Testowanie „elektryka”

fot. MZK

W najbliższy piątek (24 maja) mieszkańcy Jeleniej Góry będą mieli okazje przetestować autobus elektryczny marki Mercedes, który zasili tabor MZK. Przejazdy będą bezpłatne.

Najnowszy autobus EvoBus będzie kursował na liniach:
- godzina 6.55 wyjazd z zajezdni do osiedla Orle (linia nr 17)
- godzina 7.14 wyjazd z osiedla Orle do Dworca PKP Jelenia Gora (linia nr 9)
- godzina 7.55 wyjazd z dworca PKP Jelenia Gora do ul. Kiepury (linia nr 6)
- godzina 8.16 wyjazd z ul. Kiepury do Sobieszowa (linia nr 7)
- godzina 9.06 wyjazd z Sobieszowa do ul Kiepury (lina nr 7)
- godzina 10.02 wyjazd z ul Kiepury do Sobieszowa (linia nr 7)
- godzina 10.51 z Sobieszowa do zajezdni.
Przejazdy autobusu elektrycznego będą poprzedzać (a nie zastępować) przejazdy autobusów kursowych
W godzinach 11.30 do 13.00 autobus będzie można obejrzeć w zajezdni.

- Testy autobusu elektrycznego są początkiem procesu wprowadzenia do naszego miasta autobusów zeroemisyjnych. Planujemy, aby na stałe pojawiły się na ulicach naszego miasta już w niedalekiej przyszłości – zapowiada Zbigniew Rzońca, rzecznik MZK.

Komentarze (13)

Niech władza Jeleniej Góry zaczną w końcu kalkulować. Jest jeszcze za wcześnie na autobus elektryczny, owszem jest tani ale eksploatacja po latach i zużyte baterie dają fakty takie że są to bardzo ogromne koszty, które miastu będzie bardzo ciężko udźwignąć. Najlepszym rozwiązaniem dla miasta będą trolejbusy. Całkowity koszt budowy górnej sieci plus nowy tabor i budowa całkowicie nowej zajezdni to koszt tylko ok. 150 milionów. W sumie to chyba można było by wykorzystać współczesną zajezdnię autobusową i ją przebudować pod trolejbusy, może wyszło by taniej. Koszty eksploatacji trolejbusów są troszkę nieco wyższe od autobusów ale uwzględniając czas kilkanaście lat to trolejbusy są tańsze od elektrycznych autobusów. Na koniec dodam że obecnie wszędzie górnej sieci budować nie trzeba, wystarczy główna nitka z Zabobrza do osiedla Orle a dalej do Sobieszowa lub na Osiedle XX lecia czy na Osiedle Czarne. Trolejbus pojedzie bez górnej sieci nawet kilkanaście kilometrów, już takie produkują.
Koszt zakupu autobusu elektrycznego jest o ok. 20% wyższy od nowoczesnego trolejbusu. Zużycie energii elektrycznej na wykonaną pracę przewozową jest na podobnym poziomie. Jednak w dłuższej perspektywie – ze względu konieczność wymiany magazynu energii (baterii) – koszt eksploatacji autobusu elektrycznego w całym cyklu życia pojazdu może być znacznie wyższy w stosunku do trolejbusu. Dodam tyle że gdyby były trolejbusy to miasto by zyskało wiele.
Funkcjonalny trolejbus – dzięki możliwości doładowywania zasobników energii bezpośrednio z sieci trakcyjnej podczas jazdy – może być wyposażony w baterie o mniejszej pojemności niż autobus elektryczny, który z kolei może być doładowywany tylko wtedy, kiedy się nie porusza. Baterie są najdroższym komponentem autobusu elektrycznego, dlatego redukcja ich pojemności ma korzystny wpływ na cenę pojazdu (trolejbus jest przez to tańszy od elektrobusu w zakupie) i jego masę (wskutek czego niższe są też koszty eksploatacji) Poza tym trolejbusy są często traktowane jako prestiżowy element tożsamości miasta – coś, co je wyróżnia względem innych.

Niech miasto to przemyśli i na minę się nie pcha, dla Cieplic i Jeleniej będzie to najlepsze rozwiązanie.

