To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Teatry uliczne w Jeleniej Górze od 19 do 21 lipca

Teatry uliczne w Jeleniej Górze od 19 do 21 lipca

Zarezerwujcie sobie czas na widowiskowe spektakle, zabawy z klaunem i zapierające dech akrobacje. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze potrwa od 19 do 21 lipca. 

- Zaprezentujemy podczas tych trzech dni 13 spektakli w wykonaniu siedmiu grup teatralnych. Będą to różni artyści, poetyki i techniki – mówi Tadeusz Wnuk, dyrektor Teatru im. Cypriana Kamila Norwida, organizatora MFTU.

- Jeleniogórski Festiwal należy do najstarszych w Polsce przypomina Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry. 37 lat temu wcielił go w życie Piotr Szczeniowski i ówczesna dyrektorka Norwida Alina Obidniak.

- Na spektakle zapraszamy na plac Ratuszowy oraz na finał na parking przy hotelu Mercury – dodaje kierownik artystyczny Teatru im. Norwida Piotr-Bogusław Jędrzejczak. Jego zdaniem największą zaletą Festiwalu jest jego różnorodność. Obok wielkich widowisk z ogniem, akrobacjami i machinami zaprezentowanych przez grupę Mr Pejo`s Wandering Dolls z Sankt Petersburga oraz polski Teatr KTO, będą kameralne przedstawienia oraz spektakle wciągające widzów do wspólnej zabawy.

- Przygotujcie się na solidną dawkę wrażeń artystycznych – zaprasza widzów Tadeusz Wnuk. Przedstawienia będą kończyć się późną nocą. Bardziej doświadczeni widzowie wiedzą, że warto na plac Ratuszowy zabrać karimatę lub składane krzesełko. Nie wolno zapomnieć o czymś do picia oraz środkach przeciwko komarom. Tak wyposażeni możecie zasiąść do oglądania przedstawień. Poznacie szczegółowy program i zaplanujcie sobie czas na 37. MFTU w Jeleniej Górze.

