To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

16 kilometrów drogi w... 3 lata

16 kilometrów drogi w... 3 lata

W ubiegłym tygodniu podpisano umowę z wykonawcą na budowę odcinka drogi S3 z Jawora do Bolkowa. Wartość tego zadania to 345 milionów złotych. Kiedy droga powstanie? I jakie są szanse, że trasa będzie wiodła do granicy polsko-czeskiej?

16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej z Jawora do Bolkowa zostanie zaprojektowany i wybudowany w okresie 36 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Jak szacuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, droga będzie gotowa w 2018 roku. Inwestycję zrealizuje firma Mota Engil. Wartość umowna zadania wynosi około 345 milionów złotych.

W tym tygodniu podpisana będzie umowa na kolejny odcinek S3, z Legnicy do Jawora (około 20 kilometrów). Oba te zadania będą realizowane równocześnie.
W ramach tej inwestycji (Legnica – Jawor - Bolków) wybudowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pas awaryjny oraz pas dzielący (o szerokości minimum 5 m). Powstaną cztery węzły drogowe: „Jawor”, „Jawor II”, „Paszowice” oraz „Bolków”. Wybudowane bądź przebudowane będą drogi dojazdowe do S3 oraz przecinające trasę szybkiego ruchu. Plan zakłada m.in. wybudowanie ponad 20 wiaduktów, 4 mostów, 2 miejsc obsługi podróżnych (MOP) itd.
GDDKiA przypomina, że droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego - Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.
– GDDKiA planuje wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) dla prawie 32 – kilometrowego odcinka od Bolkowa przez Lubawkę do granicy polsko-czeskiej – czytamy w komunikacie dyrekcji.

Komentarze (36)

Niech wreszcie zadbają o odcinek drogi Jelenia Góra - Bolków oraz Bolków - Kostomłoty, bo aż prosi się o to, żeby zrobić na tych odcinkach dodatkowe pasy w obu kierunkach.

No niech ktoś coś zrobi, bo 1! musi zap.erdalać jak wściekły jadąc na zakupy na Bielany...

A co z odcinkiem Zgorzelec - Jelenia Góra. Już w 2012 mieli robić obwodnice Pasiecznika i Chmielenia. Przesunęli o 2 lata na 2014 i dalej wielka d00pa. Jak zwykle urzędnicze oszustwa i matactwa, a drogi jak nie było tak i nie ma.

Obwodnicę Szklarskiej Poręby też mieli robić i też wielka d... Najpierw się tłumaczyli, że być może powstanie S3 i wtedy E65 zmieni przebieg, a wszystkie TIRy pojadą przez Lubawkę. Teraz nie wiadomo kiedy S3 dojedzie do granicy i czy w ogóle. Mamy więc w perspektywie jeszcze co najmniej 10 lat ciężkich samochodów z naczepami w środku miejscowości turystycznej, która stara się konkurować z Karpaczem. Do tego czasu Karpacz pewnie przebije tunel pod Śnieżką razem z Cze****i, a Szklarska dalej będzie w epoce jaskiniowej. W cywilizowanych krajach obwodnicę opłaca się budować, choćby nawet miała służyć 10 lat. To miała być zwykła jednojezdniowa droga, bez cudów w standardzie autostrady. A będzie to, co zwykle, czyli nic.

Dla średnio rozgarniętego osobnika, posiłkującego się zwykłą mapą turystyczną, jest oczywiste, że nie ma żadnej możliwości poprowadzenia obwodnicy Szklarskiej Poręby bez kosztów równych przeprawie mostowej na Krym.
Nie ma i nie będzie tej obwodnicy. Musimy poczekać na dociągnięcie S3 do Lubaki i zamknięcie dla Tirów drogi przez Jakuszyce.
Prawdę mówiąc to już dzisiaj można to zrobić.

Bzdura, siej dalej taki zamęt, to nieogarnięci może uwierzą. Droga miała się zaczynać w Piechowicach, lecieć na Rozdroże Izerskie (łagodny podjazd, góra 5%, czyli tyle co do Borowic z Podgórzyna) i dalej z Rozdroża w kierunku Jakuszyc fragmentem już gotowej poniemieckiej drogi. Potem wystarczy dobudować fragment od tej drogi do samych Jakuszyc. Jeszcze kilka lat temu było to realne, a teraz nie jest? Śmieszny jesteś.

