To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Samorządowcy: Szybka Kolej Miejska wciąż realna

Fot. ROB

Projekt budowy przystanków został zaakceptowany przez PKP PLK i zostanie wpisany do realizacji – zapewniał na dzisiejszej konferencji prasowej wicemarszałek dolnośląski Jerzy Łużniak. Dlaczego to tyle trwa? Samorządowcy uważają, że winna jest kolej.

– Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, projekt będzie wpisany do realizacji jeszcze w tej perspektywie finansowej. Jeżeli nie, to w następnej – zapewnił dzisiaj w ratuszu Jerzy Łużniak. Projekt ma być finansowany ze środków Unii Europejskiej. Obecna „perspektywa finansowa” kończy się w tym roku, kolejne unijne programy będą funkcjonowały w latach 2014-2020.

 

W praktyce chodzi o budowę czterech przystanków kolejowych, m.in. na ul. Kubsza, pod estakadą na Zabobrzu czy w dzielnicy przemysłowej. J. Łużniak szacuje, że inwestycja pochłonie około 30 milionów złotych. Sama budowa przystanku przy Kubsza może kosztować około 10 milionów.

 

Dlaczego tak drogo? – Musi spełniać wymogi bezpieczeństwa, tam są trzy tory, należy przebudować je tak, by zostały dwa. Mówiąc wprost: by można było wysiadać po prawej, albo po lewej stronie – powiedział J. Łużniak. – Przebudowa torowiska i zabezpieczenia, które się z tym wiążą, są bardzo drogie.

 

Projekt powstania szybkiej kolei miejskiej był sztandarowym pomysłem obecnego prezydenta Marcina Zawiły w kampanii wyborczej. Dotąd jednak był on w fazie pomysłów. Samorządowcy przekonują, że teraz jest on coraz bardziej realny. Dlaczego to tyle trwa? Zdaniem samorządowców, wina leży po stronie kolei.

 

– PKP PLK nie mogła się zebrać – tłumaczył J. Łużniak. – Przygotowaliśmy im koncepcję z prezydentem Jeleniej Góry, przywieźliśmy im to, prezydent pokazał im, w których miejscach mają być cztery dodatkowe przystanki. Wykonaliśmy w ramach Wojewódzkiego Biura Wykonalności koncepcję, w którym miejscu mają być te przystanki. Projekt obejmuje Jelenią Górę, ale i podobny będzie realizowany w Wałbrzychu.

 

– Zwróciliśmy się jakiś czas temu do PKP PLK, żeby oni wystąpili do nas z wnioskiem o dofinansowanie tego projektu. Nie zrobili tego, nie wiem dlaczego, prawdopodobnie poprzedni zarząd nie potraktował tego wniosku jako swój. Złożyli jedynie wniosek na modernizację dwóch przystanków kolejowych: Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice – mówi J. Łużniak.

 

Teraz ma się to zmienić. – Po ostatnim spotkaniu z PKP PLK mamy zapewnienie, że potraktują te projekty poważnie, bo jesteśmy zainteresowani ich realizacją jako samorząd województwa. Mamy obietnicę, ten wniosek zostanie złożony.

– To była ciężka walka z koleją, która nie bardzo chciała zrozumieć, że miasto Jelenia Góra oferuje jej przekazanie części potoku pasażerskiego – mówi Marcin Zawiła. – Pomysł utworzenia przystanków w rejonie Zabobrza, blisko marketów, a także w dzielnicy przemysłowej, gdzie pracuje około 2 tysięcy jeleniogórzan a pewnie będzie więcej, na pewno znajdzie odbiorców.

 

– Kolej dostała w tym projekcie niemal wszystko, co mogła. Dotąd nie skorzystała z tego. Jestem optymistą i wierzę, że będą jakieś oszczędności i znajdą się pieniądze – powiedział M. Zawiła.

Komentarze (28)

SKM to zawiła kampanijna mrzonka i sposób PO na oderwanie od istotnych problemów miasta, miasta tonącego! Tym razem kolej uniemożliwiła Complexowi realizację planów! Do tej pory nie zrobił nic, poza oczywiście bezustannym biciem propagandowej piany! Wystarczy poczytać te bzdety, typu "Wykonaliśmy w ramach Wojewódzkiego Biura Wykonalności ..." To musi być niezwykle ważna instytucja ?

Artykuł traktuje o założeniu nowego nierentownego sposobu przemieszczania się po mieście, które się wyludnia? To ma sens. O ile jest się podwykonawcą, na przykład.

Lepiej te 30 milionow wladowac juz w MZK... zeby bilety nie byly po 3 zł...
Kto jezdzi MZK? Babcie i dziadkowie... bo reszcie oplaca sie jechac swoim autem... ( cieplice i spowrotem to bilety za 6 zł a auto na gaz obroci za 3zł )
SKM powstanie i co ? Zarobi?

