To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Jak dojedziemy do drogi S3

FOT. GDDKiA Wizualizacja droga S3 Bolków-Lubawka

Po wakacjach i rozstrzygnięciu przetargów powinna ruszyć budowa ostatniego odcinka drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Lubawki. Zobaczcie wizualizacje tej trasy oraz zdjęcia z jej kontynuacji w Czechach. Poznajcie warianty włączenia się z Jeleniej Góry do S3.

Propozycje budowy tzw. korytarzy terenowych do drogi S3 przygotował Instytut Rozwoju Terytorialnego.

Decyzja ostateczna, jak będą one wyglądać i kiedy powstaną, zależeć będzie od rządu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Łącznik niezbędny

Zdaniem Macieja Zatheja, dyrektora Instytutu Rozwoju Terytorialnego, najlepszym dla jeleniogórzan rozwiązaniem komunikacyjnym jest wpięcie się do S3 w Bolkowie.

Jak podkreśla, to wymagałoby przebudowy istniejącego odcinka drogi krajowej prowadzącej z Jeleniej Góry do Bolkowa. Trzeba by poprawić między innymi geometrię oraz dobudować dodatkowe pasy jezdni.

-Przebudowany łącznik stanowiłby element drogi alternatywnej do autostrady A4, łącząc Zgorzelec – Jelenią Górę – Wałbrzych – Świdnicę – Dzierżoniów – Nysę – Opole z i innymi polskimi miastami oraz regionami Europy – tłumaczy Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Jak wyjaśnia Przybylski, samorząd województwa dolnośląskiego podjął się przygotowania dokumentacji budowy korytarzy do S3 z Jeleniej Góry i z Wałbrzycha, choć inwestycja ta jest zadaniem władz centralnych.

- Chodziło jednak o to, by przyspieszyć prace i wybrać najdogodniejszy wariant – dodaje.

Dlatego do konsultacji w sprawie przebiegu łącznika zaprosił samorządowców z regionu. Spotkali się w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Jeleniej Górze

Cztery warianty trasy

Rozpatrywane były cztery warianty połączenia Jeleniej Góry z drogą S3: przez Bolków, Kamienną Górę, Jawor lub Złotoryję.

Wybrano 37-kilometrową trasę przez Bolków, jako najbardziej korzystną z punktu widzenia geometrii sieci, obszarów przyrodniczych, długości sieci i kosztów inwestycji.

Problem w tym , że aby ten korytarz spełnił zadanie i usprawnił połączenie komunikacyjne Kotliny Jeleniogórskiej, musi być przebudowany.

Instytut Rozwoju Terytorialnego zaproponował, by droga z Jeleniej Góry do Bolkowa przez Radomierz i Kaczorów miała dwa pasy ruchu plus po obu stronach dwa pasy awaryjne, a na niektórych odcinkach byłby jeden pas awaryjny. To wariant optymalny.

Droga ekspresowa S3

W Polsce droga S3 będzie miała długość ponad 480 km. Poprowadzi od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce.

Czeski odcinek trasy wpina się w autostradę D11 (zobaczcie zdjęcia GDDKiA) z lotu ptaka budowy drogi w Czechach)

Dolnośląski odcinek trasy S3 prowadzący z okolic Nowej Soli do Lubawki przez Legnicę ma około 150 kilometrów. Powstaje m.in. najdłuższy tunel w Polsce, o długości 2,3 km w rejonie Starych Bogaczowic. Drugi z tuneli ma mieć 300 metrów.

Łącznie na S3 w województwie dolnośląskim powstanie około 160 obiektów inżynierskich, czyli mostów, estakad, wiaduktów, przejść dla zwierząt i tuneli.

W czerwcu 2018 r. oddano kierowcom do użytku 24-kilometrowy fragment drogi między Lubinem a Legnicą.

40-kilometrowy odcinek między Legnicą a Bolkowem ma być gotowy pod koniec tego roku.

Z Bolkowa do Lubawki

Odcinek drogi S3 z Bolkowa przez Kamienną Górę do Lubawki (granica z Czechami) będzie liczył około 31 kilometrów (zobaczcie wizualizacje GDDKiA).