Co za brednie.
Z Piechowic na Rozdroże łagodnie... 5%.... Chyba 40% łyknąłeś na szybko. Od Rozdroża na Jakuszyce... Brednia do sześcianu. Trzeba pokonać od podstawy Grzbiet Wysoki Gór Izerskich i przeciąć żywcem całe Góry Izerskie do Jakuszyc. Ludzie, ten obłąkany proponuje asfaltową drogę przez Rozdroże pod Cichą Równią do Jakuszyc przez serce polskich Izerów...
I jeszcze dopisuje,że Niemcy też oszaleli (jest tam typowa, dobrze utwardzona droga do zwózki drewna).

Droga ta od Zakrętu Śmierci do Jakuszyc jest już zaplanowana i widnieje w studium.

Mistrzuniu, jeżdżę na rowerze od Górzyńca na Rozdroże Izerskie regularnie i tam jest 5% nachylenia. Są odcinki praktycznie płaskie. Nie ma żadnych zakrętów, droga prosta jak piorun strzelił. Mierzone wysokościomierzem barometrycznym. Nie rób ze mnie idioty. Wysokiego Grzbietu nikt nie będzie ciął. Minięty będzie od południa. Przez żadne serce polskich Izerów. Zorientuj się najpierw jak wygląda dokumentacja tego odcinka, a potem rób ludziom wodę z mózgu. Teraz już wiem na 100%, że wypowiadasz się w temacie, o którym wiesz dokładnie nic.

Te pedałowiec, jeśli Ty wierzysz jakiemuś barometrowi to radzę Ci go wyrzucić. Wiem, o jaką trasę Ci chodzi, ale na pewno nie ma tam 5%. Obwodnica, która by tamtędy szła nie miałaby racji bytu, bo jakbyś popatrzył na mapę, nadrabiał byś niezłą ilość kilometrów. Od Gorzyńca do Rozdroża masz już parę kilometrów, od Rozdroża do Szklarskiej kolejne 10, czyli wychodzi kilkanaście kilometrów. A jadąc E65 między Piechowicami, a Szklarską masz około 6-7 kilometrów. Kolejna rzecz, od Zakrętu śmierci do Jakuszyce, trasa musiałyby przecinać Polanę jakuszycką i trasy biegowe. Przy obecnie trwającej inwestycji obejmującej ten obszar już to widzę, jak ktoś prowadzi tamtędy trasę szybkiego ruchu... Tak więc człowieczku, dalej pedałuj na tym swoim rowerku, a poważne sprawy zostaw właściwym ludziom.

Same domysły, popis niekompetencji, ocenianie w stylu "chyba" i "wydaje mi się". Daj sobie spokój. Nachylenie trasy sprawdź sobie na geoportalu. Podziel różnicę wysokości przez długość odcinka. Sam się przekonasz. Dla Twojej wiedzy - wysokościomierz barometryczny jest najdokładniejszy w górach. Ma znacznie lepsze odczyty od GPSu, który w górach nadaje się tylko do określania położenia, bo wysokość kompletnie przekłamuje o kilkadziesiąt procent. Wiem, bo mam zarówno Garminy, jak i GPSy w komórkach. Nie bez powodu zmieniłem na barometryczny. Właśnie stąd się biorą później fantaści, którzy piszą, że w godzinę zrobili na odcinku 20km przewyższenie 2000 metrów. Gdy się ich spytasz o źródło pomiaru, podają GPS. Wynik można lekko podzielić przez 2, żeby był wiarygodny.

Planowana obwodnica (była w planach już w latach 30-tych XX wieku) pokonuje odcinek do Jakuszyc prawie bez zakrętów, łagodnymi stokami i czas dojazdu byłby krótszy, niż przez Szklarską. Mapa jest dostępna chociażby na portalu investmap. Kilometrów byłoby tyle samo lub mniej. Sprawdź sobie najpierw projekty, a później wypisuj co Ci się wydaje, bo nie masz pojęcia o czym piszesz. Pogardę dla rowerzystów wsadź sobie głęboko, bo to ja mógłbym się śmiać z Ciebie, gdy za kilka lat będziesz chodził po świecie z bypassami albo leżał w szpitalu po zawale. Nie wywyższaj się inteligencją, bo właśnie pokazałeś dobitnie jej brak. Typowa zagrywka, pocisnąć komuś obelgami, gdy brakuje argumentów. Gdybyś stał teraz przede mną, zaśmiałbym Ci się szczerze w twarz.

