To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Jak uwolnić Szklarską Porębę od korków?

Fot. Maja Naumowicz

Przejazd przez Szklarską Porębę tak w sezonie zimowym, jak i letnim, to koszmar. Turyści i ciężki transport są gwarancją korków. Problem dla miasta jest na tyle duży, że na ostatniej sesji radni zobowiązali burmistrza do podjęcia działań w zakresie przywrócenia drożności komunikacyjnej miastu.
Radni oczekują podjęcia rozmów z GDDKiA w sprawie planowanej budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 3 i podjęcia działań koncepcyjnych związanych z budową głównych dróg gminnych ze szczególnym uwzględnieniem dojazdu do dolnej stacji wyciągu na Szrenicę. Dali na to burmistrzowi trzy miesiące.

Nieoczekiwanie uchwałę unieważnił, w trybie nadzoru, wojewoda. Na szczęście nie oznacza to, że w Szklarskiej Porębie nie wolno zajmować się usprawnianiem systemu komunikacyjnego.
- To przez niefortunne sformułowanie, o zobowiązaniu burmistrza do określonych działań w określonym terminie. Rada ma ściśle określone kompetencje i nie należy do nich wydawanie burmistrzowi tak skonkretyzowanych poleceń. Rozstrzygnięcie wojewody zapadło nie na wniosek, ale z urzędu – tłumaczy sekretarz urzędu Feliks Rosik. - Nie znaczy to nie będziemy, czy wręcz nie chcemy zajmować się tym problemem. Cały czas jest to jeden z priorytetów,
Feliks Rosiek podkreśla, że najistotniejsza w tej mierze jest budowa obwodnicy Szklarskiej Poręby, która jest zaplanowana w GDDKiA. Niestety nie razie próby ustalenia koncepcji przebiegu obwodnicy i możliwych terminów realizacji nie przynoszą powodzenia. Burmistrz miasta spotykał się dyrektorem dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji, wystosowano też pisma, ale odpowiedzi jak dotąd brak.
- Tymczasem przebieg i czas budowy obwodnicy determinuje działania, które powinny być podjęte w układzie komunikacyjnym wewnątrz miasta – przyznaje sekretarz urzędu. – Na razie więc możemy tylko podejmować działania opracowane w przyjętym w poprzedniej kadencji studium komunikacyjnego dla centrum miasta.
W planach GDDKiA jest też rozbudowa drogi krajowej nr 3 na odcinku Jelenia Góra – granica państwa. Niestety nie wiadomo w jakim terminie przebudowa będzie możliwa. Zanim będzie można o niej realnie zacząć mówić musi zostać zrealizowana "Rozbudowa drogi krajowej nr 3 z podniesieniem jej nośności na odcinku
To zadania obejmujące m.in. poszerzenie drogi na wjeździe do miasta o tzw. trzeci pas, modernizacja dużego parkingu przy ulicy Kilińskiego, organizacja kolejnego parkingu za marketem Netto. Rozważana jest też koncepcja zmiany organizacji ruchu na ulicy Uroczej. Zimą dojazd do wyciągu udrożnić mogłaby "mała komunikacja” busami z różnych części miasta do stacji pod Szrenicą.

 

 


 

Komentarze (36)

Alternatywy 4 oglądałem ostatnio i dokładnie tak samo to wygląda w SzP, Bareja wiecznie żywy...

Radni. Zanim wybudujecie sobie autostradę załatajcie dziury w drodze. Jadąc do Blue Mountain można urwać koło!

Drogę do Blue Mountain niech naprawia inwestor tego obiektu, bo tak rozwalił ta drogę ciężki sprzęt jak budowali Blue

Dokładnie

Nie tylko oni tam mają pensjonat, a dojechać trzeba. g****e argumenty. Jak ktoś koło urwie to nie zapłaci Blue tylko gmina, czyli my w podatkach.

Trzeba myśleć przed a nie po. W warunkach zabudowy powinien być wpisany remont drogi. Apartamenty po 10 000 zł za metr a na zalatanie dziur nie stać?

Panie Burmistrzu więcej o olimpiadzie a samo się rozwiąże.

Nie ma pieniędzy? Zabrać klerowi miliardy ,biskupi niech żyją Słowem Bożym.