Realizacja trasy została na dwa odcinki: III od Bolkowa (bez węzła) do Kamiennej Góry (bez węzła) oraz IV od Kamiennej Góry (z węzłem) do granicy państwa.

Będą dwa pasy jezdni o szerokości 3,5 m oraz przy nich pas awaryjny o szerokości 2, 5 metrów. Koszt budowy całego odcinka szacowany jest na około 3,2 miliardów złotych.

Prace na całej długości S3 powinny zakończyć się w 2023 roku.

Czesi swoją inwestycję planują skończyć rok później.

1.jpg
3.jpg
8.jpg
9.jpg
13.jpg
14.jpg
16.jpg
19.jpg
23.jpg
czechy . jpg.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow--1.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow--4.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow--7.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow-8.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow-9.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow--10.jpg
Zdjecia-lotniczne-z-budowy-S3-Legnica-Bolkow-11.jpg

Komentarze (25)

To może Pan Czarek powie jakiem cudem trasa że Zgorzelca przez Jelenia Górę do Wałbrzycha ma być alternatywą dla A4? Chcecie Jelenia jeszcze ba4dziej zakorkować? My nie mamy obwodnicy tak jak Legnica tylko wszystko pójdzie Jana Pawła II.

JELENIA MA BEZNADZIEJNE POLOZENIE BO POLACZENIA DROGOWE ZE WSZYSTKIMI TRASAMI SZYBKIEGO RUCHU SA TO POLACZENIA DROGOWE TYPU WIEJSKA MACIEJOWKA !!!

OGOLNIE JEST TO KATASTROFA DLA JELENIEJ GORY !!!
JELENIA TO MIASTO NA ZADUPIU !!!!
ALE TO PREZYDENTA I RAJCOW NIC NIE OBCHODZI !!

Czyli co ?! - rajcowie maja przenieść Jelenią Górę ? Owszem, jest beznadziejnie położona i tyle - nic z tym nie zrobimy, więc trzeba z tym żyć. Cieszy jednak, że są jakieś próby zmiany stanu "uzadziubdziuśnia" choćby poprzez budowę tego łącznika czy obwodnicy Maciejowej.

Zobacz jak "beznadziejnie położona" jest na przykład Szwajcaria i tam nikt nie pisze głupot, że nic z tym nie zrobimy. Do Jeleniej da się zbudować nawet autostradę i jest to możliwe technicznie bez większych problemów. Oczywiście nie ma to większego sensu, ale droga klasy S z dwoma pasami w każdą stronę już dawno powinna tu być. Tymczasem Łużniak stawia wąską obwodnicę, którą już dziś wiadomo, że trzeba będzie poszerzać, a nie za bardzo się da, bo nie zostawili na to miejsca.

Gdzie ty stawiasz Polskę koło jednego z najbogatszych Państw Świata. Budżet Jeleniej Góry wsparty funduszami z UE ma wielkość najbardziej zabitej de****i wioski w Szwajcarii. Przecież Łużniak z własnej kieszeni nie buduje autostrady czy obwodnicy. Jelenia Góra pozyskuje kasę np z podatków od nieruchomości a jak przyjdzie Pan Mróz czy inny prezydent to też tej kasy z kieszeni nie wyciągnie tylko musi pomyśleć jak przyciągnąć tu inwestorów czy mieszkańców, żeby te podatki chcieli tu płacić. Pozostałą kasę na takie inwestycje mamy z UE i wspólnie z takim np Wałbrzychem czy innymi miastami w ramach rozwoju infrastruktury możemy pozyskać więcej. Tak to działa i ani Łużniak ani Zawiła czy inny z PiSu tego nie zmieni, ale może tak pokombinować, żeby jak najwięcej środków z UE pozyskać.

JELENIA MA BEZNADZIEJNE POLOZENIE BO POLACZENIA DROGOWE ZE WSZYSTKIMI TRASAMI SZYBKIEGO RUCHU SA TO POLACZENIA DROGOWE TYPU WIEJSKA MACIEJOWKA !!!

OGOLNIE JEST TO KATASTROFA DLA JELENIEJ GORY !!!
JELENIA TO MIASTO NA ZADUPIU !!!!
ALE TO PREZYDENTA I RAJCOW NIC NIE OBCHODZI !!

