To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Nadzieja dla linii kolejowej Lwówek – Jelenia Góra?

Spotkanie samorządowców poświecone przyszłości linii kolejowej Jelenia Góra - Lwówek. Fot: UMWD

Dla przeżywającej w ostatnich latach lepsze i gorsze (te ostatnie częściej) chwile linii kolejowej łączącej Lwówek z Jelenią Górą w ostatnich dniach napłynęły lepsze prognozy. Na nadzwyczajnej sesji połączonych rad powiatu lwóweckiego oraz gmin Lwówek i Wleń dobrze prognozujące obietnice złożył marszałek województwa.

Linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra – Lwówek, należąca do PKP PLK, od dłuższego czasu to trafia, to jest wycofywana z listy szlaków przeznaczanych do zawieszenia lub likwidacji. Choć to jedno z najatrakcyjniejszych turystycznie połączeń w regionie, a przy tym o sporym potencjale komunikacyjnym – nie cieszy się wystarczającą frekwencją podróżnych. To przede wszystkim ze względu na niską prędkość przejazdową. W efekcie trudno uzasadnić ekonomicznie utrzymywanie szlaku. A wzrost prędkości nastąpić może jedynie po milionowych inwestycjach w infrastrukturę torową.

Jak temu zaradzić debatowano właśnie na nadzwyczajnej sesji połączonych rad powiatu lwóweckiego, gminy i miasta Lwówek Śląski oraz miasta i gminy Wleń, w której 17 marca  uczestniczył także marszałek województwa Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego. To właśnie z jego ust padła ważna deklaracja:

- Potrzeba rewitalizacji linii kolejowej 283 jest ewidentna, ponieważ w znaczący sposób ożywi ten obszar regionu. Od dłuższego czasu prowadzę rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury, Ministerstwie Rozwoju Regionalnego dotyczące m.in. tej trasy kolejowej, ponieważ w ramach środków unijnych są w skali kraju przeznaczone na rozwój kolei olbrzymie nakłady finansowe, a kwota ta wynosi 67 mld złotych. Moim zdaniem wykorzystanie tych środków głównie przez PKP PLK może być zagrożone, dlatego też ponawiam podczas rozmów w ministerstwie propozycję mówiącą o tym, że część linii możemy przejąć, jako dolnośląski samorząd i sięgnąć po środki unijne. Natomiast wkład własny musimy mieć zabezpieczony z budżetu państwa, czy to z funduszu kolejowego czy z innych środków.

Już w ubiegłym roku linia kolejowa 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego została wpisana na listę linii regionalnych, które Urząd Marszałkowski chce przejąć i modernizować.

Na spotkaniu rozmawiano też o możliwym odtworzeniu połącznia Lwówka Śląskiego ze Złotoryją poprzez modernizację linii 284. Ta propozycja na razie jednak nie ma szans realizacji.

Komentarze (9)

Byłoby świetnie, ale zobaczymy w praktyce na ile można ufać słowom marszałka.

Marszałek chętnie przejmie i wyremontuje. PLK nie chce jej oddać

p marszałek obiecuje wszystkim i wszystko linie kolejowe opłacalne do lwówka karpacza a niech sie pochwali kiedy zwróci się inwestycja do szklarskiej dobrze jest szastać wydawać nie swoje . bo za chwile wybory i obiecywać trzeba

Jakby, pociąg ze Lwówka do Jeleniej jechał ok 30 min a przy tym miał swój przystanek przy strefie ekonomicznej, to najpewniej nie trzeba by było ściągać do naszego regionu Ukraińców.

Przy strefe ekonomicznej jest linia 311 do Szklarskiej Poręby a nie do Lwówka

Gdyby zrobić przystanek Osiedle Pomorskie, to może by to miało sens. Wtedy pieszo dojść do strefy to pewnie jakieś 10 minut.

Tak. Goduszyn też by się p.o. przydał. Ale to Zgorzelec a nie Lwówek. Lwówek jest koło dawnej jednostki wojskowej. A POsiedle Pomorskie to 274 na Lubań i Zgorzelec

Masz rację, pomyliłem rozwidlenia.

To połączenie jest nie tylko piękne, ale posiada wspaniałą historię, a historię tego pięknego terenu należy pielęgnować.

Ta linia kolejowa powinna być dopasowana - zmodernizowana w myśl nowoczesnych rozwiązań XXI wieku i nadal funkcjonować.