To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

FESTIWAL MUZYKI TEATRALNEJ I JUBILEUSZ XX-LECIA TEATRU CINEMA

Termin: 1 wrzesień, 2012 - 10:54 - 17 wrzesień, 2012 - 10:54

FESTIWAL MUZYKI TEATRALNEJ I JUBILEUSZ XX-LECIA TEATRU CINEMA

7 WRZEŚNIA GODZ. 19

Festiwal Muzyki Teatralnej - muzyka Pawła Mykietyna; koncert w wykonaniu: Maciej Grzybowski - fortepian, dyrygent, Agata Zubel - śpiew, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej; w programie: Preludia, Epifora (z tekstem i recytacją Redbada Klynstry na CD), Sonety Szekspira, 3 dla 13 - godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Józefa Piłsudskiego 60 (bilety w cenie 20 zł, 10 zł)

8 WRZEŚNIA

spektakl „Duety nieistniejące” Teatru Dada von Bzdülöw- godz. 18.00 w sali widowiskowej przy ul. Cieplickiej 172 (wstęp wolny)

Teatr Dada von Bzdülöw założony przez choreografa i reżysera Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku nieprzerwanie od 1993 roku. Jako niezależna grupa tancerzy i aktorów realizuje poszczególne spektakle w kooperacji z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury (m.in.: Teatr Wybrzeże Gdańsk, Klub Żak Gdańsk, Dance Advance Filadelfia, Les Hivernales Avignon, Stary Browar Poznań, Teatr Nowy Łódź). Od 2009 roku Teatr reprezentowany jest przez Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw z siedzibą w Gdańsku.

DUETY NIEISTNIEJĄCE- 42 premiera Teatru Dada von Bzdülöw. Po dziewięciu latach od premiery legendarnej już MAGNOLII (2002) nadszedł czas dla "duetu" Chmielewska-Bzdyl na napisanie kolejnego rozdziału. DUETY NIEISTNIEJĄCE, wzorem ostatnich produkcji Teatru Dada, są spektaklem ewoluującym w ramach każdej kolejnej prezentacji. To spektakl bardzo osobisty. Opowiedziana jest w nich historia kobiety i mężczyzny, w krytycznej, schyłkowej fazie miłosnego związku. Ich retrospektywna podróż w głąb wzajemnej relacji nie odpowiada dosłownie na pytanie, na czym polega sama relacja. Daje za to wiele wskazówek, odkrywając przed widzami prywatność postaci i wzajemne uczucia utrwalone w serii obrazowych, emocjonalnych wspomnień. Grają tu nie tylko ciała, twarze (oklaski za budowaną umiarem wymowność), muzyka (przede wszystkim - doskonały Mikołaj Trzaska), czy słowa. Twórcy wykorzystali w przedstawieniu nawet zapach świeżo parzonej kawy. Całość dopełniają ciekawe, proste kostiumy Katarzyny Piątek. Parze głównych bohaterów towarzyszy projekcja wideo autorstwa Macieja Salamona, która wiąże ruch sceniczny z mocnymi tekstami autorstwa Grzegorza Kwiatkowskiego. Taniec komentuje teksty, a teksty komentują taniec. Aktorzy kontrolują je za pomocą umieszczonego na scenie laptopa. Słowa słychać też z głośnika. Słyszymy głos Mikołaja Trzaski, opowiadającego w przytłumionym szumem miasta nagraniu o związku dwojga ludzi. Ten zabieg skupia silniej uwagę widza na akcji rozgrywającej się na scenie (info z Muflona)

KONCERT EL TANGO GODZ. 19 W FILHARMONII DOLNOŚLĄSKIEJw wykonaniu Krzysztof Meisinger - gitara klasyczna i kierownictwo artystyczne, Anna Maria Staśkiewicz - skrzypce solo, Aleksandra Rytwińska - skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka - altówka, Kazimiera Meisinger - wiolonczela, Marcin Chenczke - kontrabas; w programie tanga Carlosa Gardela i Astora Piazzolli oraz słynne tanga argentyńskie.