Ze Zgorzelca przez Jelenią budowaną obwodnicą południową od trasy czeskiej do Maciejowej. Dwa pasy ruchu plus awaryjne - wsadźcie sobie w buty - to droga śmierci do wyprzedzania na trzeciego. Minimum 2 plus 1.

Jeżeli PIS do końca swojej kadencji wybuduje nowy i odda do użytku (2 pasmowy) łącznik Jelenia Góra - Bolków, to przy najbliższych wyborach parlamentarnych zagłosuję (choć powstrzymując refluksję) na wspomnianą partię...

Tyle, że jak wybuduje i odda do użytku to nie będzie to PiS tylko Miasto Jelenia Góra przy współudziale środków z UE

Co za kompletna bzdura. Miasto JG ma budować łącznik do Bolkowa? Od kiedy Radomierz, Kaczorów, Mysłów, Stare Rochowice itd. leżą na terenie miasta? Większych bzdur dawno nie czytałem. Oczywiście, że drogę może wybudować PiS, ale najpierw musi tu wygrać wybory. Póki co województwem i powiatami rządzą stare układy. Marszałek Przybylski teraz sobie przypomniało naszej kotlinie, bo idą wybory. Po wyborach znowu tylko Wrocław będzie się liczył. Pozabierają nam pociągi, bo trzeba będzie obsłużyć linie Wrocław-Świdnica albo Wrocław-Trzebnica. Na drogi też nie będzie kasy, bo Wrocław potrzebuje nowej obwodnicy.

Jaki PiS ? Jarek z Jojem przyjadą z łopatami ? I będą kopać ? Jak nie dostaniemy kasy na ten projekt z UE to PiS nawet jakby nazywał się PO czy SLD to dostałby figę z makiem. PiSowcy to myślą, że przyjdzie Mateusz i wszystko zrobi i wrzystkim da. No to zobaczycie jak wam da :)

Już tak jeden straszył, że wszystko upadnie, że pieniędzy na nic nie ma, że uszczelnienie VATu nic nie da, a z 500+ nic nie będzie, bo nie ma na to kasy w budżecie. Rostowski się nazywał. Taki błazen z PO. Idziesz w jego ślady?

Daily Jelonka
Radomierzyce?

Na razie to przetarg na ten ostatni fragment S3 toczy się od ponad roku. Powywalano dobrych i najtańszych wykonawców. Taka ekipa u władzy...

Dobry i najtanszy - takie polaczenie nie istnieje...

Od niedzieli 29-lipca czynny już wiadukt z 2 rondami (na razie na wprost jazda) w Sadach Dolnych...na nowej trasie s3....czekam na finisz s3 Bolków -Legnica...

Nie no panowie nie jest aż tak źle mogło być gorzej spójrzcie na walbrzych tam dopiero mają kibel z obwodnica i s3

panie prezydencie Zawiła jeszcze nie zakończono budowy obwodnicy Maciejowej , a już trzeba ją przebudować zgodnie z wymogami dotyczącymi łącznika z S3 w Bolkowie, coś nie tak poszło..

Po kiego budowano wiadukt ,skoro obwodnicę wytyczono z drugiej strony?Wystarczyło by duże rondo .

Sami fachowcy w Polsce,a jest jak widać ,tylko na obrazkach .

Jedni budują drudzy szczekają. Wolę tych pierwszych.

Ktoś tu się zachłysnął, że to Pis buduje. Wyjaśniam piniądze pochodzą z rozdania 2014-2020 gdzie pis do 2016 r. żył tragedią smoleńksą a po 2016 zajął sie rozbijaniem limuzyn.

Naucz się może czytać. Co PiS buduje? Tej drogi nikt nie buduje. To na razie rysunki i marzenia na papierze. Rozdanie 2014-20 nie ma tu nic do rzeczy.

Dokładnie !, a rozdania 2020-2024 nie będzie, bo nałożą na nas sankcje. I tak skończy się wojowanie szabelką w imię naprawy sądownictwa.

Hitlerowscy nie zdążyli wybudować drogi
szybkiego ruchu z J.Góry do Wrocławia
a szkoda....