To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Kiedy odjedziemy pociągiem z Zabobrza?

Kiedy odjedziemy pociągiem z Zabobrza?

- Na budowie przystanku kolejowego na Zabobrzu nic się nie dzieje – alarmują nasi czytelnicy. Ten zastój martwi mieszkańców tego osiedla, bo chcieliby już odjeżdżać stąd pociągiem do Szklarskiej Poręby. Poprosiliśmy PKP/PLK o wyjaśnienie.

Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że „obecnie prace przy realizacji projektu budowy/ przebudowy / czterech przystanków kolejowych w Jeleniej Górze koncentrują się na stacji Jelenia Góra Sobieszów (...) 

Na nowym przystanku Jelenie Góra Zabobrze są już zabudowane krawędzie i położona nawierzchnia dwóch nowych peronów Zostanie tu jeszcze wybudowane przejście pomiędzy peronami, poprowadzone w poziome torów, które będzie zabezpieczone rogatkami i wyposażone w urządzenia monitorujące.(...)

 

Jeśli jesteście ciekawi, jak przebiegają prace na Zabobrzu i kolejnych przystankach oraz kiedy planowane jest zakończenie inwestycji, przeczytajcie relację z dyżuru redakcyjnego w najbliższych „Nowinach Jeleniogórskich.

 

Jeleniogórska kolej aglomeracyjna

Jeleniogórska kolej aglomeracyjna będzie składała się z 6 przystanków.

W ramach realizowanego projektu zbudowane zostaną dwa nowe: „Jelenia Góra Zabobrze” z dojściami od ulicy Grunwaldzkiej i ulicy Paderewskiego oraz „Jelenia Góra Przemysłowa” z chodnikami od ulicy Spółdzielczej i Karola Miarki.

W ramach tego samego zadania gruntownie zmodernizowane zostaną przystanki „Jelenia Góra Cieplice” i „Jelenia Góra Sobieszów”.

Budowa dwóch nowych przystanków i modernizacja dwóch innych przystanków kolejowych w Jeleniej Górze będzie kosztowała 18 mln złotych. Budowa finansowana jest z funduszy unijnych.

Każdy z przystanków będzie miał perony o długości 150 metrów. Standardowa wysokość peronu 76 cm zapewnić ma podróżnym wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dojścia na perony – za pomocą pochylni – będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zostaną zamontowane m.in. wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Perony będą wyposażone w system oznakowania dotykowego i oznakowanie stałe. Przy dojściach będą zamontowane stojaki rowerowe.

Całość JKA stanowić będą wcześniej gruntownie zmodernizowane przystanki „Jelenia Góra Zachodnia” i „Piechowice”.

JKA  (1).jpg
JKA  (2).jpg
JKA  (3).jpg
pkp zabobrze (1).jpg
pkp zabobrze (2).jpg
pkp zabobrze (3).jpg
pkp zabobrze (4).jpg

Komentarze (36)

Tor do Lwówka Śląskiego zlikwidowano. Dlaczego?

Nic nie zlikwidowano. To, że na krótkim odcinku nie ma toru nie oznacza, że zlikwidowano. Proszę sobie spojrzeć po stronie Pec-u. Jest tor nadal..?

Lwówek ? a gdzie to jest ? w zielonogórskim ? pewno jakaś wioska, to po ki tam jakieś połączenie ?

Nie zlikwidowano. Na długości nowego przystanku nie mogły być trzy tory, gdyż do wewnętrznego nie byłoby dojścia. Skoro jednak "tor do Lwówka" powraca dopiero za mostem kolejowym nad Bobrem (patrząc w kierunku głównego dworca PKP), to warto ten most wykorzystać dla dojścia pieszych z rejonu okolic Os. Robotniczego!!!

I tak nic z tego nie będzie. Jest za mało przystanków, za rzadko będą jeździć. Zamkną to szybciej niż otworzą

Najlepiej tylko narzekać i niczego nie budować. Więcej optymizmu.

Mnie cieszy taka inwestycja, bo teren wokoło będzie zadbany, a ludzie także na tym skorzystają. Oby konstrukcja, gabloty, ławki... nie zostały zniszczone przez graficiarzy i wandali.

Najgorsze jest to, że w Jeleniej Górze nie ma grafficiarzy. Są paskudniki popularne zostawiające odchody tam gdzie usiądą. Powinny być prowadzone szkolenia i pokazy wyjazdowe dla mazaczy, opłacane z mandatów, które dostaną w ramach nagród za zapaskudzenie Jeleniej Góry. A tak nawiasem mówiąc... kiedy psychiczna malująca bazgroły na Pl. Ratuszowym będzie zobligowana do usunięcia bazgroł lub zapłacenia za ich usunięcie.

Grafficiarze, pomimo, że mają talent, także potrafią napaskudzić. Miasta powinni wyznaczać miejsca, które są brzydkie, zaniedbane do upiększenia przez tych ludzi.

Włodarze miasta - tak miało być.

Zamontować monitoring i dawać wysokie kary finansowe .

