To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Szynobus połączy Świeradów, Mirsk i Gryfów

Szynobus połączy Świeradów, Mirsk i Gryfów

Świeradów Zdrój, Mirsk i Gryfów Śląski chcą wspólnie doprowadzić do uruchomienia połączenia kolejowego między tymi miejscowościami. W tym celu muszą przejąć tory od PLK PKP, dosypać pieniędzy, podpisać porozumienie z urzędem marszałkowskim i na końcu zaprosić do współpracy Koleje Dolnośląskie. 

- W tej sprawie podpisaliśmy już list intencyjny. Trwają podziały geodezyjne na dworcach i torowiskach w Mirsku i Gryfowie. Wszystkie strony są zainteresowane doprowadzeniem pomysłu do szczęśliwego końca – mówi Jan Zaliwski, sekretarz gminy Mirsk. Wydzielone części infrastruktury kolejowej przejęte przez zainteresowane reaktywacją połączenia gminy otworzą drogę do zawarcia umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, który poprowadzi samą inwestycję. Odtworzenie około 20-kilometrowej linii kolejowej będzie kosztowało 26 mln zł (będzie to montaż finansowy oparty na środkach zainteresowanych gmin, samorządu województwa oraz środków unijnych). Połączenie Świeradowa Zdroju z Gryfowem Śl. stanowiłoby uzupełniającą linię dla połączenia Jelenia Góra-Zgorzelec. Pary pociągów byłyby skomunikowane tak, aby w Gryfowie możliwa była szybka przesiadka i dalsza podróż w wybranym kierunku. Kiedy pierwsze szynobusy między Świeradowem a Gryfowem wyjadą na samorządowe tory? Samorządowiec z Mirska zakłada, że formalności powinny zostać załatwione w tym roku. Potem pozostanie tylko pozyskać środki i przystąpić do inwestycji.

Komentarze (26)

A co z koleją do Karpacza i Kowar? Czy urzędnicy są zainteresowani tym odcinkiem trasy?. Szybka Kolej Miejska która to była przedstawiona w wykonaniu pana Zawiły miała więcej minusów niż plusów i jak dla mnie projekt był źle zrobiony ale przedłużenie jej do Kowar Średnich miało by bardzo duży sens w naszym regionie. Na trasie z Łomnicy do Kowar mieszka ok. 20 tysięcy ludzi, przebieg trasy 80% przebiega przez tereny zabudowane. Wystarczy dobudować co ok. 1 km przystanki kupić mały zwinny tabor itd. myślę że w tym wypadku byłby większy zysk jeśli do tego tematu podeszło by się bardzo rozsądnie, pytanie czy temu zadaniu są wstanie przebrnąć nasi urzędnicy czy to ich przerasta?

To raczej do Urzędu Marszałkowskiego miej pretensje.Miasto Jelenia Góra nie jest od robienia kolei w Kowarach.Tym powinien zajmować się marszałek ale jak widać woli wydawać kasę na kolej we Wrocławiu a nie w regionie.

Emilka nie mam nic przeciwko ale po co die tu teraz wylewasz jesli waszA jelonka w tym nic nie radzi pretesje do miasta a nie tutaj

Jak rozumiem według redaktora SAD pojazd na zdjęciu to szynobus?

Dla tego redaktora każdy pociąg to szynobus co wielokrotnie już udowodnił.

Tylko nie wpuszczajcie na tą linię Kolei Dolnośląskich bo się skończy tak jak na linii lwóweckiej - zastępowanie szynobusów busami z powodu braków taborowych, wygaszenie frekwencji a na końcu całkowite zaoranie linii. Najlepszym rozwiązaniem było by przedłużenie linii do Jindrzichovic pod Smrkiem po czeskiej stronie i wpuszczenie na całą trasę przewoźnika czeskiego. Czesi doskonale wiedzą jak robić kolej. Do Szklarskiej Poręby jeżdżą Czeskie Drahy i pociągi są co godzinę, mnóstwo pasażerów, dobry rozkład, przyjazne ceny, bezpośrednie pociągi aż do Liberca i linia bije rekordy popularności.

To PLK zmniejszało dozwoloną prędkość na linii lwóweckiej a nie KD. Poza tym jak wyglądają wewnątrz pociągi KD a jak czeskiego przewoźnika...

Znalazłem taki artykuł w internecie:

Prawda jest taka, że Urząd Marszałkowski NIE CHCE wyremontować tej linii. Napisałem nie chce bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu.

W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy:

"Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych."

Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał.

"Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów."

Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.

marczow.bnx.pl/news.php?readmore=826

Koleje Dolnośląskie są spółką marszałka, więc nic dziwnego, że wygasiły frekwencję na linii niewygodnej dla marszałka.

Do SPG jeżdżą pociągi KD anie CD - tj tabor jest CD ale formalnie i faktycznie to pociągi KD.
Lwóek zaorało nie KD a jej właściciel czyli PKP

Pociągi KD są tylko formalnie, realnie to Czesi dają tabor, układają rozkład i tworzą cennik biletów. Koleje Dolnosląskie więcej psują na tej trasie niż robią coś dobrego, np. rozkomunikowują pociągi w Szklarskiej albo w marcu w ogóle groziły zawieszeniem połączenia.

Tak samo na Lwówek linię wykończyły Koleje Dolnosląskie i Urząd Marszałkowski. Za czasów PKP pociągów jeździło tam mnóstwo, nawet pospieszne do Szczecina.