Tak, tak, tak, gadaj sobie - tylko tyle ci pozostaje, bo obwodnicy nie będzie. Zresztą, wiesz dla kogo jest potrzebna, dla ciot z Wrocka, czy z Poznania którzy na widok zakrętów i podjazdów srają w gacie.Ale powazniej, Szklarskiej nie jest w interesie jej powstanie, gdyż turyści chociażby z w/w miast będą omijać to miasto kierując się bezpośrednio chociażby do Harrahova, który ma o wiele lepsze zaplecze turystyczne od Szklarskiej. A i tak dzisiaj turystyka w tym kurorcie kuleje. Jedynie co je ratuje to trasy rowerowe, czy biegowe w Jakuszycach i powiedzmy jeszcze ta Esplanada. Obwodnica to byłby gwóźdź do trumny. Oczywiście jej jedyny plus to odciążenie miasta od Tirów. Tylko, że tutaj miasto liczy na to, że w miarę szybko zostanie dokończona budowa S3 do Lubawki. Wtedy można się spodziewać, że wprowadzą zakaz dla ciężarówek. Zresztą tej "Twojej" obwodnicy nie ma nawet w planach na liście ogólnokrajowych inwestycji w kwestii rozbudowy dróg. Tak więc na razie są to twoje jedynie pobożne życzenia. Ale rozumiem, dlaczego tak walczysz o tą obwodnicę - nie musiałbyś męczyć się wtedy pokonując ciasne zakręty na dojezdzie do Jakuszyc. He, he.

"GDDKiA przypomina, że droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego-", tylko podobno Czesi nie "palą" się do budowy dalszego odcinka S3. Natomiast (zwykła)dwupasmówka Jelenia Góra - Bolków - Kostomłoty, ma przed sobą ostatnią szansę by powstać i nie wolno jej zaprzepaścić, tu "ukłon" do władz lokalnych o wzmożone działanie... jest szansa by przejść do historii!

A Czesi właśnie tłumaczą, że Polacy nic nie robią po swojej stronie - między Legnicą a Lubawką (to fakt).

Problemem jest, że to właśnie Czesi nic nie robią po swojej stronie. Pełna olewka tematu, prawie sabotaż. To polska strona twardo drąży czeski beton.
Polecam rozpoznanie tematu np. na forum SSC.

prawda jest przykra, ale wielkich szans na dwupasmową drogę do Kostomłotów praktycznie nie ma. Obwodnica Bolkowa, która miałaby być jej częścią będzie miała po jednym pasie, obwodnica Maciejowej również. Sukcesem będzie nawet niewielka modernizacja drogi Jelenia Góra - Bolków. O dalszej części nawet się nie wspomina. Wrocławiowi zasadniczo też na niej nie zależy. Tam połączenia z Cze****i upatruje się raczej w modernizacji drogi S8, o którą Wrocław od kilku lat walczy. Otworzy ona znacznie szerzej dla turystyki region kotliny kłodzkiej i znacznie lepiej skomunikuje region wałbrzyski z resztą kraju i tym samym spowoduje jeszcze większe gospodarcze odstawanie Jeleniej Góry od reszty województwa. Wzdłuż S3 mają powstać kilkuset hektarowe obszary inwestycyjne włączane do Legnickiej SSE (Głogów, Lubin, Jawor) Nawiasem mówiąc ironią jest to, że w tak bogatych miedziowych gminach jak Polkowice, Lubin czy Głogów takie strefy powstają. Tak to bogaci i wpływowi stają się jeszcze bogatsi. Jelenia Góra pozostanie prawdopodobnie dalej najsłabiej skomunikowanym i najwolniej rozwijającym się dużym miastem dolnego śląska, zmarginalizowaniem jej sprzyja także konflikt wewnątrz rządzącej województwem PO i stopniowa utrata wpływów frakcji związanej z ministrem Schetyną, do której należy obecny prezydent miasta, a także złe nim zarządzanie... ale to akurat nie jest zaniedbanie ostatnich 4 a raczej ostatnich 30 lat.

