To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Przez Szklarską koleją do Czech

Przez Szklarską koleją do Czech

Rosną szanse na reaktywację połączenia kolejowego z Czechami przez Jakuszyce. Władze regionu dziś uroczyście przekazały tory firmie, która ma doprowadzić je do stanu używalności. Remont ma zakończyć się w listopadzie. Kiedy tą trasą pojedzie pierwszy pociąg do Czech? Może w marcu 2010 roku.

Przekazanie torów do remontu odbyło się ze sporą pompą, jak na okazję, która jest tylko kolejnym etapem w staraniach o reaktywację połączeń kolejowych z Czechami tą trasą. Przybyli marszałek województwa Marek Łapiński, przewodniczący sejmiku wojewódzkiego Jerzy Pokój, wicemarszałek Piotr Borys, były marszałek Andrzej Łoś i wiele innych ważnych osób.

Remont zarośniętych torów ze Szklarskiej Poręby do granicy z Czechami ma potrwać do listopada. Prace pochłoną 14 milionów złotych. Oznacza to, że odnowa każdego kilometra trasy kosztować będzie około miliona złotych. Zdecydowaną większość pieniędzy daje fundusz unijny, który finansuje realizację projektów polsko-czeskich.

Kiedy po tej trasie pojadą szynobusy? Przedstawiciele władz czeskich mówili o marcu 2010 roku. Kraj liberecki zamierza wykupić kursy w firmie Koleje Dolnośląskie SA – spółce powołanej przez marszałka Dolnego Śląska. Czesi będą dofinansowywać kursy po swojej stronie granicy, a Polacy po swojej.

Kursów ma być pięć dziennie – z Jeleniej Góry przez Szklarską Porębę, Jakuszyce i Harrachov do Tanvaldu i z powrotem.

Czy tak będzie w rzeczywistości, przekonamy się w przyszłym roku. Na razie jest mowa o kursach wiosną, latem i jesienią. O zimie cisza, bo trzeba byłoby ponosić spore koszty utrzymania torów, o tej porze roku zasypanych śniegiem.

Jeśli kursy ruszą, naszemu regionowi przybędzie wielka atrakcja turystyczna, gdyż trasa do Czech przez Jakuszyce jest cudowna widokowo. Zapowiedzi uruchomienia regularnych kursów było jednak już tak wiele, że lepiej i tym razem podchodzić do obietnic urzędników z dystansem. Z drugiej strony – skoro udało się uruchomić kursy z Lwówka Śl. do Trutnova, to dlaczego ma się nie udać to samo pomiędzy Jelenią Górą a Tanvaldem?

 
Fot. kos
Fot. kos
Przez Szklarską koleją do Czech
Przez Szklarską koleją do Czech

Komentarze (3)

... ze sie uda bo moim zdaniem jest to jeden z niewykorzystywanych dotychczas potencjalow Jeleniej, Szklarskiej i Jakuszyc.

Na tę wiadomość od wielu lat czekali miłośnicy Karkonoszy, Szklarskiej Poręby, zwykli turyści i pasjonaci kolei. Do tej pory działania podejmowane wielokrotnie dla udrożnienia prawie kompletnej ale bardzo zdewastowanej linii, spełzały na niczym. Teraz mamy realną szansę na reaktywację kolejnej dużej atrakcji na pograniczu polsko - czeskim. Wierzę, że naszym i czeskim władzom samorządowym oraz wszystkim zaangażowanym ludziom starczy determinacji i... pieniędzy na wykonanie niezbędnych prac. Linia pomiędzy Szklarską Porębą i Jakuszycami jest rzeczywiście prawdziwym dziełem sztuki i powinna uzyskać status zabytku techniki.
Teraz kolej na następne reaktywacje. Gdyby tak udało się wskrzesić połączenia innych dolnośląskich miejscowości z Cze****i... Na przykład -Zgorzelca z Libercem przez Zawidów (linia jest w niezłym stanie), Wałbrzycha ze słynnym Skalnym Miastem przez Mieroszów (Polacy stanowią przecież większość zwiedzających ten znany zakątek). Tyle marzeń. Na wskrzeszenie innych połączeń nie ma co liczyć, gdyż zostały po prostu zlikwidowane, jak to miało miejsce np. pomiędzy Kudową i Nachodem, czy Ścinawką Średnią i Otovicami lub Mirskiem i Novym Mestem...

dla mnie to banał.....
od wielu lat się zamierzają i zawsze wszystko rozchodzi się po kościach,te pieniądze bardziej przydałyby się w samej Szklarskiej,która jest szara,brudna i ponura,nie wspominam o dzieciakach chorych i niepełnosprawnych ,którym przydałaby się pomoc....
a z tego projektu pewnie znowu nic nie będzie!!!!!!!!!!