Nie do końca jestem przekonany do pojazdów elektrycznych.Holendrzy swego czasu rzucili się na pojazdy elektryczne i teraz mają problem z zużytymi bateriami.Do tego dochodzi mniejsza pojemność przestrzeni pasażerskiej no i jak widać po rozkładzie, bateria starcza tylko na jazdę do godz.11 potem trzeba go ładować.Przy zastosowaniu ładowarek szybkich na pętlach skraca się żywotność baterii.Wiele miast np Tarnów po testach elektryków zdecydowało się nie kupować takich autobusów ze zwględu na duże koszta zakupu i utrzymania.Ostatnio coraz popularniejsze stają się znowu autobusy na gaz.Może warto by było przetestować gazowca w Jeleniej Górze.

Panie prezydencie, ma pan JAJA? Dawać tutaj do miasta tramwaje lub trolejbusy, to nie jest g**** żart. Chyba że chce pan, nas wpuścić w maliny z tymi autobusami elektrycznymi, tak jak to wspomniał wcześniej pan Zdzich.

Testy ! Testy ! to nie jest wprowadzanie nowego taboru. Po co już się tak gorączkować ? Co do wyceny "Motorka" : jak wyliczyłeś te około 150 milionów ? Metrówką ? Liczydłem ? Rzucanie przykładowych kwot to czysta abstrakcja. Trolejbusy czy tramwaje sprawdzają się przy dość znacznym obciążeniu (patrz Wrocław). Pewnie nikt z Was "geniusze" nie sprawdził ile jeździ ludzi teraz autobusami.

Panie Lucek, pierdółek, gniotów niech pan nie wypisuje skoro pan się na rzeczy nie zna. Niech pan trochę gazet czyta a potem się wypowiada. Dam przykład, 2015 rok, Lublin, budowa całkowicie nowej zajezdni trolejbusowej przy ulicy Grygowej dla 100 trolejbusów na terenie zajezdni jest prawie 5 km trakcji a budowa kosztowała tylko 42 miliony. Dla Jeleniej Góry taki kolos byłby nie potrzebny, myślę ze na dzień dobry do obsługi ok. 3 linii może ok. 20/25 trolejbusów by wystarczyło. Powiedzmy zajezdna i dla 25 trolejbusów to koszt z górką ok. 30 milionów. Niemniej koszt jednego trolejbusu waha się od 1,5 do ok. 2 milionów, powiedzmy te za 2 miliony plus 25 sztuk mamy 50 milionów plus 30 to daje nam 80 milionów. Teraz budowa trakcji górnej 1 km to koszt ok. 2,5 miliona, dla Jeleniej Góry wystarczy budowa ok. 25 km trakcji górnej co daje nam ok. 63 miliony plus 80 daje nam końcowy wynik 143 miliony. Więc ta opcja 150 milionów na stan dzisiejszy który podano w komentarzu wyżej jest jak najbardziej realna, optymalna. No chyba że jesteś urzędnikiem miejskim w JG to by było za mało.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych gmina czy powiat, w którym mieszka ponad 50 tys. mieszkańców, ma zapewnić lub zlecić usługę komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na terenie danej jednostki samorządowej wynosi co najmniej 30 proc. Próg ten ma zostać osiągnięty od 1 stycznia 2028 roku. To cała tajemnica wprowadzania autobusów elektrycznych, nie jest to widzimisię miasta.

Ustawa ma wiele wyjątków.Można zastosować autobusy napędzane CNG.A co powiecie na to aby się spotkać w piątek właśnie w tym autobusie albo na pętli przed odjazdem i porozmawiać na ten temat?Ja na pewno będę.

Ciekawe jak szybko te zabaweczki się rozpadną na jeleniogórskich dziurach i kocich łbach. Wokół syf-kiła-i-mogiła a oni szpanują. Na te drogi i ulice to Jelcz-Ogórek byłby za delikatny!

U nas w Jeleniej drogi nie są jeszcze takie złe.Nowe Mercedesy we Wrocławiu muszą wielokrotnie pokonywać w ciągu jednego kursu takie ulice jak nasza Drzymały i jakoś jeżdżą więc nie biadol że u nas taka tragedia.Jazda w Wałbrzychu autobusem na Sobięcin to jest dopiero przeżycie.Ten autobus to tak naprawdę składa się z takich samych podzespołów co zwykłe C2 spalinowe tylko trochę go wizualnie podrasowali.