Projekt „El Tango” jest muzyczną podróżą do Argentyny i ukazuje historię oraz rozwój tańca, które zdobyło cały świat - tanga. Od początków, przez Carlosa Gardela, po Astor Piazzollę - podczas jednego wieczoru będziemy mogli usłyszeć w jaki sposób tango ewoluowało i jak silne emocje ono wyraża. Wszystko w wybitnym wykonaniu. Krzysztof Meisinger - uznawany za jednego z najbardziej fascynujących i charyzmatycznych młodych gitarzystów, laureat wielu nagród, solista występujący z takimi orkiestrami jak Academy of St Martin in the Fields, Amadeus, czy Filharmonia Narodowa. Anna Maria Staśkiewicz - czołowa polska skrzypaczka, laureatka III nagrody Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku, solistka występująca z takimi orkiestrami jak Sinfonia Varsovia, NOSPR, czy Amadeus u boku takich dyrygentów jak Maxim Vengerov, czy Antoni Wit. Pozostali członkowie zespołu to: Aleksandra Rytwińska - młoda, znakomita skrzypaczka, laureatka wielu konkursów muzycznych, Katarzyna Budnik-Gałązka - bezsprzecznie jest to jedna z najlepszych polskich altowiolistek, dysponuje wyjątkową techniką i ujmującym dźwiękiem, Kazimiera Meisinger - pierwsza wiolonczelistka Filharmonii Szczecińskiej, muzyk z dużym doświadczeniem i osobowością oraz Marcin Chenczke - kontrabasista na stałe związany z Filharmonią Poznańską, którego pasja łączy muzykę klasyczną i jazzową. W programie koncertu znajdą się tak znakomite tanga jak słynne Libertango czy Soledad Astora Piazzolli oraz Por una cabeza Gardela i oczywiście La Cumparsita Rodrigueza. Warto wspomnieć, że część opracowań zawartych w programie jest autorstwa Bernarda Chmielarza - dyrygenta i aranżera związanego z Filharmonią Dowcipu (info z agencji)

„Orfeus Music” Szczecin

koncert Mikołaj Trzaska IRCHA Clarinet Quartetw składzie: Mikołaj Trzaska - bass clarinet, Wacław Zimpel - clarinete, toragato, bass clarinet, Michał Górczyński - bass clarinet, Paweł Szamburski - clarinete, bass clarinet - godz. 20.00 w sali widowiskowej przy ul. Cieplickiej 172 (wstęp wolny)

To instrumentalny kwartet dęty, składający się z czterech, znakomitych muzyków, improwizatorów, władających przeróżnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, na rzadziej spotykanym klarnecie basowym kończąc. Można się domyślić, iż takie instrumentarium buduje wprost unikalne brzmienie. Projekt powołał do życia Mikołaj Trzaska, gdański saksofonista i klarnecista, kompozytor m.in. muzyki filmowej („Róża”, „Dom zły”, reż. Wojciech Smarzowski). Repertuar to przede wszystkim kompozycje członków kwartetu, a także magiczne utwory, nieznanych chasydzkich kompozytorów, pochodzących z terenów dzisiejszej Ukrainy i Polski. Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji freejazzu.

Mikołaj Trzaskaurodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor, w latach 1988-1991 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim i grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Stał się ojcem bodaj najbardziej kreatywnego zjawiska na polskiej scenie ostatnich 20 lat. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in. Bassisters Orchestra czy Shofar - wykonującego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser, Johnem Tchikai. Nagrał około trzydziestu płyt.

Michał Górczyńskiurodził się w 1977 r. Jeszcze na studiach otrzymał z zespołem Trio wyróżnienie na I Festiwalu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja i możliwość nagrań dla Polskiego Radia. W 2003 r. ukończył klasę klarnetu w warszawskiej Akademii Muzycznej. Rok wcześniej założył wraz z absolwentami swojej uczelni, gdańskiej i bydgoskiej uczelni kameralny zespół Kwartludium. Jako wykonawca współpracuje z kompozytorami współczesnymi (m.in. Paweł Mykietyn), artystami związanymi z teatrem (m.in. Lech Jankowski, Artur Lisem i jego Teatr Plastyczny Makata), klasycznymi orkiestrami (m.in. pod dyrekcją Jacka Kasprzyka, Rudigera Bohna i Jerzego Maksymiuka), ale i muzykami ludowymi (poezje kurpiowskie na klarnet basowy, skrzypce, dudy, lirę korbową).

Paweł Szamburskiklarnecista, urodzony  w roku 1980. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależną wytwórnię płytową oraz stowarzyszenie kulturalne Lado Abc. Jest założycielem i liderem zespołu Meritum, od wielu lat prowadzi autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną „Djazzpora”. W solowym projekcie „RepeatOne” komponuje muzykę na klarnet przetwarzany i amplifikowany. Udziela się również w takich projektach jak: Tupika, Cukunft, o. Grandier, Sztetlach, SzaZa. Jest członkiem grupy badaczy puszczy dźwiękowej - Horny Tree! Tworzy muzykę dla filmu, teatru, kina niemego (m.in. „Auto Da Fe” reż. Paweł Miśkiewicz - Stary Teatr, „Wątpliwość” reż. Piotr Cieplak - Teatr Polonia, „Gwiazdy spadają w sierpniu” reż. Marcin Liber - Muzeum Powstania Warszawskiego, „Salamandra” reż. G. Roszal - Święto Kina Niemego). Grał lub współpracował z takimi artystami jak: Raphael Rogiński, Tomasz Duda, Patryk Zakrocki, Macio Moretti, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Noel Akchote, Pavel Fajt, Bartosz Weber, Kuba Kossak, Sebastian Wypych, Michal Gos, Michał Górczyński.