Roboty idą zgodnie z planem więc na razie nie ma zagrożenia tej inwestycji.Obecnie z tego co widziałem w piątek były montowane kable do sterowania ruchem z nastawni na dworcu głównym.Monitoring też ma być tam zamontowany.Małą architekturę typu wiaty,tablice czy ławki montuje się tuż przed samym oddaniem obiektu żeby nikt tego nie zniszczył.Teraz PLK powinna odbudować mijankę w Szklarskiej Porębie Dolnej.Obecnie nie ma wolnej przepustowości linii w weekendy na odcinku Piechowice-Szklarska.Z tego powodu także w tym roku nie zobaczymy pociągów specjalnych z parowozem.

Chora wizja b.prezydenta.Jaki sens ma ta kolej skoro miasto jest wymierające.JG to nie Wrocław, Gdańsk czy nawet Wałbrzych.

Ta "inwestycja" jest po to żeby piał i razem z nim gazetki lokalne. Jak się buduje kolej podmiejską to na większą skalę, a nie takiego pierdziocha .

Po jakiego grzyba takie teksty, jaki sens to ma itp.?

To zapytam wprost - Kto inwestuje? Ty? Nie. Płacisz za tę inwestycję? Nie.

Dlaczego co niektórzy wszystko obrzydzają? Powstaje coś, niech powstaje. Nikt rozsądny nie inwestuje "na pałę", tylko widzi w tym sens i konkretne zarobki, inaczej zaniechałby projekt.

Żyjemy w XXI wieku i czas iść naprzód, zwłaszcza w kwestii komunikacji, bo niestety mamy kiepskie połączenia, jeśli chodzi o dostęp do autostrady i wyjazd z miasta, czy to w kierunku Zgorzelca, Wrocławia, Legnicy i nie tylko.

Póki co najlepiej rozwinięte są połączenia międzymiastowe PKP.

Chodzi o to żeby to miało ręce i nogi. Te kilka przystanków nic nie da. I brak najbardziej potrzebnego przystanku na Kubsza, po to aby nie zapieprzać kilometry do dworca głównego. Dali ciała z tą "koleją podmiejską" . Jest to taki sam niewypał jak promenada Bobru - byle jak, żeby tylko było.

Niewypał? Jeżeli jeszcze tego nie zauważyłeś to pociągi jeżdżą cały czas i wożą coraz więcej ludzi więc inwestycja w perony jak najbardziej jest potrzebna.Teraz pozostaje jeszcze zrobić Lwówek i Karpacz/Kowary.A peron przy Kubsza to niby jak miałby być zbudowany? W powietrzu nad Drzymały?

Na Kubsza jest spory plac przy torach i miejsce świetnie nadaje się na peron. Mamy XXI wiek i inżynieria pozwala na przeróżne rozwiązania. Tylko trzeba to wymyślić a nie robić projekt na pokaz. Uwielbiam jeździć pociągami i peron przy Kubsza byłby super rozwiązaniem bo jest przy samym Centrum i nie trzeba by było zasuwać na dworzec główny z walizami na przykład. Mieli tyle lat na wymyślenie prawdziwej kolei podmiejskiej i wymyślili 2 nowe przystanki. Uważasz to za sukces? Kolejki podmiejskie w innych miastach są budowane z myślą o funkcjonalności i żeby obsłużyć jak największą ilość klientów. Ta kolejka będzie pusta jeździła , bo łatwiej będzie wsiąść do autobusu . To nie jest projekt dla mieszkańców ale na pokaz i tyle w temacie.

Jaka kolejka? Jaki plac? Chłopie tam peron można by było zrobić tylko przy torze lwóweckim,peron musi mieć co najmniej 150m.Nikt żadnych "kolejek" nie będzie kupował,jak chcesz kolejkę to sobie kup w sklepie modelarskim.Przy tych peronach będą się zatrzymywały Impulsy KD jeżdżące do Szklarskiej Poręby.W przypadku Zabobrza to jeszcze Zgorzelec i może Lwówek w przyszłości.Tutaj KD po ukończeniu budowy powinno ułożyć tak rozkład aby możliwy był dojazd do pracy do strefy przemysłowej np z Marciszowa,Janowic czy Szklarskiej.Ja też mieszkam w centrum ale nie muszę zasuwać z walizkami bo korzystam z MZK.

Zauważ, że to nie jest inwestycja miasta, a przystanki powstają tam, gdzie można je wybudować, a nie tam, gdziebyśmy chcieli. Pewnie, że szkoda, że na Kubsza nie ma przystanku, ale większość ludzi i tak korzysta z MZK jadąc do centrum lub ze swoich samochodów. Chodzi o to, by nie "zaiwaniać" na dworzec główny, chcąc pojechać np. do Szklarskiej Poręby, tylko skorzystać z innego przystanku, dworca mieszczącego się bliżej miejsca zamieszkania pasażerów.