Nawet na mapie widać, że ta droga ma mocno pogmatwany przebieg od Legnicy, wije się jak pijany wąż. Logicznym i naturalnym przebiegiem było minięcie Jawora od zachodu i wpięcie w obecną drogę gdzieś w okolicy Mysłowa, czyli jeszcze przed Bolkowem, jadąc z JG. Mielibyśmy tę drogę tuż za Kaczorowem. Wtedy budowa nawet dwupasmówki do Jeleniej byłaby już naprawdę realna, bo byłoby o połowę bliżej, niż obecnie. Tyle, że o to trzeba było walczyć kilka lat temu. Wałbrzych zabiegał o ściągnięcie tej drogi jak najbliżej siebie, Strzegom też i udało im się. Jelenia w tym czasie spała i śpi dalej. Od kilkudziesięciu lat w powiecie jeleniogórskim nie zbudowano żadnej drogi o znaczeniu krajowym. To chyba o czymś świadczy. Legnica dostała A4, teraz dostaje S3, a dodatkowo zmodernizowano im linię kolejową na szybką i nowoczesną, mimo, że dworzec mają 2 razy mniejszy od naszego. Tak się w Jeleniej walczy, że wszystko dostaje Legnica i Wałbrzych. Przypominam, że wtedy mieliśmy posła w Sejmie. Kto nim był? A no przecież Zawiła. Czyli wszystko jasne... Szmajdziński też zawsze kłamał, dopóki żył, że ma szczególny stosunek do JG. Miał tak szczególny, że zlikwidował nam ostatecznie całe wojsko, jakie tu było. Mam wrażenie, że wszystkie nasze władze kupczą tym regionem w zamian za jakieś inne korzyści. Takich mamy patriotów lokalnych.

Odpal sobie mapę, wrzuć widok topografii terenu i zobaczysz jak bardzo "logiczna" jest Twoja propozycja.

Brednie oszołoma, który mapy w rękach nie miał. Plus Szmajdziński i Zawiła razem...
Nawet trudno ten bełkot komentować.

Ktoś Ci płaci za te komentarze? Naspamowałeś pod każdą negatywną opinią o tej drodze albo o politykach. Rzucasz hasła niepoparte faktami. A topografia z Jawora do Bolkowa, to niby jaka jest? Taka sama. Przejedź się fragmentem istniejącej DK3 zakręt po zakręcie. Dopiero za Dobromierzem jest wypłaszczenie, ale to już jest w ogóle kawał od nas i S3 musiałaby iść przez Strzegom i Świebodzice. Wszędzie się buduje drogi tam, gdzie mieszkają ludzie, a nie tam, gdzie jest płasko. Według Twojej teorii dziś Austria, Szwajcaria, czy północne Włochy nie miałyby ani kilometra autostrady. Skąd jesteś i kogo reprezentujesz?

Demagogią, wrzaskiem, obelgami i rynsztokowymi insynuacjami nie zdobędziesz poklasku chyba, że u zgorzkniałej tłuszczy.

S3 od Legnicy do Lubawki ma sens, ponieważ tworzymy korytarz dla ruchu ciężarowego z północy i przerzucamy (wymuszamy poprzez zakaz ruchu dla Tirów itp) ruch z kierunku Jakuszyc na tę Lubawkę.
Do Jeleniej nie jest potrzebna ekspresówka, wystarczy solidna modernizacja istniejącej trasy plus obwodnica Jaroszowa.

Nie widzę powyżej ani obelg, ani krzyku. Nie szukam poklasku, tylko prostuję fałszywe teorie jakiegoś szaleńca. Jeżeli uważasz, że powiat turystyczny, przygraniczny, w którym mieszka 150 tys. ludzi nie wymaga porządnej drogi łączącej z resztą województwa i kraju, to o czym my rozmawiamy? Wiesz jakie są statystyki przepływu i przepustowości DK3 w naszym powiecie? To może poczytaj najpierw. Turyści w nasze góry i do Harrachova czy w Izery też mają jeździć przez Lubawkę? Stuknij się w czoło. Wałbrzyszanie do Zgorzelca i dalej do Niemiec mają nabijać kilometry estrójką przez Legnicę, czy może lepiej najpierw do nas, a potem na trzydziestkę? Jeździłeś kiedyś w ogóle samochodem?

