walki ze smogiem.Kokejny chory pomysł i źle wydane środki

Szkoda że linie do Karpacza czy Lwówka ŚL. zostały zapomniane a mają potencjał i są ważne dla mieszkańców jak i turystów

Sens to by miało, jakby ta kolej zaczynała w Karpaczu lub ewentualnie Kowarach i jechała do Szklarskiej przez Jelenią w maksymalnie 1,5 godziny z częstotliwością 30 minut od 5:30 do 22:30. 4-6 szynobusów pewnie by ogarnęło temat. Inaczej to bez sensu. Czyli potrzeba jeszcze 35 milionów na szynobusy i nie wiadomo ile, ale pewnie drugie tyle, na uruchomienie zamkniętej linii do Karpacza. Przypominam też, że w nazwie jest SZYBKA kolej miejska, więc turlanie się z PKP Jelenia do Piechowic w 45 minut odpada.

W jaki sposób łatwiej będzie dotrzeć korzystając z SKM do: Term cieplickich, Parku Zdrojowego,Placu Ratuszowego, Galerii Nowy Rynek, Dworca PKS i innych newralgicznych miejsc ? Przystanki są zbyt daleko.
Moim zdaniem pomysł ma szansę powodzenia pod warunkiem zsynchronizowania nowych połączń SKM i istniejącą siecią komunikacji miejskiej. A o tym ani słowa w projekcie.
A przecież sieć komunikacji miejskiej została już zmodernizowana. Wybudowano kilka tzw centrów przesiadkowych. Czy nie można było zlokalizować ich np w pobliżu planowanych przystanków SKM, aby z pociągu można było przesiąść sie do autobusu i za " jednym biletem" dojechać w określone miejsce, tak jak to jest np w Pradze ?
Ale tego pan Zawiła nie przewidział. Szkoda. Miało być fajnie, a wyjdzie jak zwykle... w Jeleniej Górze

"Rusza budowa kolei aglomeracyjnej" - budowa? Budowa, kojarzy mi się "od podstaw", od zera - a tu właściwie prawie wszystko już jest! Aha, zapomniałem, że zbliżają się wybory...

W Jeleniej Górze Dworzec Główny jest tak niefortunnie wywalony dość daleko od miasta że nikt tam nie będzie biegał po to żeby dojechać np. do nowobudowanych przystanków koło Tesco czy przy Spóldzielczej, ale za to zrezygnowano z budowy najlepszego w tym przypadku przystanku przy ul Kubsza. No rewelacyjny pomysł. Wrzucanie kasy w błoto. SKM ma ułatwić ludziom życie , a to co oni stworzą to jakieś przystanki kompletnie bez sensu.

Przecież wiadomo że nie będzie żadnej nowej spółki kolejowej SKM.Role tych pociągów będą pełnić jeżdżące obecnie Impulsy KD. Po dołożeniu kilku kursów,będzie można dowozić ludzi do pracy ze Szklarskiej lub Janowic.Raczej usprawni to dojazd i wyjazd z miasta niż samo jeżdżenie po mieście.Chociaż sam nieraz korzystam z pociągu jadąc z Jeleniej do Piechowic,jest szybciej i taniej niż 9 czy 15.

"centrum uzdrowiskowej części miasta" A co to takiego? Większy smród od kominów? Większe uzdrowiskowe zadymienie?

wybory znowu będą tu, kłamstwa kolejny raz, oszuści do nich kandydować będą znów by w gumy robić nas - kolejne kiełbasy wyborcze - już teraz te pociągi jeżdzą puste, to teraz jeszcze będą się zatrzymywać bez sensu, kto będzie płacił za prąd lub paliwo szynobusów? - nie lepiej te 18mln przeznaczyć na poprawę jeleniogórskiego SOR w szpitalu gdzie oczekuje się z poważnym schorzeniem kilkanaście godzin żeby przyjęli na oddział

"Co prawda, plany były większe. – Chcieliśmy jeszcze, by powstał przystanek w rejonie ulicy Kubsza – mówi Marcin Zawiła. – Niestety, okazało się to technicznie niemożliwe. Są tam trzy tory i przebudowa ich byłaby zbyt kosztowna."
Bardzo przepraszam, ale pod estakadą na JP2 również są trzy tory i co tutaj są inne tory, że przebudowa jest opłacalna???

Tam nie trzeba przebudowywać torów.Peron jeden peron na linii Zgorzeleckiej można zrobić centralnie pod wiaduktem a drugi wyspowy w miejscu gdzie tor Lwówecki odchodzi od tego na Szklarską.Będą blisko siebie więc nie będzie problemu z dojściem.Tym sposobem ogarną dwoma peronami trzy linie.

Zawsze dobrze, gdy kolej modernizuje swoje linie i dworce. W Jeleniej Górze główny dworzec wysunięty jest poza ścisłe centrum.

Chcąc przykładowo dostać się na Zabobrze, do Sobieszowa... z rynku, nie opłaca mi się iść pieszo taki kawał, jak podejdę na przystanek Podwale, skąd autobusy miejskie kursują regularnie.

Kolej miejska ma sens gdy kursuje po mieście, jak np. w Berlinie, Hamburgu... Najlepszym rozwiązaniem byłby tramwaj, pod warunkiem, że będzie miał własną "nitkę" - dotrze on najszybciej do celu.

Napisz komentarz

WERYFIKACJA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.