To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

S3 będzie tańsza…

fot.: Mosty Katowice. Spółka Mosty Katowice opracowałą projekty tuneli pod GRabcem w ciągu drogi ekspresowej S3

Chyba radosną niespodziankę sprawiły inwestorowi – GDDKiA – firmy, które chcą budować jeden z najtrudniejszych technicznie do realizacji odcinków drogi ekspresowej S3. Wszyscy oferenci w przetargu zaproponowali ceny znacznie niższe niż kwota przewidywana przed drogowców.

Kilka tygodni wcześniej inwestor poznał oferty potencjalnych wykonawców odcinka Kamienna Góra – Lubawka. Większość z 17 firm, które zgłosiły się w tamtym przetargu zaproponowało ceny wyższe, często znacznie, niż przewidywane przez GDKiA. To nie skłaniało do optymizmu przed otwarciem ofert na realizację odcinka Bolków – Kamienna Góra. To wprawdzie tylko 16,1 km, ale zbudować trzeba będzie tam dwa tunele (w tym jeden, o długości 2,3 km, który po zbuowaniu będzie najdłuższym, drążonym tunelem w Polsce). GDKiA przyjęło, że budowa całego odcinka kosztować może nawet prawie 2,4 mld zł.

Tymczasem każda 12 firm, ubiegających się o to zadanie zaproponowała niższe kwoty:  najwyższą, prawie 1,76 mld zł brutto,  złożyło konsorcjum Ids-Bud, Interbudmontazh i Mosty-Łódź; najniższą, niecałe 1,06 mld zł brutto złożyła włoska firma Astaldi. Wszyscy wykonawcy zaproponowali 47 miesięczny czas realizacji. Komisja przetargowa umowę z wykonawcą zamierza podpisać w II kwartale 2018 r. Zakończenie inwestycji zaplanowano do roku 2023.