5 km na rok! polak potrafi!

Sami jesteśmy sobie winni - wybieramy przecież takie władze (wliczam też osoby, które nie głosują i zdają się na głos pozostałych). Odkąd zlikwidowano województwo, stworzono jakiś twór o nazwie jeleniogórsko-legnicki (czyt. legnicki) okręg wyborczy praktycznie nie istniejemy na mapie Polski. Wybieramy jakiś spadochroniarzy, typu Schetyna, Pinior, itp., choć osobiście uważam, że nawet i Czernow kompletnie nic nie zrobiła istotnego dla Jeleniej Góry przez ostatnie 4 lata. Co gorsza coraz mniej (jeśli w ogóle) znaczymy na mapie zakichanego województwa. Planowana obwodnica Maciejowej jednopasmowa jest najlepszym przykładem totalnej indolencji naszej władzy i sami dajemy podstawy do tego, aby nadal nas marginalizowano...
Przykre to bardzo...

No to za 3 lata ze wsi będziemy jeździź na zakupy do Bolkowa lub Jawora. Komu dziękować? ano posłom ziemi jeleniogórskiej, takim jak Szmajdziński, Schetyna o planktonie parlamentarnym nie wspomnę.

Takie szalone tempo prac powinno być karalne !!!!

Brak dobrych dróg, kolei to wina Wrocławia i wrocławskich kacyków politycznych. Bezczelność wrocławskiego towarzystwa, ta nagła aktywność przedwyborcza jest krótkotrwała i mocno śmierdząca. Od początku było wiadomo, że reformy Buzka są nic nie warte. Że to jedno wielkie mydlenie oczu o wspaniałych perspektywach wielkoobszarowych województw. O tych perspektywach na okrągło bełkotali twórcy reformy samorządowej, niesławnej pamięci profesorowie: Kulesza i Regulski. Teraz dopiero widać, jaki to gnój. Zyskał tylko zapyziały Wrocław. Zyskał poprzez bezwzględne grabienie reszty województwa z pieniędzy. Widać to jak na dłoni. A cwane pomysły Dutkiewicza, jego ESK, centra muzyczne,.. są realizowane z pieniedzy, które powinny równomiernie rozwijać całe to Buzkowe województwo. Nie wierzę w jakiekolwiek zapewnienia władz. Za długo i za bezczelnie nas oszukiwano.

Zupełnie bezmyślny tytuł.
Użycie tych trzech kropeczek to kompromitacja, kiedy pisze o trzech latach budowy drogi ekspresowej w trudnym terenie z masą mostów i wiaduktów drogowych. Są one przykładem nieuctwa drogowego "redachtóra" po licencjacie w Szkole Wyższej Pcimia Poprzecznego.
Gratuluję pracowników NJ24.

A ty na pewno jesteś tym ''flachowcem'' co to uważa, że jak wymiesza sadzę z psim g:ównem, to powstanie najlepszy na świecie asfalt.
Wasze ''uctwo'' drogowe widać na każdym kroku. Starożytne drogi są do dziś równiutkie jak stół, a wy nie potraficie w XXI wieku nawet studzienki prosto osadzić.

Super w końcu Polska się rozwija
Pesymiści.

Polska się cały czas rozwija i nikt temu nie przeczy. Po prostu z przykrością się patrzy na Jelenią Górę po powrocie z większych lub porównywalnych rozmiarem miast w naszym kraju. Polska się rozwija, ale nasz region nie. To nie pesymizm, tylko stwierdzanie faktów. Pesymizmem byłoby pisanie, że nasz region nie będzie się rozwijał w przyszłości. Mam ogromną nadzieję, że w końcu doczekamy się lepszej władzy i że jednak będzie się rozwijał. Czy to jest naiwny optymizm?

Super w końcu Polska się rozwija
Pesymiści.

Gratuluję tych inwestycji dla regionu.Realizacja w trzy lata jest dużym wyzwaniem.Remont na ulicy Wincentego Pola w Jeleniej to jest "PENDOLINO"inwestycji.Trzeba robić śćiepę na tort urodzinowy dla wykonawcy tej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

droga bedIe ale za min 4 lata.POwód wybory!Jak zbuduja szybciej co na beda mogli obiecac?Lotniska