Dodam tyle że w Czechach jeżdżą trolejbusy w 50 tysięcznych miasteczkach gdzie o dziwo trakcja jest rozbudowana do ościennych wiosek które mają zaledwie 2 tyś. mieszkańców, można?, owszem można. A dla Jeleniej Góry wszędzie trakcji górnej budować nie trzeba bo trolejbusy już jeżdżą na akumulatorach do 70 km. a niektóre te w Rydze są w stanie przejechać do 100 km. Jak dla mnie jak ktoś w urzędzie myśli to powinien skalkulować i tą opcję z trolejbusami.

Również uważam, że autobusy elektryczne w Jeleniej, I ogólnie w Polsce to błędna droga. Drogie w zakupie, uciążliwe w obsłudze, mało efektywne jeśli idzie o poprawę jakości powietrza w rejonie, kosztowna utylizacja i wymiana zużytych akumulatorów. Do tego w naszym rejonie klimatycznym w zimie przy włączonym ogrzewaniu ich zasięg spadnie dramatycznie i wywoła konieczność duzo czestszego ładowania, co znów skróci żywotność akumulatorów.
Duzo rozsądniej wygląda opcja trolejbusow, tramwajów lub pojazdów zasilanych CNG. To ciekawe że według niektórych tramwaje czy trolejbus w JG się "nie opłacają", a przed wojną Niemcom opłacało się budować linie aż pod Podgórzyn, zajezdnie i nawet elektrownie na terenie dzisiejszego MPGK zasilająca sieć trakcyjna. Niestety sieć tramwajowa odziedziczona po Niemcach została doszczętnie zniszczona i zlikwidowana, a budowa nowej od zera jest ponad możliwości budżetu miasta. Ale trolejbus z małymi akumulatorami umożliwiającymi mu przejazd krótkich odcinków poza siecią zasilająca wydaje się niezłym pomysłem, dużo bardziej logicznym niż pchane na siłę "elektryki" akumulatorowe. Rzadziej pracujące akumulatory trolejbusa nie zuzyja się tak szybko, mogą być ładowane podczas jazdy, a także zima i konieczność ogrzewania wnętrza nie wpływa na zasięg.

Boże ! Sami znawcy, fachowcy. Jak się czyta te komentarze, to się flaki wywracają. Jak jeździły jescze za komuny stare klekoty, to nikt nie płakał. Jak kupiono francuskie Berliety zaczą się lament. Podobnie jak pojawiły się pierwsze autobusy z automatyczną skrzynią biegów. "Fachowcy" lamentowali, że to zła droga. Elektryczne oczywiście są " BE", tak samo jak fontanna przy baniakach, Obwodnica Maciejowej, latarnie ledowe i wiele, wiele innych rzeczy, co w cywilizowanym świecie jest standardem.
Fakt, że w Czechach jeżdża praktycznie w każdym miescie. To fakt. Bo Czesi są ekologiczni i nie tak narwani jak my.
Ale robić wyrzut komuś kto w końcu zaczął coś w tym zapuszczonym mieście robić, to jakiś obłęd. Jak za Zawiły nic się nie działo to było OK. Jak nastał Łużniak, to wszystko żle. Sekundniki na skrzyżowaniach, ronda, owa obwodnica i w końcu te autobusy.
Może jestem durniem, ale mnie cieszy, że w tym mieście w końcu jeżdżą porządne autobusy, remontuje się piękne kamienice, próbuje promować miasto w mediach ogólnopolskich. W końcu jest w tym mieście władza która ma jaja.....

Uważam że to bardzo dobrze jeśli się testuje nowoczesne rozwiązania.Tylko chodzi o to aby wybrać taką technologie żeby na tym nie stracić finansowo i żeby to było funkcjonalne.Wkrótce pojawi się na testach Scania CNG.Mam nadzieje że jeszcze inne marki będą testowane w MZK.Przypomniałeś mi Berliety :) A czy z tymi Berlietami to nie było tak że Jelenia wymieniła je na Ikarusy z Warszawą?Coś takiego było kiedyś.....

Napisz komentarz

WERYFIKACJA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.