Koleją z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego

Koleją z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego

W salach Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze oglądać można niezwykłą wystawę fotograficzną „Kolej Doliny Bobru. Koleją z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego”, zorganizowaną we współpracy z Muzeum Śląskim w Görlitz. Obok archiwalnych zdjęć z czasów budowy niezwykłej trasy kolejowej i dawnych fotografii Lwówka Śląskiego obejrzeć można także współczesne z zdjęcia malowniczej linii kolejowej aktualnie zagrożonej likwidacją...

Na wystawie wyeksponowanych zostało 70 fotogramów dokumentujących początek budowy trasy kolejowej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego oraz zapory i elektrowni na rzece Bóbr w Pilchowicach. Na skopiowanych ze szklanych negatywów wielkoformatowych wydrukach widzimy, jak powstaje jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w dawnych Prusach, czyli na terenach dzisiejszej Polski. Oryginalne klisze znajdują się w zbiorach Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.

Kiedy oglądamy budowniczych tej trasy sprzed stu lat, kiedy patrzymy na piętrzące się rusztowania, kryjące zręby wielkich konstrukcji, jak dysonans brzmią dramatyczne słowa burmistrza Wlenia, który podczas otwarcia wystawy 9 marca poinformował, że ta trasa, która na fotogramach jeszcze nie jest nawet skończona, już praktycznie nie istnieje i właściwie jest już zamknięta - nie pojedzie nią już żaden pociąg… I na nic monity, argumenty, prośby i odezwy kierowane do ministerialnych decydentów – nie ma pieniędzy, nie jest to priorytetowa inwestycja. Koniec. Podobne są reakcje, albo raczej ich brak na poselskie interpelacje Zofii Czernow, o których posłanka również wspominała podczas tego otwarcia.
Wystawa potrwa do 20 maja 2018 r. i jest to jedna z tych ekspozycji, które koniecznie trzeba zobaczyć! To propozycja dla wszystkich, nie tylko dla miłośników kolei i historii naszego regionu.

Więcej na ten temat w "Nowinach Jeleniogórskich" z 20 marca 2018 r.

Kolej 01.jpg
Kolej 02.jpg
Kolej 05.jpg
Kolej 03.jpg
Kolej 04.jpg
Kolej Doliny Bobru MK.jpg
Kolej Doliny Bobru - plakat.jpg

Komentarze (6)

A czego to oczekiwać jak ci sami złodzieje! którzy w latach 90-tych zamykali hurtowo linie kolejowe nawet te rentowne rządzą w biurach kolei do dzisiaj. Najgorsze jest w tym że ci ludzie porobili pełno spółek dla kolegów i rodzin które to niczego nie wnoszą po za braniem kasy i ich marnotrawieniem. Dopóty ta hołota będzie tam siedzieć nic niczego nie zmienimy. Kraj przez takich ludzi egoistów pod względem rozwoju techniki cofa się do tyłu, im to wystarcza jak biorą kasę i nic więcej nie robią.....

Prawda jest taka, że Urząd Marszałkowski NIE CHCE wyremontować tej linii. Napisałem nie chce bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu.

W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy:

"Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych."

Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał.

"Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów."

Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.

Więcej na stronie: marczow.bnx.pl/news.php?readmore=826

I pomyslec ze kiedys z naszego regionu mozna bylo pociagiem do wiednia pojechac.... Bolszewicka polityka to co nam zostalo po II Wojnie

Posłanka Czernow słała interpelacje poselskie.Prosze zapamietać!

Szkoda, że słała nie tam gdzie trzeba, bo organizatorem transportu regionalnego jest Urząd Marszałkowski we Wrocławiu a nie ministerstwo w Warszawie. Posłanka pokazuje że coś robi a nie ma co się dziwić, że efektów nie ma żadnych jak adresat niewłaściwy.

To jest właśnie polityka,pisać tam gdzie nie wysłuchają,a wykazywać się na zebraniach jaki to jestem zaangżowany.Pora na gruntowne zmiany.

Napisz komentarz

WERYFIKACJA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.