To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

"Patatajka" zamieni się w autostradę

FOT. GDDKiA

Skończy się męczarnia kierowców. Droga krajowa nr 18, prowadząca z Golnic na Dolnym Śląsku do granicy z Niemcami w Olszynie w Lubuskiem, zwana „najdłuższymi schodami Europy" z powodu złego stanu technicznego i fatalnej jeździe po nierównych, betonowych płytach, zostanie nareszcie wyremontowana. GDDKIA podpisała wczoraj (27 stycznia) umowę z wykonawcą. Koszt inwestycji wyniesie 258,7 mln zł.

Droga, która po przebudowie będzie mieć parametry autostrady, powinna być gotowa za dwa lata.

"Patatajką" jazda to wstyd

- Jazda tą trasą, to dla kierowcy prawdziwa mordęga, bo non stop słyszy stukot betonowych płyt - mówi Marek Plewko z Bolesławca, kierowca opla.- Ciężkiej próbie poddawane są tu także zawieszenia aut – dodaje kierowca. Odpadające wahacze, padające amortyzatory aut, które nie są przystosowane do jazdy na takim "odcinku specjalnym" , to tutaj norma.

Ta trasa powinna być wizytówką dla osób wjeżdżających do Polski, tymczasem jest powodem do wstydu. Trasa miała być wyremontowana wiele lat temu. Powstała porządna tylko jedna nitka – ta w stronę Niemiec. Jezdnia w przeciwną stronę, która wybudowana została przez Niemców w latach 30. XX wieku, była łatana i prowizorycznie naprawiana. Jechało się po niej fatalnie. Dobra wiadomość jest taka, że za dwa lata będzie koniec jazdy „patatajką”.

Nareszcie rusza remont DK nr 18

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła wczoraj umowę na przebudowę południowej jezdni drogi krajowej nr 18 o długości 21 km.

Do parametrów autostrady zostanie dostosowany odcinek od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.

Wykonawcą kontraktu o wartości 258,7 mln zł będzie konsorcjum firm Kobylarnia i Budpol. Zakończenie robót na całej trasie od Olszyny do Golnic, w ramach której jest realizowany odcinek, na którego wykonanie podpisano 27 stycznia 2021 r. umowę, jest planowane w 2023 roku.

- Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To będzie autostrada

Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa południowej jezdni drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenia. Prace będą polegać głownie na wymianie zdegradowanej nawierzchni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś, przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady.

W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do parametrów wymaganych dla autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.

W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej oraz związanych z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt).

Przebudowa A18 Olszyna - Golnice

Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.;

od km 11,86 do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.;

od km 33,76 - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.;

granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice - umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.

Droga z lat 30. XX wieku

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej drogi E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.

Tę starą drogę zbudowali Niemcy jako fragment autostrady Reichsautobahn 9 Berlin - Wrocław w latach 1936-1938. Już wówczas powstały wszystkie bezkolizyjne węzły, mosty, wiadukty, kładki i przepusty. Niemcy zostawili jedynie gotowe miejsce na dobudowanie drugiej, północnej jezdni. Jej wykonanie zajęło Polakom 70 lat. I wciąż całość nie jest gotowa. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

"Patatajka" zamieni się w autostradę
"Patatajka" zamieni się w autostradę
"Patatajka" zamieni się w autostradę

Komentarze (14)

Nie wiem po co to remontować. Ta droga ukazuje stan Państwa i wjeżdżający mogą się z tym faktem zapoznać już na samym początku wizyty w naszym karju. A tak wjadą piękną drogą i na miejscu dopiero zobaczą gdzie dotarli. Ale na szczęście droga powrotna jest w nowa i można szybko z tąd uciec. Droga która nie długo obchodziła by swoje 100 lecie jest w lepszym stanie niż większość naszych dróg po 2-3 latach od remontu....

stan twojego rozumu obrazują idiotyzmy które tu demonstrujesz. I powiem, że nie jest dobrze...

Za Tuska ,dalej by mechanicy na remontach zawieszenia zarabiali i to było pro państwowe myslenie .Nie było problemu z przekraczaniem prędkości wypadkami. Jak to dobrze ze nad karkonoszami jego "duch" jeszcze czuwa.Remont Wojska Polskiego i innych ulic jest tego dobitnym przykładem.Widocznie władza w mieście zbyt dosłownie zrozumiała że remont jest "najdroższy mieszkańcom" a jak tak to jeszcze powinien trwac jak najdłuzej by mogli docenic jak w końcu zostanie ukończony

Taką "patatajką" jest również odcinek Konstytucji 3 Maja, dobrze, że już nie jeżdżę Syreną, bo musiałbym po każdym przejeździe (podobnie jak na starej A4 do Wrocławia)dokręcać elementy zawieszenia!

a może by tak Mateusz wybudował na Śląsku fabrykę elektoszczepionek. Będzie: elekt(r)o - wszystko w ramach okręgu wyborczego, potrzeby są liczone w milionach więc produkcja musi być w milionach - sukces gwarantowany, poparcie całego ludka, plan może się nawet nazywać narodowy nawet te trzynastki i czternastki ludek przepisze, żeby to sfinansować, nawet bez udziału drukarki Glapy

Stopień p***stwa jaki osiągnęła"dobra zmiana"i jej zbrojne oddziały jest jedyny w historii.

Idź do kibla i wypróżnij się bo tu możesz się zes..ć

I chyba nową trollownie w Jeleniej otworzyli, bo ich bojówki sa aktywne jak nigdy ;)

Od Olszyny w stronę Wrocławia patatajka się ciagnie

A co tam Panie Redaktorze w Naszym Mieście jeleniej Górze .Czyżby tylko pozostała nam KRONIKA KRYMINALNA. Och ta czerwona zaraza, wszędzie tam gdzie rządzi to tam KRONIKI KRYMINALNE.

Niedługo pozostaną wam Panie Redaktorze tylko kroniki kryminalne, oraz H-J D-PA I KAMIENI K-PA. I wspomnienie Zielonej Wyspy Donalda Tuska, i jego wspaniałego kolegi i kumpla po fachu niejakiego SŁAWOMIRA NOWAKA. Zawodowego złodzieja. Takie czasy w Czerwonej Dolinie zarządzanej przez PO-PSL-SLD-KGB-AMBER GPLD.

Jaki ty jesteś nudny... W nocy też się nie popisałeś z tym swoim flaczkiem. Niebieskie tabletki są dla ciebie za drogie, mówiłeś? To może pianka montażowa? Ale najpierw zapłać za mój czas.

Przyjdzie POtargowica i sprzeda nas Niemcom i znowu będziemy sługami zachodu.

Powiedział ten który wychodzi zza biurka,heee może wyjdzie na ul.wojska polskiego,,,zza biurka...