ZESPOŁY i SPEKTAKLE
Mr Pejo`s Wandering Dolls – to teatr kultury karnawału, masek, groteski, bufonady, założony w roku 1993 w Sankt Petersburgu. Jego występy są interaktywnym show, dającym widzom wybór: wziąć w nim udział lub pozostać obserwatorem. A opowieści, prezentowane przez aktorów w maskach, są tajemnicze i nasycone magią.
BESTIARY to nowy eksperyment Mr. Pejo’s Wandering Dolls. Nawiązuje do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tradycji karnawałowych na całym świecie. Posługuje się wieloma kodami kulturowymi – od średniowiecznej Europy po Nową Gwineę. Widzowie są uczestnikami tego wydarzenia, jego integralną częścią. – Jeden obrót magicznego koła zamienia codzienny świat w rzeczywistość, której nigdy nie widziano. Kolejny obrót – a zwykły człowiek zmienia wygląd i staje się groteskowy. A finał jest doprawdy nieoczekiwany.
THE MOONSTERS – Rodzina dziwnych stworów przybywa na Ziemię, przynosząc ze sobą swój specjalny porządek snów. Spacerują, poszukując spadających gwiazd oraz próbując poznać miasto i jego mieszkańców. Sprawiają, że publiczność zapada w sen i przenosi się do świata marzeń. – Oto baza fabuły. To liryczne, zabawne i interaktywne przedstawienie wykonywane jest przez aktorów w maskach. Nawiązuje do dzieciństwa, chcąc uruchomić w widzach nowe obszary wyobraźni.
Teatr Nikoli
Łączy w sobie elementy pantomimy, akrobatyki, komedii, tańca współczesnego i sztuki cyrkowej. Muzyka, ruch i gest są tu najważniejsze. Największy nacisk stawiany jest na humor i pozytywną energię, które ułatwiają widzowi wejście w przedstawienie. Teatr ma w repertuarze zarówno przedstawienia sceniczne, jak i plenerowe. Ich różnorodna forma i bogactwo treści sprawiają, że adresatami mogą być ludzie w każdym wieku.
IMPRESARIO - Przedstawienie to historia artystów o wielkim talencie, którzy wpadli w sidła show biznesu. Główną postacią jest mający władzę impresario, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci, by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę i wolność lotu, a więc twórcze życie. „Impresario” to również uniwersalna historia o wrażliwości i trudnościach bycia dorosłym.
RÓŻOWY PUNK - Sztuka ma wielką siłę, dzięki której można zmieniać świat wokół siebie na lepsze. W takim przekonaniu żyje i do tego dąży Różowy Punk. Buduje swój własny świat, w którym ważne miejsce zajmuje suche drzewko. Dba o nie i starannie pielęgnuje, ale, mimo codziennego podlewania i troski, drzewko nie kwitnie. Punk swoje poranki i wieczory dzieli z jedynym przyjacielem. Jest on powiernikiem jego muzycznych uniesień, płynących z własnoręcznie stworzonej gitary. Bohater tworzy z nadzieją, że dzięki mocy muzyki uratuje świat. Struny instrumentu naprężają się znacznie mocniej, kiedy pojawia się Wujek Sim – Prowokator. Efekty jego wpływu na głównego bohatera są zadziwiające. „Różowy Punk” to opowieść o przyjaźni i walce ze złem.
Teatr Pantomimy MIMO
Powstał w roku 2002. Założony przez Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora, szybko przekształcił się w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć elementy sztuki najważniejszych twórców współczesnej pantomimy. Członkowie grupy poprzez ruch i gest próbują wyrazić esencję uczuć i emocji, nie stroniąc przy tym od odrobiny absurdu. Pragną by, przy zachowaniu zasad sztuki pantomimy, jedynymi granicami były granice ich wyobraźni. Teatr zaprezentował dotychczas 14 premier. Od 2010 roku realizuje również przedstawienia plenerowe. Aktorzy teatru związani są z Warszawskim Centrum Pantomimy, gdzie od lat doskonalą swój warsztat.
KOMEDIANCI - Widzowie mają w tym przedstawieniu okazję powrócić do czasów, w których grupy artystów prezentowały swoje przedstawienia na ulicach i miejskich placach. Opowiada ono historię artystycznej grupy, która od dawna nie miała możliwości zaprezentowania swej sztuki. Podróżuje jedynie z miejsca na miejsce wozem, spełniającym też funkcję domu. Pewnego dnia, całkiem niespodziewanie, pojawiają się widzowie i zaczyna się przedstawienie, w którym rzeczywistość sceniczna miesza się z osobistymi relacjami, tworząc zaskakujące i zabawne sytuacje. To opowieść, w czasie której na oczach widzów ożywają dawne namiętności i miłości. W spektakl zostały wkomponowane sceny z legendarnego filmu „Enfants du Paradis” Marcela Carné z 1945 roku. Będzie więc można zobaczyć rodzaj pantomimy, który ogląda się bardzo rzadko. - Chcemy przywołać ducha dawnych ulicznych artystów, kuglarzy, aktorów, którzy całe swoje życie poświęcali prezentowaniu sztuki przypadkowemu widzowi, których pasja i ekspresja działania urzekały swą prawdziwością, a ich umiejętności i pomysły nie pozwalały przejść obok obojętnie – powiedział reżyser Bartłomiej Ostapczuk. „Komedianci” to przedstawienie niepozbawione refleksji; komiczne i dynamiczne. Nie pada w nim ani jedno słowo, choć tak wiele zostaje powiedziane.