A ten wkoło Macieju ciągle o tym samym przy każdym temacie.
Idź na marsz kodziarzy, przewietrz się.

kolejni burmistrzowie wydawali warunki zabudowy deweloperom robiąc z miasta blokowisko,"zapomnieli" o ciągach komunikacyjnych zaopatrzeniu miasta w wodę ,gaz i odbiór ścieków.Niedługo kolejne oddawane apartamentowce zablokują miasto nawet poza sezonem.W związku z budową S-3 opowiadanie o budowie przez GDDiK obwodnicy miasta należy włożyć pomiędzy bajki

promować kolej, bo niedługo trzeba będzie góry zrównać na parkingi

Nie inaczej, koleżko.

tylko tunel do trutnowa nas uratuje

Proste: postawić rogatki i pobierać opłaty!

A dlaczego pociągi z Gdyni, Szczecina jadą tylko do Jeleniej a nie jak powinny aż do Szklarskiej???

Tylko po co Szklarskiej obwodnica,
jak za 3 lata, tamtędy będą jeździć tylko turyści.
I to szklarska będzie miejscem docelowym, a nie przelotowym.
To normalne, że w terenie górzystym drogi są ciasne i kręte, taki urok gór.

w terenie górskim drogi są kręte a byleś(as) kiedyś po stronie czeskiej od granicy masz drogę prosta jak autostrada tylko u nas są serpentyny ze skrętami 180 stopni i większe.

Ta prosta autostrada to ci sie chyba dziecko przysniła. Twój post to głupota miesiąca

Nie nigdy nie byłem poza swoim podwórkiem, najdalej gdzie się zapuściłem to biedronka za płotem.
A widziałeś ukształtowanie terenu po stronie czeskiej i z czego składa się skurupa, po której poprowadzona jest droga. Panie Mundry
Zobacz sobie Stelvio Pass, Costiera Amalfitana bądź Transfogarską szosę, czy czy ktoś tam buduje obwodnice??

Szklarska Poręba powinna bardziej stawiać na transport publiczny.Na obwodnice to raczej nie ma co liczyć.Wszystkie fundusze pójdą na S3 do Lubawki.Obecnie na linii kolejowej Jelenia-Szklarska w weekendy czy święta nie ma już wolnej przepustowości.Nie można nawet zorganizować przejazdu turystycznego np.parowozem.Miasto powinno bardziej naciskać na PLK w celu odbudowy mijanki w Szklarskiej Porębie Dolnej co znacznie poprawi przepustowość trasy.Nie wykluczone że w przyszłości także trzeba będzie odbudować mijankę w Cieplicach.Do tego Szklarska powinna pomyśleć o komunikacji miejskiej ale takiej z prawdziwego zdarzenia a nie jakieś zdezelowane dostawczaki kokoroko.To musi być nowy tabor,który zachęci mieszkańców i turystów do skorzystania.Przykład można brać od sąsiadów.

Czekam na centrum sportów zimowych w Jakuszycach.... I ten korek od jeleniej góry do szklarskiej... Taka polska przypadłość budujemy coś z czego korzystanie będzie udręką, nie ma żadnej infrastruktury w szklarskiej porębie, miejsca parkingowe w sezonie nie osiągalne, ski busów brak, korek pod wyciąg na 2 godziny stania, po 2 dniach turyści spędzający ferie jadą korzystać z czeskiej infrastruktury bo taniej, bo wyciągi działają wszystkie i nikt nie robi łaski z tego że zarabia na turystach i tak można punktować bez końca. O Karpaczu już nie wspomnę bo jest poniżej jakiegokolwiek poziomu.

Ja bym do tego dorzucił Mekkę mieszkańców którzy do domu wracają z pracy 3 godziny stojąc w korkach. To musi być przygnębiające.

Muzułmanie cię pozdrawiają! Inch'allach!

To był pewnie wyborca Rycha Petru ;]