Wacław Zimpelklarnecista, klarnecista basowy, kompozytor. Urodził się 27 lipca 1983 r. Na polskiej scenie muzycznej zadebiutował jako współtwórca jazzowej formacji EMERGENCY, poszukując własnych, oryginalnych środków wyrazu, opartych na tradycji jazzu i współczesnej muzyce klasycznej. Jego główną inspiracją jest twórczość takich artystów jak Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Jimmy Giuffre, Anton Webern, Igor Strawiński. Poszukiwania muzyczne Wacława Zimpla skupiają się głównie na nowoczesnym podejściu do materiału dźwiękowego w improwizacji, wykorzystując dwudziestowieczne techniki kompozytorskie w prowadzeniu melodii i harmonii. Charakterystyczne dla jego muzyki jest również podejście do brzmienia zespołu, poprzez oryginalne zestawienia instrumentów (info z Muflona)

12 WRZEŚNIA

Kabaret Olbrzymów Teatr „Cinema” z Michałowic- godz. 19.30 w sali widowiskowej przy ul. Cieplickiej 172 (wstęp wolny)

W 1992 r. grupa aktorów postanowiła opuścić państwowy teatr i zająć się realizacją własnych marzeń - tak rozpoczyna się dwudziestoletnia historia niezwykłego teatru. Nie bacząc na szaleństwo owej decyzji, nowopowstała Cinema śmiałowkroczyła nazawiłe drogi twórczości teatralnej i - po latach można stwierdzić to z całą odpowiedzialnością - odcisnęła na nich swój własny, oryginalny ślad. Grupa tworzy spektakle autorskie, których reżyserem, autorem tekstów i scenografii jest Zbigniew Szumski. Członkowie teatru określają swoje działania jako "bunt wyobraźni wobec zrutynizowanej rzeczywistości". Stylistyka przedstawień oparta jest na absurdalnym poczuciu humoru i inspiracjach twórczością dadaistów i surrealistów. Mają być one odpowiedzią na wytwory kultury masowej. Teatr grał na wszystkich ważniejszych polskich festiwalach i za granicą. Kabaret Olbrzymów, to tytuł cyklu unikatowych programów kabaretowych Teatru Cinema. Skrzące absurdalnym humorem skecze, oparte na tekstach i reżyserii Zbyszka Szumskiego, przeplatane są sentymentalnymi piosenkami w mistrzowskim wykonaniu aktorów (info z Muflona)

15 WRZEŚNIA

Historia muzykiw wykonaniu Teatru Komuna Warszawa - godz. 18.00 w sali widowiskowej przy ul. Cieplickiej 172 (wstęp wolny)

Komuna Warszawadziała od końca 2009 roku jako "pogrobowiec  i spadkobierca Komuny Otwock" - jak określają ją sami członkowie. Powstała w 1989 roku "anarchistyczna wspólnota działań", przyjęła nazwę Komuna Otwock (od miejsca zamieszkania uczestników), a w 1995 r. została zarejestrowana jako stowarzyszenie, którego obszarami działań były dziedziny: kultury i sztuki, edukacji, ochrony środowiska, ochrony praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także aktywizowania społeczności. Powołali ją do życia młodzi artyści - Grzegorz Laszuk (prawnik, grafik i designer) oraz Paweł Stankiewicz. KO była głosem pokolenia, które wkraczało w dorosłość w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Artyści, performerzy, animatorzy przybywali z różnych stron: ze świata subkultury (punk, anarchia, hipisowskiej), undergroundu muzycznego. Aktywnie popularyzowali idee socjalizmu utopijnego, feministyczne, ekologii i wegetarianizmu. Współpracowali także z warszawską grupą Ruch Społeczeństwa Alternatywnego. Za cel stawiali sobie jednak przede wszystkim działania dla społeczności lokalnej (malowanie graffiti, wieszanie ulotek, przygotowywanie koncertów w klubie "Smok", comiesięczny Dyskusyjny Klub Filmowy, organizacja wystaw w Galerii Miejsce, wydawanie gazetki "Info", prowadzenie nielegalnego radia Czosnek). Komuna Warszawa w swoich działaniach teatralnych zawsze doceniała i wykorzystywała materię muzyczną. Historia muzyki to muzyczny esej na aktorów i instrumenty specjalnie zbudowane na potrzeby spektaklu - muzyka od szamanizmu do industrialnego noise’u… To specyficzny wykład o tym co może być nazywane muzyką i jak tworzy się muzyka. Aktorzy posługiwać się będą zbudowanymi specjalnie dla potrzeb projektu instrumentami: organometrem, gitarsem i klawitorem…

Powstałe w ramach cyklu HISTORIE ŚWIATA W MUZYCE wydarzenia to performensy muzyczne: coś więcej niż koncert i coś innego niż spektakl teatralny. Projekt jest polem doświadczalnym badania narracyjnych możliwości muzyki. Nie myślimy o formach operowych i muzyce programowej w XIX-wiecznym stylu. Grono zaproszonych do cyklu gości gwarantuje różne punkty widzenia na współczesną muzykę i możliwości jej transformacji w kierunku opowieści (info z Muflona)