-"gdzie pracuje około 2 tysięcy jeleniogórzan a pewnie będzie więcej, na pewno znajdzie odbiorców"- i oto sedno tego projektu! Czy doprawdy tak trudno zrobić ankietę wśród okolicznych mieszkańców (potencjalnych pasażerów) nowych przystanków, czy będą chętni do korzystania z SKM-u (i w jakiej cenie biletu) co da możliwie najbliższy prawdy sens tej iwestycji? Nie lepiej za te pieniądze doinwestować (mizerne)MZK? Oby to nie był jescze jeden nietrafiony pomysł i zmarnowane pieniądze!

Wpis z 15:19 to nie mój z 15:37, czas zmienić...

Co może wozić kolej miejska w wyludniającym się mieście??
Powietrze, meneli i emerytów??

SKM ZOSTANIE POCIĄGNIĘTY DO WESTERN CITY. DLA SEJMIKU BĘDZIE ODDZIELNY WAGONIK Z MARLBORO I WHISKY

Rewitalizacja linii w kierunku Karpacza + kolej z dzikiego zachodu + drezyna - to doskonały PRODUKT TURYSTYCZNY obok Parku Miniatur. Western City, Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej, Doliny Pałaców i Ogrodów.
Dla realizacji przedsięwzięcia potrzebni są ludzie pozytywnie zakręceni. Nie samorządowcy. DOLNOŚLĄZAK

Ja też uważam, że ten pomysł jest świetny. Jego szybka realizacja będzie miała bardzo pozytywne skutki dla całej Kotliny Jeleniogórskiej a nie tylko dla miasta. Stąd może nazwa nie jest całkiem odpowiednia, ale sama inicjatywa, jak najbardziej. Jeszcze bardziej cenne uważam to, że wychodzi ona od prezydenta Jeleniej Góry, który powinien być rzecznikiem i liderem wspólnych działań z pozostałymi gminami w Kotlinie. To mi się podoba.

,,...tam są trzy tory, należy przebudować je tak, by zostały dwa." Najprościej będzie rozebrać tor prowadzący do Lwówka Śląskiego.

pomysł prezydenta Zawiły fatalny!!Sądzi prezydent, że ja mieszkaniec ul.Sygietyńskiego(za ZUS)pracujący na ul.Morcinka każdego dnia pójdę piechotą pod wiadukt,wsiadę do kolejki,dojadę i wysiądę na Kubsza i dalej znowu " z obcasa" pójdę do pracy. Paranoja. Proszę nie utrudniać mi życia. Dofinansować całą kwotą MZK i niech śmiga po mieście nowymi autobusikami.Dokonać racjonalnych przebiegów linii autobusowych i czasów kursowania bo to należy do decyzji prezydenta. Zapytać się mieszkańców o ich potrzeby komunikacyjne.

Skąd oni czerpią takie pomysły nowe stanowiska dla kolesi z PO

doskonałe rozwiązanie na tej fotografi ,dobry przykład dla
pana Zawiły na rozwiązanie problemów komunikacyjnch J.Góry......

skąd takie pomysły u pana Zawiły , ten pan jest chory
i powinien odejść , a te przystanki wybudował juz niemiec
oprócz tego pod tak zawaną estakadą.......

Mi się wydaje,że pan Zawila jest jak najbardziej zdrowy. Fontanna za milion, termy za 30, przystanek za 10. Przecież ktoś bardzo fajnie na tym zarobil. Chorzy to są Ci, którzy na niego glosowali, a nie mają z tego profitów.

Iwestycja potrzebna jak obwodnica która niewiele odciązyła W.pola i wojska Polskiego.Ruch na niej niewielki.Pan Zawiła chyba nie zauwazył że większość zakładów produkcyjnych wzdłuż lini kolejowej lub pobliżu juz nie istnieje a jak cos zostało to pracuje w nich garstka ludzi.Wiec dla kogo ta inwestycja z naszych podatków ?Kto na niej zarobi?

Lepiej niech dofinansują gaz i węgiel dla naszego sanatorium ZJuPVEA Auschwitz, bo dla wszystkich nie starczy.
Dr Adolf Nowak
III Rzesza Polaków
www 3rp livejournal com

Śmieszni jesteście, jak nie ma SKM to było źle i nawalanie na wszystko i wszystkich, którzy mają choć cień wpływu na to co się dzieje w mieście, jak się okazuje, że szansa jest całkiem realna to nagle "się nie opłaca", "to g****a sprawa", "na pewno to jakiś przekręt, normalnie nikomu w tym mieście nie dogodzisz, bo cokolwiek zamierzasz zrobić i tak będzie źle... Przykre.