Ta obwodnica to jedno wielkie nieporozumienie, pieniądze wydane w BŁOTO! ze względu na bardzo górski teren. Będzie to bolesna strata dla przyrody i Gór Izerskich no chyba że chcą budować tunele ale to nie Szwajcaria tylko Polska i tutaj o takich przedsięwzięciach to można tylko pomarzyć. Chcą budować 3 pas od Piechowic do Szklarskiej, co to da? NIC. bo i tak będzie zwężenie na terenie miasta a budynków nie wyburzą. Mało tego gdzie ONI! chcą budować ten 3 pas jak z jednej strony znajduje się ostre góry a z drugiej stronie rzeka. Chcą wybudować 3 pas kosztem zwężenia rzeki? To ja temu panu co to wymyślił podziękuje i niech od razu podpisuje cyrograf, że poniesie koszty na własną kieszeń a straty z tym będą na pewno gdy tylko pierwsza duża woda przy ulewnych deszczach zejdzie z gór i zmyje tą drogę, więc szeroka rzeka na tym odcinku musi być. Inna sprawa to czy oni tam na wysokich szczeblach urzędniczych w ogóle coś niecoś myślą? Jak zostanie wybudowana droga ekspresowa przez Lubawkę do Czech to od razu z automatu odciąży tą drogę do Szklarskiej co nie zmienia faktu że tutaj i tak będą walić tłumy turystów do centrum miasta an nie na obwodnicy miasta. Moim zdaniem powinno się postawić na transport publiczny i tylko tym sposobem odciążymy miasto innej możliwości NIEMA! Po pierwsze primo wybudować parkingi w Piechowicach przy stacji kolejowej, ten kto przyjeżdża do miasta tylko na jeden dzień zostawia auto na parkingu i pociągiem co kursuje powiedzmy co 30-45 minut w okresie turystycznym jedzie do Szklarskiej Dolnej Średniej i Górnej tam się przesiada na komunikację miejską i dojeżdża gdzie tylko chce. Mało tego ja bym rozbudował kolej i z Szklarskiej Poręby Huta wybudował bym odcinek torów do kompleksu narciarskiego Szrenica, tam przecież od tej stacji kolejowej do dolnego wyciągu na Szrenicę jest w miarę równo w terenie i ten odcinek idzie niemal po jednej poziomicy więc niskim nakładem można kolej rozbudować w ten region i tym sposobem narciarz z Wrocławia, Wałbrzycha itd. dojedzie pociągiem prosto pod stok narciarski. Można? owszem można ale nie teraz gdy nami rządzą urzędnicy którzy zachowują się jakby mieli dwie lewe ręce.

innych urzędników to niestety nie tylko teraz ale od zawsze ze świecą szukać

Bardzo mądry komentarz (Dysbórek), aż się dziwnie takie czyta na tym portalu...

Chociaż doprecyzowałbym, że nawet zbior-kom co minutę niewiele pomoże przy takich auto-cholikach jakich mamy w narodzie.. Takie same problemy mają wszystkie kurorty w Polsce, tak górskie jak i morskie, tudzież wszystkie główne miasta, gdzie zbior-kom hula, aż miło.
Wygodnictwo plus kompleksy (a co, mnie nie stać?), trudna sprawa...
Ja bym widział jeszcze jedno rozwiązanie: druga "Trójka" piętrowo nad starą. Dolna byłaby lokalną drogą dla turystów i mieszkańców, a górna - tranzytową.

Najprościej postawić znak zakaz ruchu i … będzie spokój cisza turyści nie zostawią dutków

Nie budować apartamentowcow.

moze jakis cmentarz w centrum zrobic i burde....l z małymi dzieciakami dla czarnych? Rydzyk metro zbuduje

Kolejny oszołom obok "socliba".

Jest jeszcze jedna opcja. Omijać Szklarska szerokim łukiem. Ale widać turyści lubią stać w korkach. Szkoda tylko mieszkańców, którzy muszą to znosić. Turystów zawsze było dużo ale każdy teraz wiezie tylek samochodem i jest problem.

Po co komu obwodnica jak korki powodują turysci chcący dojechać do Szklarskiej a nie ją ominąć. A co do Jakuszyc to niech zrobią połączenie bezposrednie z JG a nie z przesiadką na 3 przystanki do czeskich kolei, zeby dojechać na polanę.

Dopóki naród nie zmieni nawyków i nie przestanie wszędzie wozic tyłków samochodem, to budowanie obwodnic nic nie da. Zresztą w Szklarskiej nie ma gdzie jej zbudować. Jedyna opcja to sprawny i wygodny transport kolejowy do Sz P i sprawna komunikacja miejska która rozwiezie turystów do obiektów turystycznych i pod wyciąg. Ludzie, opanujcie się w końcu i przestańcie wszędzie jeździć samochodem - to jest jakaś chora plaga już.

Problem jest nie tyle z obwodnica co z komunikacją wewnątrz miasta, dojazdem do wyciągu czy hoteli w następstwie blokowan jest dk 3

Tytuł powinien brzmieć: "Jak uwolnić Szklarską Porębę od Grafa"