Ten projekt przyczyni się do KILKUKROTNEGO WZROSTU WYPADKÓW NA PRZEJAZDACH KOLEJOWYCH W MIEŚCIE. Wydano miliony złotych na pierdoły typu ładne tabliczki, a nie zmodernizowano żadnego przejazdu kolejowego. Ostatnio obserwowałem przejazd w Sobieszowie, sygnalizator działa wadliwie, nie emituje sygnału akustycznego, jedynie niewidoczne w słońcu światło ostrzegawcze. Piszę tutaj o tym, w ciągu 2 miesięcy ktoś tam zginie, wpis zostanie.

Większych bredni dawno nie czytałem.Skoro zauważyłeś że przejazd źle działa to dlaczego tego nie zgłosisz?Przecież możesz uratować komuś życie.Na każdym przejeździe są naklejki z numerem przejazdu.Dzwonisz pod 112 i podajesz ten numer.Najlepiej stać i obserwować.....co za głąb.Brak słów.

No to się popisałeś swoją głupotą.Pewnie sterczałeś tam z telefonem gotowym do zdjęcia bo może jakiś wypadeczek na fejsa się wrzuci.

Zgłoś tę usterkę gdzie trzeba, zamiast mieć pretensję o to, że powstaje w/w inwestycja.

Widzę "miroszkin" - omijam tekst, bo się znowu osmarkam ze śmiechu...

Drodzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mam nadzieje że to czytacie. Ta Jeleniogórska kolej aglomeracyjna będzie miała dużo większy sens jeżeli linię kolejki miejskiej się przedłuży przynajmniej do Kowar Średnich i takie bezpośrednie połączenia z Kowar do Piechowic co ok. 1 godziny da nam to że z takich połączeń będą korzystać tłumy. Na trasie do Kowar przy torach mieszka 20 tysięcy ludzi i 90% torów położonych jest przy terenach zabudowanych. Gra warta świeczki dlatego że w sezonie turystycznym pod Jelenią Górę przyjeżdżają miliony turystów i co ciekawe przy stacjach kolejowych z Kowar do Szklarskiej jest pełno atrakcji które można wykorzystać pod kolej i zachęcić turystów do jeżdżenia komunikacją publiczną..

Dodatkowo przystanek Jelenia Góra-Os.Łomnickie. Oczywiście powinno jak najszybciej wyremontować (czyt. zbudować od nowa) torowisko do Karpacza. Jak najszybciej zrobić mijankę w Szkl. P. Dolnej, tak aby pociąg do Szkl.P. Górnej też był co godzinę

niektórzy już z jeleniej odjechali... Towarzysz miro

Barierki wzdłuż peronów po obu stronach tego wysokiego nasypu też zapewne będą ...?

Będą płotki oraz wiaty.

No jakby jeszcze wprowadzili SKM do najbliższych miast to byłoby świetnie no ale to Polska i pomarzyć zawsze można

Dlaczego tylko pomarzyć ;) Trzeba być optymistycznie nastawionym.
Mieszkamy w regionie, który ma wiele walorów turystycznych. Jestem za przedłużeniem SKM nie tylko do Kowar, czy Karpacza, ale także do Lwówka Śląskiego przez Pilchowice, Wleń, do Legnicy przez Złotoryję.

Kiedyś widziałam tramwaje w niemieckim Görlitz, które jeździły po mieście, a wewnątrz była kawiarenka :)
Takie rozwiązanie można przecież przełożyć na pociąg. Odremontować połączenie do Lwówka i można "zafundować" ludziom wyjątkową przejażdżkę po okolicy z wyjątkowymi widokami umożliwiając poznanie historii tych miejsc.

Z kolei w jednym programie pokazano pociąg wycieczkowy w USA, który miał sięgające ku górze okna panoramiczne. Coś wspaniałego.

To Jelenia Góra, a nie Polska. W Polsce SKM działają świetnie.Ta w Jeleniej Górze to wydmuszka.

Myślałam , że młodzież będzie jeździła do szkoły do Cieplic z Zabobrza , ale jak teraz są darmowe bilety MZK to nie będzie się opłacało jeździć koleją i płacić .

Ten przystanek to takie Zabobrze... Jakby była linia aż na Kiepury to by było Zabobrze - no i nie ma blisko przystanku MZK

Jak nie ma???? Z jednej strony masz przy Dzięciole, a z drugiej strony estakady przy KRUSie i stacji paliw - w obu przypadkach jest to około 200 - 300 metrów od przystanku kolejowego. Daleko??? No tak, pewnie jesteś jednym z tych, co d*** będzie boleć jak przejdzie taki odcinek. Niedojda życiowa.

Uruchomienie przystanku powinno pociągnąć za sobą uporządkowanie otoczenia.Na razie to będzie odstraszać. Powinien powstać oświetlony parking dla odwożących i oczekujących na swoich bliskich. I to duży - jako alternatywa dla dworca głównego.I koniecznie normalnowymiarowa droga dojazdowa. W innym wypadku ruch pasażerów może być mały.Ale to już jest zadanie dla miasta. Ponoć pociągi mają zatrzymywać się od grudniowego rozkładu jazdy. Nie ma więc zbyt wiele czasu.