Zgadzam sie z pasazer 33 , niech jezdi jak najwiecej nowoczesnych autobusów, i niech jezda z sensem, ale SKM takze sie sprzyda, najlepiej jak beda jezdzic od stacji Wojanów itd:), napewno sprzyda sie dodatkowa forma komunikacji, tylko zeby to tez jezdzilo z sesem itd

Tak szczerze to ta kolej miejska jest kompletnie niepotrzebna w tym mieście,
Po co inwestować w coś co nie przyniesie żadnych korzyści.
- lepiej dokończyć obwodnice w kierunku Cieplic.
- Rozbudować strefę ekonomiczną, która da pracę ludziom
- połatać porządnie dziury
- dokończyć alternatywną obwodnice od ul. Karola Miarki
- pomyśleć poważnie nad rozbudową i modernizacją drogi do Bolkowa, która w przyszłości łączyłaby się z S3. porobić system 2+1 na wymiennie.
- obdowdnica maciejowej
Komunikcja miejska umiera śmiercią naturalną, większość w tym mieście woli poruszać się własnym środkiem transportu i to właśnie w rozbudowę sieci dróg trzeba inwestować.

To mi kup auto niedobry człowieku jak cię stać

Większość co nie którzy same głupoty wypisują pokazując swoją niewiedzę w sprawie komunikacji miejskiej.A tak szczerze istnieje taka możliwość by tramwaj przynosił zyski tutaj w Jeleniej Górze.
Ja uważam że powinna być taka kolejka ale jest za mało przystanków na trasie. I z tym projektem to co oni przedstawiają tramwaj będzie przewoził powietrze i straty. Jest trochę do bani. Oraz taka kolejka, tramwaj powinien dojeżdżać od torów kolejowych przy Tesco, ulicą Jana Pawła II przez ślimak do Szpitala oraz od ul. Sobieszowskiej przez Sprzymierzonych, Cieplicka Cervi, Podgórzyńską, ul. Nad Stawami do Szmaragdowej. I trasa powinna być wydłużona do Kowar, z większą częstotliwością przystanków. Sama nasza aglomeracja Jeleniogórska ma ok. 130 tyś mieszkańców nie mówiąc o turystach. Jeśli kolejka dojdzie do skutku musi być nieco rozbudowana na Zabobrze, centrum JG, Cieplice os. XX- lecia. Kowary, Karpacz i jeden bilet czasowy na całą Kotlinę Jeleniogórską plus PKS.

Odróżniasz mam nadzieje tramwaj od kolei podmiejskiej. Sam koncept tramwajowy jest całkiem rześki, niestety torów już się w JG nie uświadczy.

Czy jest różnica tramwaju od kolei miejskiej???? I TAK i NIE to zależy od której strony patrzeć. Różnica polega na tym że tramwaj przeważnie jeździ po mieście a kolej podmiejska po torach kolejowych jeździ po za miasto. Tylko że na zachodzie istnieje nowa taktyka która przynosi lepszy efekt dochodowy. Czyli jedzie tramwaj jednej linii z Dzielnicy przez sam centrum miasta ulicami i wyjeżdżając na peryferie miasta tramwaj wjeżdża na tory kolejowe i jedzie dalej do bliskich miejscowości. To samo można było by zrobić u nas gdyż jest bardzo duża możliwość. Choćby taka linia część kursów z Cieplic torami kolejowymi przez Tesco oraz część kursów z Zabobrza- szpital dalej Galerie handlową dwupasmówką do Tesco i razem dalej przez Dworzec PKP do Łomnicy, Mysłakowic i Kowar. Oczywiście dorabiając przystanki oprócz tych byłych na torach kolejowych, Czyli: Krakowska lotnisko, os. Łomnickie (dwa przystanki), Łomnica- Rybna PKP, Łomnica- Świerczewskiego, Łomnica PKP, Mysłakowice ul. Polna, Mysłak.- PKP, Mysłak.-Szkolna, Mysłak.- Orzeł PKP, Kostrzyca Kościuszki, Kostrzyca- Karpacka, Kowary- Jeleniogórska, Kowary PKP i dalej część kursów trasą kolejową na Kowary Górne i nawet dalej choćby na Kamienną Górę. A część kursów puścić od stacji ulicami Jagiellończyka, al. Wolności i pętla ul. T. Rataja. I na bank dużo ludzi by korzystało z takiej komunikacji..

Nie jeden z Kowar i innych miejscowości chętnie by się dostali bezpośrednio z Kowar do Cieplic lub do pracy na spółdzielczą a nawet do galerii handlowej która powstanie na Zabobrzu. BA!!! nie jeden pasażer by zostawił auto skoro by to dwukrotnie wyszło taniej i bezpośrednio do celu...
A jest o co walczyć bo na tej trasie z Jeleniej PKP i tylko do Kowar mieszka ok. aż 20 tyś. Mieszkańców!!!
To samo można by było zrobić z połączeniami do Janowic Wielkich, Wlenia Gryfowa czy Piechowic. Jadący taki tramwaj torami kolejowymi wjeżdżał by do centrum miasta Jeleniej Góry. I oczywiście wspólny bilet na całą kotlinę najlepiej czasowy i przesiadkowy....

Czego się nierobi dla wyborców... niektórzy chcieli zatańczyć...