Akuratnie tu nie masz racji.Za pociągi na odcinku Harrachov-Szklarska płaci marszałek i to on decyduje o jakiej porze będzie jeździł pociąg i ile tych pociągów będzie.CD jest tylko podwykonawcą KD. Natomiast linia do Lwówka dalej należy do PKP i nic nie przeszkadza aby PKP tam jeździło.Tylko że nikt nie będzie jeździł z prędkością 10-20km/h.I tu właśnie marszałek powinien wkroczyć,przejąć tą linie i postarać się o pieniądze na remont torów.Niestety ten marszałek się do tego nie kwapi.Woli wydawać naszą kase na pociągi wokół Wrocławia.

Piszesz bzdury z kilku nicków. Płaci marszałek wyłącznie za obsługę polskiego odcinka, ale jeżdżą Czesi i oni układają rozkład jazdy. Myślisz, że gdyby marszałek wszystko organizował to byłoby 9 par pociągów w wakacje? Z Jeleniej Góry do Szklarskiej jeździ mniej pociągów, a na lokalnych liniach jest jeszcze mniej pociągów KD. Pociągi co godzinę to jest standard czeski i tak Czesi też jeżdżą na innych swoich lokalkach. Czesi nawet częściowo płacą za nasz odcinek, bo Koleje Dolnośląskie podniosły larum wiosną ubiegłego roku, że za dużo muszą płacić Czechom i Czesi musieli część kosztów przejąć na siebie inaczej połączenia zostałyby zawieszone. Takie są fakty. Natomiast do Lwówka marszałek może wyremontować linię ze środków RPO, tak jak ze środków RPO sfinansowano remont linii do Szklarskiej Poręby. Tylko nie chce. Zorientuj się w faktach i nie pisz bzdur.

O już zakompleksione trole mikolskie z Rynku Kolejowego i tym podobnych stron przylazły na nasze jeleniogórskie forum i się wymądrzają.Na Rynku Kolejowym nawet im komentarze zablokowali to przyleźli do nas. guru,HG,zen i master to trole mikolskie i nie ma co z nimi dyskutować.

Tu też ujadasz trollu z Kolei Dolnośląskich? Przecież widać, że wszystkie wpisy na jedno kopyto i znane doskonale z innych portali. Wszystkie komentarze pisane z nicków "mk", "Pińcet plus", "St" czy "........." to dzieło jednego trolla z Kolei Dolnośląskich, który zaśmieca wszystkie portale hejtem o linii lwóweckiej. Zmiataj na swoje wrocławskie fora głąbie albo "Rynek Kolejowy" który jak widać dobrze znasz i gdzie też robisz bydło, tutaj nie ma miejsca dla mikolskiej gimbazy.

He he he "trollu z Kolei Dolnośląskich" oraz "zaśmieca wszystkie portale hejtem o linii lwóweckiej" co ty chłopie ćpasz albo pijesz.Czyżby nasz dobry znajomy Nie głosuje.. zmienił znowu ksywkę na danek :))))

Nie mów do mnie "znajomy", bo komunii razem nie braliśmy. Nawet nie wiem, czy ty chodzisz do kościoła!

Wiedziałem że to ty za tym stoisz :)

On nie stoi za tym, ON stoi za tobą! Zacznij się bać o swój rowek!

Karmicie wielonickowego trolla z Wrocławia, który pluje wszędzie hejtem na linie kolejowe w naszym regionie i broni Kolei Dolnosląskich. Na takich cweli się leje a nie karmi ich.

O wiele ciekawsze jest pytanie, co ty baranie ćpasz, że masz chęci i czas żeby zasmiecać wszystkie portale tym samym monotematycznym hejtem o Lwówku. Od dawna widać, że masz coś z głową. Same takie barany pracują w KD? Możesz pisać nawet pod stoma nickami a i tak wszyscy cię poznają po smrodzie jaki po sobie wszędzie zostawiasz.

Zjeżdżać na swoje fora mikolskie!Wszędzie jak ktoś gdzieś coś na tematy kolejowe napisze to zaraz się zaczyna temat Lwówka i Wrocławia.Macie mikole z tym problem to idźcie do lekarza wszelakie józki,danki zaraz jakiś wroclove coś napisze.Macie swoje fora to tam wylewajcie swoje żale do ludzi z Lwówka,Jeleniej czy Wrocławia.Potraficie tylko siać nienawiść bo ktoś jest z Lwówka.Ja też pochodzę z Lwówka i jestem z tego dumny.Wasza nienawiść do siebie jest porażająca!

Artykuł podlinkowano na Infokolej.pl i dlatego całe to mikolskie barachło się zleciało i zaśmieca kolejny portal. Wystarczająco robią syfu na innych stronach pod artykułami o kolei, jakby jeszcze tutaj ich było potrzeba. A tak w ogóle udowadniają tylko jakie to środowisko jest - żadni miłośnicy kolei tylko zwykła banda góԝniarzy, która hejtuje wysiłki lokalnych społeczności w celu właśnie ratowania kolei.

Wiem o tym. Ktoś powinien zrobić porządek z tymi wrocławskimi hejterami stale opluwającymi Jelenią górę Lwówek i inne okoliczne miejscowości. Trudno nie zauważyć tego szamba na różnych portalach pod artykułami o kolei. Jeśli to ktoś z KD albo UMWD tak nadaje to tylko wystawia świadectwo tym instytucjom. Jacyś strasznie zakompleksieni ludzie muszą mieszkać we Wrocławiu. Psychiatrzy muszą tam mieć mnóstwo pracy.

wziąłbyś się za robotę na wsi, a nie plucie po internetach

Lecz się, wrocławski hejterze Lwówka.

,, lubie Polska kolej,bo zawsze dowiezie pomalu,ale do celu.Mam obecnie duzo czasu,bo jestem emerytem.