Teatr Akt
IN BLUE - Pierwotna wersja tego lekkiego i zabawnego przedstawienia została przygotowana na Europe on Water Festival w Istambule – Europejskiej Stolicy Kultury. To połączenie teatru pantomimy, tańca, cyrku, teatru ulicznego i happeningu. Tematem przewodnim jest podróż w krainę wyobraźni, w którą niespodziewanie wyrusza główny bohater. Spotyka na swej drodze nimfy, syreny, koniki wodne i inne baśniowe stwory. Fantazyjny wodny świat inspiruje do stworzenia niezwykłych obrazów – czasem lirycznych jak spokojna toń wodna, czasem dynamicznych jak rwący strumień, a czasem gwałtownych jak wzburzone morze. Środki wyrazu to: klasyczna pantomima, taniec z pelerynami-skrzydłami, taniec z wachlarzami, popis na wysokości, taniec na szczudłach i powerizerach.
POZA CZASEM – to metafora kolejnej podróży w głąb własnej wyobraźni, tym razem w czasie i przestrzeni. Podejmujemy ją zawsze, gdy poszukujemy wartości i dociekamy sensu istnienia. Podróżując pokonujemy słabości – i nie pozostajemy już tacy sami. Wędrówka poza czasem pozwala spełnić swe marzenia, stać się na chwilę kimś innym. To moment, w którym możemy się zatrzymać i dostrzec drugiego człowieka obok nas. „Poza czasem” jest opowieścią, utrzymaną w stylistyce steampunk, łączącej styl retro z fantastyką naukową. Teatrem ruchu, pantomimy, tańca i nowego cyrku w połączeniu z graną na żywo muzyką.
Kijowski Teatr Uliczny HIGHLIGHTS
Teatr założony został w roku 1993 przez aktorów teatru Młodego Widza w Kijowie. Do roku 2003 pracował jako Kijowski Teatr Eksperymentalny, realizując pozycje ze światowego repertuaru klasycznego i współczesnego. W 1994 zespół Anatolija Pietrowa rozpoczął tworzenie spektakli ulicznych, które były prezentowane m.in. w Słowacji, Niemczech, Danii,Tunezji, Turcji, Bahrajnie, na Cyprze oraz na licznych festiwalach w Polsce. Znany był z realizacji widowisk plenerowych, które łączyły ekspresję aktorską z tańcem i elementami o charakterze wizualnym, tradycyjnie używanymi w przedstawieniach plenerowych. W 2011 aktorzy KTE powołali zespól Highlights, łączący młodość i żywiołowość z doświadczeniem zdobytym na europejskich festiwalach.
WESOŁA BAJKA O SMUTNEJ KRÓLEWNIE - Historia znana, wzbogacona przez kijowski teatr o nowe wątki. Zadania rozbawienia smutnej królewny podejmują się: Czarny Książę, mający na usługach trójgłowego smoka i wesoły muzykant, któremu dopomaga Baba Jaga i Chata na Kurzej Stopce. To pełne humoru, zabawnych sytuacji i interakcji z publicznością przedstawienie przeznaczone jest nie tylko dla najmłodszej widowni.
KOROWÓD TAŃCA – to żywiołowy i kolorowy spektakl, zawierający sceny komediowe i taneczne, pozwalające na wlącznie w zabawę publiczności. Zabawę z popisami sczudlarzy i z muzyką: flamenco, rock and rollem, pop dance’m ale także ukraińską hołubką.
Gilad Shabtay – Izrael i Sari Mäkelä (Finlandia)
KIRKAS GILGAMESH - Gilad Shabtay urodził się w Izraelu, od 2015 roku mieszka zaś i pracuje w Europie. Studiował cyrk w Hiszpanii („Carampa”), taniec w Izraelu („Hasadna”) i teatr we Francji (Ecole Philippe Gaulier). Występował setki razy na całym świecie, współpracując z różnymi grupami. Sari Mäkelä jest artystką cyrkową z Finlandii. Sztukę cyrkową studiowała w CAU w Hiszpanii, a teatr w Ecole Philippe Gaulier we Francji.
DONKEY BUSINESS - Dwie osoby przeciskające się przez małą obręcz, latające kurczę, różowa bielizna, twerking, kobieta-wąż, ogień i wybuchy. – Wszystko to i nie tylko pojawia się w tym cyrkowym show. Mieszanka lodowatych, nordyckich umiejętności i ognistego, śródziemnomorskiego temperamentu. Twórcy i wykonawcy: Sari Mäkelä (Finlandia), Gilad Shabtay (Izrael.
Teatr KTO
ZAPACH CZASU - To poetycka impresja teatralna odwołująca się do świata dziecka, inspirowana twórczością Gabriela Garcii Marqueza, Hugo Clausa, Emila Zegadłowicza, a także przeżyciami z dzieciństwa autora scenariusza i reżysera. W przedstawieniu występuje wiele barwnych, czasem strasznych, czasem śmiesznych postaci i sytuacji charakterystycznych dla małego polskiego miasteczka lat 20., 30. Jest to jednak przedstawienie uniwersalne, opowiadające o dzieciństwie, dorastaniu, strachu, okrucieństwie i miłości. W widowisku nie ma tekstu, jest za to muzyka Piotra Czajkowskiego, grana również na żywo przez aktorów na harmonijkach ustnych. Wykorzystywane są też olbrzymie, jeżdżące dekoracje, ogień, pirotechnika i szczudła. Spektakl prezentowany był w wielu miastach Polski, a także w Brazylii, we Francji, w Holandii, Iranie, Korei Południowej, Meksyku, Niemczech, Tunezji, na Ukrainie, we Włoszech.

FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 12-21.07.2019
To cykliczne, interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, odbywające się od 1996 w Polsce, Niemczech i Francji (na początku zamiast Francji były Czechy). Warsztaty wspierają międzykulturową komunikację. Organizowane są animacje i gry językowe, wycieczki krajoznawcze, wieczory o charakterze kulturalnym, koła dyskusyjne na tematy kulturowe i polityczne. Temat warsztatów: FROM HEAVEN TO HELL.W programie przewidziano zajęcia w mieszanych narodowościowo grupach warsztatowych, prowadzonych przez profesjonalistów z trzech krajów. Na zakończenie warsztatów odbędzie się wspólny performance.

PROGRAM 37. MFTU
19 lipca PIĄTEK
21.45 – UROCZYSTE OTWARCIE 37. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH
22.00 – MR PEJO`S WANDERING DOLLS” – Rosja „Bestiary”

20 lipca SOBOTA
17.30 – TEATR NIKOLI – Polska „Różowy Punk”
18.15 – DONKEY DUO – Finlandia, Izrael „Donkey Business”
19.30 – TEATR PANTOMIMY MIMO – Polska „Komedianci”
20.30 – FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 2019
21.15 – MR PEJO`S WANDERING DOLLS” – Rosja „Moonsters”
22.00 – TEATR AKT – Polska „Poza czasem”

21 lipca NIEDZIELA
13.00 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Wesoła bajka o smutnej królewnie”
18.00 – TEATR NIKOLI – Polska „Impresario”
18.45 – GILAD SHABTAY – Izrael „Kirkas Gilgamesh“
19.30 – TEATR AKT – Polska „In Blue”
20.30 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Korowód tańca”
22.00 – TEATR KTO – Polska „Zapach czasu” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)

Komentarze (5)

Nareszcie :)
A tak przy okazji wiecie co odróżnia młodzież od dorosłych? Otóż młodzież ma FROM HEAVEN TO HELL, a dorośli FROM HELL To HEAVEN :D

Chodzę od 10 lat. Coraz gorzej to wygląda. Nie ma dobrych teatrów, które sprawdziły się w JG (Woskresinnia, Gajes). Jak sobie ktoś wygoogluje te teatry, które są w programie, to zobaczy, że przedstawień dla widzów dorosłych będzie b. mało. W dalszym ciągu nie ma przedstawień (nie mogę zrozumieć dlaczego) wystawianych przez: Teatr Norwida, Teatr Animacji. Zresztą nawet Filharmonia mogłaby zrobić coś a'la kabaret jak grupa MoCarta. Nad formułą teatrów również można popracować, stworzyć coś dla ludzi, którzy oczekują na przedstawienia. Nie rozumiem też monopolu teatru. Dlaczego nie ma oferty przetargowej na zorganizowanie teatrów ulicznych? Wówczas wybieramy najlepszą ofertę (tak było kilka lat temu, jak bodaj wygrało JCK (żółty festiwal). Należy popracować nad atrakcyjnością teatrów, nową formułą. Coś się musi zmienić - Plac Ratuszowy tętni życiem w okresie tych dni. Nie można pozwolić na to, aby festiwal stracił na atrakcyjności. Jedynym dyrektorem (moim zdaniem), który zadbał o teatry uliczne, był Koca (zresztą bdb dyrektor). Mam nadzieję, że obecny dyrektor teatru zrobi coś z tym festiwalem. Nie można pozwolić na obniżenie lotów, bo wtedy prosta droga do zamknięcia festiwalu.

Masz rację, z roku na rok coraz gorzej . Nudy przeokropne. Teatry sprzed kilkunastu lat to były prawdziwe wydarzenia, widowiskowe i te korowody przez Majówkę... Gdzie to się podziało? Dlaczego publiczne pieniądze wydaje się na byle co? Trochę wyobraźni organizatorzy! Czy musimy wiecznie być zadziubdziuśm dolnośląskim?

zadziubdziuśm .... czy moderator nie ma lepszych pomyslow na cenzurowanie?

Nie narzekajcie - coś da się wybrać dla siebie..